algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 11°
15°

Terraferida assegura que el nou TIB resulta insuficient per tal que «el transport públic a Mallorca suposi una alternativa real al cotxe»

Imatge de la nova flota d'autobusos del TIB de Mallorca. | CAIB

Terraferida ha assegurat aquest dissabte que el nou pla de transport públic d'autobús de Mallorca és «una actuació molt necessària per a la precarietat actual d'aquest sistema de transport, però insuficient per les necessitats reals de la població».

Segons l'entitat ecologista, s'ha de tenir en compte que gairebé un 40% de la població de Mallorca no disposa de cotxe i necessita un bon transport públic per anar a la feina, al centre educatiu i sanitari o altres serveis bàsics, «agreujant-se aquestes necessitats per la crisi social i econòmica». «A més un dels eixos bàsics per millorar la mobilitat a Mallorca és activar l'ús del transport públic com a alternativa a l'ús del cotxe privat. Per això, incentivar el transport públic per a tota la ciutadania ha de ser una prioritat pel Govern facilitant el seu ús amb preus econòmics i generalitzats independentment del nombre de viatges per passatger», argumenta l'entitat.

Així, Terraferida assegura que, en comptes d'incentivar el transport públic, «el nou sistema tarifari implementat pel Govern ha encarit el preu del bitllet senzill i penalitza a les persones que menys l'utilitzen de forma molt important. Aquest fet actua com a element dissuasiu pels potencials nous usuaris i redueix la possibilitat d'augmentar el nombre d'usuaris habituals, que valorarien els avantatges d'anar amb transport públic: menys embussos, menys dificultats per aparcar, preu competitiu en relació amb l'ús del cotxe, etc».

Segons l'entitat, l'estalvi de temps en el cobrament com argument de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge per evitar retards en els horaris «no pot ser una excusa per encarir el preu del bitllet senzill i situar-lo en un dels més cars d'Espanya. Si volem un transport col·lectiu eficient en el temps d'arribada, s'ha d'assegurar no 'perdre el temps' en els embussos de les entrades i sortides especialment a Palma, es tracta d'activar els carrils anomenats VAO (vehicles d'alta ocupació) destinant un carril ja existent a l'entrada i sortida de Palma únicament pel transport col·lectiu públic. Aquesta proposta no és nova i està inclosa en el pla de transports i el de carreteres vigents de fa més de 10 anys».

En aquest sentit, Terraferida creu que «les noves connexions i freqüències establertes són insuficients per les necessitats de la població de Mallorca. S'han prioritzat les connexions i les freqüències amb les zones turístiques amb alta densitat de població especialment en els mesos d'estiu, en lloc de prioritzar una millor connectivitat amb els serveis bàsics i necessaris per a la població».

Segons l'entitat, «la gran majoria de connexions segueixen fomentant un transport radial on el destí final és a la macrocefàlia de Palma, i s'han establert poques possibilitats d'un transport més circular i d'interconnexió entre pobles sense haver d'arribar o passar per Palma. El transport públic és una eina bàsica per crear cohesió social i facilitar les connexions i freqüències amb els serveis bàsics. Aquesta és una prioritat que aquest pla de transport i concessions no contempla».

Així mateix Terraferida valora «positivament» que una part significativa d'autobusos no utilitzi dièsel, encara que consideren que «és insuficient que només 18 autobusos siguin elèctrics (9 d'ells 100% elèctrics i 9 híbrids-elèctrics). A més se'ls ha assignat trajectes en línies de curt recorregut. Una part important de la nova flota, concretament 198 autobusos funcionen amb gas natural comprimit que tot i ser un combustible manco contaminant que el dièsel és una barreja d'hidrocarburs que té el mateix origen que el petroli i tan fòssil com la resta».

Segons l'entitat, «tenim una gran oportunitat per demostrar que el Govern vol fer polítiques decidides per fer front l'emergència climàtica aplicant la Llei de Canvi Climàtic, on es fa una aposta per la motorització elèctrica. L'administració hauria de ser-ne el model per a la ciutadania». Així, Terraferida considera que «és necessari invertir les prioritats de mobilitat per apostar de forma urgent per un transport col·lectiu públic com a alternativa a l'ús del cotxe privat».

Segons l'entitat, en el context d'emergència social i climàtica en què ens trobem, «no podem perdre l'oportunitat de fer del transport públic una resposta a les necessitats reals de la ciutadania i aconseguir una mobilitat menys depenent del cotxe privat. Per això plantegem les següents propostes per millorar la nova xarxa de transport públic d'autobusos:

1- Que el preu del bitllet sigui més econòmic i facilitador de l'ús del transport col·lectiu públic, d'aquesta forma s'aconseguirà un transvasament de nous usuaris al transport públic.

2- Augmentar les connexions i les freqüències que donin resposta a les necessitats reals de la gent i no únicament continuar amb el mateix model de fer negoci a les zones turístiques massificades.

3- S'ha d'incrementar el nombre d'autobusos 100% elèctrics d'una forma decidida i a curt termini, aplicant la Llei de Canvi Climàtic aprovada pel Parlament de les IB.

4- Facilitar la prioritat del transport col·lectiu públic a les entrades i sortides de Palma, destinant un carril dels ja existents per ús exclusiu del transport col·lectiu (VAO)».

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per joanot, fa mes de 3 anys

A los coches hay que pegarles fuego, ya que a mi no me gustan. Me agradan más los autobuses, especialmente en verano donde el olor a humanidad me reconforta musho.

Valoració:-3menosmas
Per Joanet, fa mes de 3 anys

En relació al comentari d'en Biel, sí que és ver que he de precisar que la meva experiència és amb l'autobús. Amb el tren hi vaig poquíssim, perquè no en tenc a la meva ruta normal. Però en el servei d'autobús, almanco en la meva experiència, hi hem guanyat. L'única cosa que no compartesc és que hagin doblat el preu del bitllet senzill, perquè sempre hi pot haver gent que en una ocasió concreta necessiti agafar l'autobús i no tengui la targeta intermodal, i no hi ha per què castigar-la tant, a aquesta gent.

Valoració:5menosmas
Per biel, fa mes de 3 anys

Joanet, no és del tot cert el que tu dius: els bitllets de tren s'han encarit molt i necessites fer moltíssims de viatges cada mes perquè et surti tan barat com abans. Ara els doblers no caduquen, però sí que ho fan els punts que acumulam els usuaris cada més i que ens permeten descomptes en el títol de transport. Perquè el bitllet surti al mateix preu que abans, s'han de fer més de 40 viatges mensuals, cosa que és una barbaritat i, evidentment, no ajuda a sumar usuaris al transport. Més bé, fa que s'espantin de les tarifes, ja més cares que el transport en cotxe.

Valoració:7menosmas
Per Joanet, fa mes de 3 anys

Tota aquesta proposta de Terra Ferida està teòricament molt bé, però no es pot dir que el transport públic no hagi millorat. És ver que el bitllet d'un sol trajecte és massa car (i l'argument perquè sigui així és bastant absurd), però amb la targeta intermodal els bitllets surten molt barats, i si ho he entès bé la càrrega de la targeta no caduca fins que l'has gastada. A més a més, la freqüència ha augmentat molt i l'horari s'ha allargat, però la gent no ha respost tan bé com és desitjable, i a molts de viatges des del meu poble a Palma (i al revés) dins l'autobús no hi ha més de mitja dotzena de persones (que en temps de Covid-19 ja és convenient, és ver), i de vegades manco, i és dels primers que varen començar amb aquest nou sistema, el novembre de l'any passat. ¿Es pot sostenir un sistema de transports de qualitat, en confort, horari i preu, sense que la gent en faci ús? Sortirà caríssim al govern i no donarà el rendiment esperat, fins que no es podrà aguantar pus i es tornarà al sistema anterior, amb més poques freqüències, d'horari més curt i més car. La gent està acostumada a anar en cotxe i no vol dependre de l'autobús, i només té un remei, aquesta situació: posar tantes de traves al cotxe que obligui tothom a anar amb autobús o tren. ¿Ho faran?

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente