Glucosa mallorquina i glucosa forastera

TW
12

He de reconèixer humilment la bona part de raó que tenen els lectors que, mitjançant Internet, em diuen que abús en els meus escrits de fer declaracions explícites o implícites d'humilitat. Hi renunciaré a partir d'ara i sempre que pugui. No vull renunciar, però, a un altre sentiment que, a vegades, es pot confondre amb la humilitat i que no és un altre que l'agraïment. Tenc centenars de motius per ser -perdonau-me, per darrera vegada- humil, però en tenc encara més per sentir-me farcit d'agraïments. Entre aquests agraïments no ocupen un lloc marginal els que tenc per a tots els lectors que presten una mica d'atenció als meus escrits. Més gran és encara la meva gratitud si algun d'aquests lectors es pren la molèstia de reflexionar -de discutir: reflexionar és sempre discutir amb un absent- sobre les idees que intent transmetre amb les meves -anava a dir maldestres, però no- paraules. Aquest és el cas de Mateu Morro, que dissabte passat en aquesta mateixa publicació es va referir a l'article que jo havia escrit set dies abans i que anava, per ventura algú ho recordarà, sobre el gastronacionalisme, és a dir, sobre la creença que tenen molts dels nostres compatriotes que els productes que ens ofereix la nostra terra són millors que els de qualsevol altre lloc del món. Vaig intentar fer cabals amb en Mateu, vull dir que vaig dedicar-li, al seu escrit, l'atenció que ell, vaig calcular, havia dedicat al meu. Vaig fer encara més: intentar elevar, com deia el filòsof madrileny, l'anècdota a categoria i demanar-me on estava la causa de les discrepàncies que hi havia entre en Mateu i jo. Una part de l'argument d'en Mateu, contrari al meu, es basava en el fet que els intents de substituir els aliments produïts de manera natural per uns altres en forma de pastilleta, obtinguts de manera sintètica, havien fracassat totalment. Amb aquest argument, ell volia -pens- desacreditar la meva idea bàsica que els aliments primaris -una tomàtiga, un pebre o una taronja- produïts a Mallorca tenen probablement la mateixa composició química i, per tant, les mateixes propietats que aquests productes produïts a València o a Israel; si les espècies i/o les varietats botàniques -m'agradaria subratllar-ho- són les mateixes.

Tenc la confiança que qualsevol lector una mica intel·ligent d'aquest diari convendrà amb mi que els arguments d'en Mateu no és que no s'oposin als meus: és que no hi tenen res a veure. Què té a veure la gimnàstica amb la magnèsia? Tampoc no hi tenen res a veure els elements que en Mateu cita i que pertanyen més al capítol de l'elaboració i de la manipulació -al know how- que al producte originari, que sempre és a aquell al qual m'he referit en els meus arguments o opinions. Vaig pensar ben aviat que si continuaven aquests malentesos no seria fàcil que trobàssim un mode fructífer de discutir o de confrontar les nostres opinions, un mètode que em permetés modificar i millorar les meves hipòtesis i a l'inrevés. Em vaig demanar, en conseqüència, on residia la causa de no trobar aquesta forma, aquest mètode de discutir de manera fàcil i profitosa a què abans em referia. El meu pensament és que la causa de la dificultat rau en la distinta formació que hem tengut en Mateu i jo.

Ell procedeix del món de les lletres i jo, del de les ciències. Com a conseqüència, ell usa una sèrie de paraules o de conceptes que no tenen un fàcil parió en el món de les ciències: idiosincràsia, propietat, consciència, pàtria, identitat, voluntat, sentiment, ànima, nació, ideologia, fe, personalitat, etc. Hi insistec: com cal traduir -reduir, diríem, si el dB fos una publicació de temàtica epistemològica- aquest llenguatge humanístic al de la física, la química, la biologia? La qüestió pot semblar excessivament acadèmica i, per defugir aquest perill i poder continuar la discussió amb en Mateu o amb qualsevol altre gastronacionalista, m'agradarà formular una pregunta una mica provocativa. Aquesta pregunta és la següent: la glucosa obtenguda de la remolatxa o de la canyamel mallorquina és molt diferent -té, doncs, un altre sabor- que la que s'obté de la remolatxa forastera? O, si volem humanitzar una mica la qüestió, puc demanar: els aparells per detectar i canar la glucèmia a un sineuer han de ser -poden ser- els mateixos que per als nadius de Ronda, que per a mi sempre ha estat una mena de Sineu peninsular?