Si em permeteu, començarem amb una cita de l'imprescindible Bertold Brecht, que més que trobar-la sembla que m'hagi vengut a trobar ella a mi: "Molts jutges són absolutament incorruptibles, ningú no pot induir-los a fer justícia". No parlarem de jutges ni d'àrbitres avui, sinó d'aeroports.
I és que ahir, el Senat espanyol va aprovar una moció per la qual s'insta el Govern espanyol a definir un nou model de cogestió per a Balears i Canàries abans que finalitzi l'any i a presentar l'estudi de mesures per millorar les tarifes i freqüències del transport aeri i marítim en la comunitat balear.
La iniciativa parlamentària, impulsada pel senador, Pere Sampol, (ara per ara no caldria dir-ho, Sampol és l'únic senador per les Balears que es guanya el sou) no va tenir els vots a favor dels senadors del PSOE, tot i que recull l'essència de proposicions que el PSIB sí havia votat favorablement al Parlament de les Illes Balears.
Un servidor, més que de la cogestió, és favorable a la gestió total dels aeroports de les Balears.
I ho és per sis raons:
La primera perquè en el cas de l'aeroport de Palma (ben bé podríem dir de Mallorca) és, ni més ni pus que la primera empresa de les Illes Balears. La que dóna feina a més gent i la que té un volum de negoci més elevat. O sigui que actualment, el lloc on més ciutadans de les Balears fan feina, està gestionat a partir d'interessos diferents (i massa vegada oposats) als de la ciutadania de les Balears.
La segona, perquè AENA (Aeroports Espanyols i Navegació Aèria), que és l'empresa que gestiona tots els aeroports de l'Estat espanyol, respon a un model totalment ineficient. Dels 48 aeroports espanyols, 39 tenen pèrdues. Actualment acumulen un deute de 10.480 milions d'euros. I, per cert, l'aeroport de Madrid-Barajas pertany a la categoria dels que tenen pèrdues, concretament té 300 milions d'euros de pèrdues de resultat operatiu i 6.097 milions d'euros de deute. De fet, AENA va ser l'operador aeroportuari que més doblers va perdre l'any 2008, que és el darrer exercici del qual he pogut trobar dades d'àmbit mundial.
La tercera, perquè només Romania i l'Estat espanyol mantenen la gestió aeroportuària centralitzada. A tot el món s'aplica la gestió individualitzada que és més eficient, més lògica i més competitiva.
La quarta, perquè una gestió centralitzada dels aeroports és un sistema irracional i deficitari i alhora impedeix, ara per ara, que des de Balears es prenguin les mesures necessàries per captar nous segments de mercat turístic i aplicar una política tarifària pròpia.
La cinquena, perquè l'Estat espanyol manté convenis amb diferents països en els quals els obliga a usar l'aeroport de Madrid (!!). Els convenis sobre transport aeri signats entre 1954 i 1993 imposen l'aeroport de Madrid com a l'únic on poden aterrar i enlairar-se els avions dels països amb els quals es varen signar. Això vol dir que l'Estat espanyol afavoreix l'aeroport de Madrid en detriment d'aeròdroms com el de Palma o el de Barcelona, i saboteja la possibilitat que des d'aquí establim vols intercontinentals. Més concretament, entre els països amb els quals l'Estat espanyol s'ha encarregat que no hi puguem viatjar directament n'hi ha alguns com República Dominicana i Croàcia, on empreses balears tenen importants inversions; o com Nigèria, d'on procedeixen prop de 10.000 ciutadans de les Balears.
I la sisena, perquè els aeroports de les Balears són molt rendibles i el de Mallorca, especialment, amb un superàvit espectacular que se'n va a eixugar els aeroports deficitaris i els luxes del de Madrid.
De moment, si més no a Mallorca, hem de suportar els problemes que genera tenir un aeroport tan gros i transitat, però no en podem gestionar els beneficis.
La gestió dels aeroports
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).
Comentaris
Pàgina 1 de 1
S'estat francès, tan centralista, té un model individualitzat? Per a anar en avió a Croàcia, país mediterrani o quasi mediterrani, cal passar per Madrid?
Pàgina 1 de 1