nubes dispersas
  • Màx: 25°
  • Mín: 19°
22°

Tornen les botigues

Els darrers anys s'ha produït un gran avanç en la consolidació dels supermercats i de la gran distribució de productes alimentaris. Aquesta irrupció, general a les societats occidentals, ha alterat molt la producció, la distribució i el consum d'aliments. Ara no és la meva intenció analitzar aquest fet, tan sols indicar que no es produeix sense que es donin, al mateix temps, reaccions de sentit diferent, fins i tot contraposat.

Les antigues botigues de queviures varen patir una crisi greu. Moltes tancaren. Però, fins i tot en aquests moments d'expansió de les grans cadenes de distribució, s'obrin noves encletxes de futur per a elles.

Des de fa uns anys s'observa la creació de noves fruiteries i carnisseries; els forns que en general han resistit millor l'envestida de les grans superfícies, milloren també les seves instal·lacions i ofereixen productes de qualitat complementaris; els mercats municipals i els mercats tradicionals s'actualitzen i interessen de cada vegada més els consumidors; les botigues tradicionals cerquen la proximitat a les grans superfícies i competeixen directament amb elles en preu i qualitat. Molt probablement la seva arma més eficaç és el preu, però es tracta d'una ruptura de l'homogeneïtat en la distribució alimentària interessant. La diversitat afavoreix els productors i els consumidors.

És molt satisfactori entrar en una carnisseria i poder parlar amb el carnisser que coneix la procedència de cada un dels seus productes i ens pot aconsellar i explicar les seves característiques. Lamentablement, en el tema càrnic i xarcuter, tenim un gran dèficit d'informació, la qual cosa és aprofitada pel mercat per oferir carns de bona presència (roges, sense greix, de bona aparença) però que en realitat són productes forçats amb procediments no naturals. S'hauria d'explicar als consumidors, a tall d'exemple, que en la carn -com en els cuixots- les infiltracions de greix són un símptoma de qualitat. Seria del tot desitjable un pla de formació dels consumidors centrat en la carn i els embotits. I en aquesta tasca s'hi haurien d'involucrar tots els agents que hi participen (productors, escorxadors, sales de desfer, fàbriques d'embotits, carnissers, distribuïdors i consumidors). Això és important si es considera que en els pròxims decennis allà on es concentraran els majors problemes de seguretat alimentària serà en els productes càrnics.

Brian J. Ford en el seu llibre El futur dels aliments (2003) assenyala que els anys vinents tornaran aparèixer noves versions de les botigues familiars tradicionals «càlides i acollidores». I també diu que tendrà una gran expansió la venda a domicili d'aliments: «l'accés directe als proveïdors mai ha estat tan fàcil com amb l'ús d'Internet». Totes aquestes fórmules, al costat d'altres com la venda directa en la pròpia granja, permetran un profitós acostament dels productors als consumidors i, sense dubte, milloraran la qualitat alimentària de la població. Això serà positiu perquè l'alimentació, en definitiva, és una part important de la cultura i la salut de la humanitat. Els productors se n'han adonat d'aquestes tendències i han començat a participar en la creació de botigues. N'hi ha algunes, no moltes, que són gestionades directament per productors o per associacions de productors.

Ford, reconegut especialista en qüestions de seguretat alimentària, es decanta amb claredat a favor del consum a la botiga familiar: «No existeix major plaer que donar doblers als distribuïdors locals que contribueixen a facilitar-nos la vida». Sense dubte és important el manteniment del teixit empresarial local i afavorir les sinèrgies econòmiques que es generen en aquesta escala. Però no és sols el preu o l'interès d'afavorir la gent que coneixem i conviu amb nosaltres, l'única línia de defensa de les botigues familiars. Hi ha també el terreny de la qualitat, de la presentació i del servei al client. A poc a poc estan sorgint noves botigues caracteritzades per la qualitat dels seus productes, per tenir-los més frescos, més diversos, més saborosos o amb més dedicació a les varietats tradicionals, i estan sorgint també botigues especialitzades en vins, en formatges, en productes locals o en productes ecològics. Aquestes botigues també es troben en expansió des de fa anys i demostren que existeix un sector creixent dels consumidors interessat per la qualitat alimentària.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.