M'ha sorprès que, en el volum I de les Obres completes de Josep
Melià, no s'hagi inclòs el pròleg amb el qual va acompanyar la
segona edició, de 1990, de La nació dels mallorquins, apareguda a
la col·lecció «Biblioteca Bàsica de Mallorca» de l'editorial Moll.
És d'esperar que aquest pròleg sigui recollit en algun dels tres
volums que estan programats encara perquè, certament, no es tracta
de cap text de circumstàncies ans, segurament, de la crítica més
comprensiva que va formular Melià tant de la manera com l'autonomia
ens va ser atorgada («l'autonomia va arribar sense que la seva
necessitat, ni moral ni tècnica, fos un convenciment arrelat» i que
"encara pitjor" «acabà per ser més una autonomia per a la classe
política que per al poble») com de «la pèrdua de l'oportunitat de
crear una veritable consciència de poble i de posar en marxa un
projecte engrescador per a la gran majoria i compartit per amples
sectors socials i polítics».
Tot seguit de rellegir Els mallorquins i La nació dels
mallorquins "amb l'esmentat pròleg, en l'edició de can Moll" m'ha
arribat, recent sortit de les premses, L'Infern de l'Illa, de Pere
Rosselló Bover, que és bastant més que «una petita comèdia», com
pretén el seu subtítol (tot fent comèdia podem estar fent també
tragèdia o drama). En efecte, L'Infern de l'Illa ens ofereix "des
d'un punt de vista substancialment (més que substantivament) irònic
però, en darrer terme, igualment amarg" una panoràmica actual del
mateix desgavell insular nostrat, centrada en l'estructura
laberíntica i desmesurada, realment impactant, del nou aeroport,
convertit el seu subsòl "per obra i gràcia de l'enfocament oníric
de Pere Rosselló" en l'Infern que ens pertoca, tal com indica el
títol inquietant de la nouvelle o del conjunt de proses de
Rosselló.
Combinades aquestes dues lectures "la de l'exposició històrica i
sobretot política de Josep Melià i la de l'exposició irònica i
descambuixada del pastitx de tantes veus literàries nostrades
perpetrat per Pere Rosselló, al capdavall referides a una mateixa
realitat", la veritat és que m'ha semblat justificada a bastament
la conclusió que dóna títol a aquest article. Si la nostra història
ha estat un desgavell tan gros durant tants de segles i si ara
podem parlar de L'Infern a l'Illa, alguna responsabilitat "si va a
dir ver" hi hem de tenir la immensa majoria, i podem, doncs,
lògicament trastocar de forma radical el dictum de Sartre.
El nou llibre de Pere Rosselló és, sens dubte, un exercici
arriscat perquè no es preocupa de cap decòrum i explora les
possibilitats de llenguatges i d'estils diferents, sense més
precedent, tal vegada, que les proses burlesques i esqueixades de
Salvador Espriu en Ariadna al laberint grotesc "les quals, per
cert, tan ben rebudes varen ser pels germans Villalonga, Miquel i
Llorenç, al seu moment" i amb una total manca de respecte per les
convencions del bon gust noucentista, d'allò més sorprenent en un
professor de literatura usualment ben clenxinat. El seu major
encert, al nostre parer, està en l'elecció dels protagonistes del
recorregut per l'avern de Son Sant Joan. El paper del Dant és
representat, amb gran eficàcia, per Santiago Rusiñol, del qual
aparenta que figuren en el llibre tres nous capítols «inèdits»,
realment magistrals, de L'Illa de la Calma. La tria de Llorenç
Villalonga per a assumir el paper de Virgili, com a guia de
l'Infern nostrat amb forma d'ensaïmada, resulta gairebé genial (els
nostres narradors l'estan pagant, a Llorenç Villalonga "tan
aficionat a fer sortir gent més o manco coneguda a la seva obra",
amb la seva mateixa moneda. Gabriel Alomar, que fa una intensa olor
a sofre cremat, i mossèn Antoni Mª Alcover "que, com correspon fa
olor a capellà manacorí i que resulta que ha decidit baixar a
l'infern perquè al cel s'avorria molt" són els altres dos
protagonistes fonamentals del viatge per aquest avern nostrat
estibat de mala manera de polítics, regidors d'urbanisme,
constructors, mestres d'obres, arquitectes, hotelers "homes
pràctics tots ells", les quatre rates de «Mallorquí sí, català no»
i «Viva sa llengo baleá», etc, etc.
El disseny que ho impregna tot és el de l'ensaïmada. Per
començar, de les cinc cites que encapçalen la nouvelle tres en
parlen (una d'elles treta de «L'ensaïmada» de Llepolies i joguines
de Maria Antònia Salvà, poema que confés que no coneixia,
possiblement més digne d'Aina Cohen que de la dama de l'Allapassa).
He d'afegir que tanta insistència en el tema, al principi, m'ha
enfitat. Però el «Nou elogi de l'ensaïmada», el primer capítol
«inèdit» recuperat de L'Illa de la Calma "on es diuen coses com:
«El metge la recepten per guarir la hipocondria o perquè els
malalts se'n vagin contents a l'altre món»" m'ha reconciliat amb la
seva omnipresència, malgrat el destorb de tant de saïm i la flonjor
inherent a la seva pasta.
En qualsevol cas, crec que Pere Rosselló ens haurà donat un
testimoni bastant més seriós que el que sembla haver-se proposat
inicialment. L'Infern de l'Illa "el títol ho diu tot" a estones pot
semblar un text estranyament festiu però la processó va per dintre
perquè "crec" el tema contradiu el tractament. Sorry de fer-ne una
lectura tan seriosa però està vist que el meu sentit de l'humor és
massa limitat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.