Ja hi tornam a ser, sense adonar-nos s'ha fet dia 1 de desembre i els carrers il·luminats de Palma i d'altres poblacions de Mallorca ens adverteixen de la proximitat de les festes de Nadal. Unes festes que cada vegada s'identifiquen més amb el consum. De fet, sembla que la il·luminació cada any més prematura dels carrers i places és una inversió dels comerciants, que tenen comprovat que tot aquest ambient nadalenc impulsa la gent a fer un consum més desmesurat. És, doncs, ara un moment apropiat per parlar de consum. Fa anys que diverses ONG fan campanyes de conscienciació en favor d'un consum responsable i en defensa del começ just i les associacions ecologistes hi afegeixen el recordatori que cal tenir en compte que els productes pels quals optam, siguin respectuosos amb el medi ambient.
A tot això cal afegir-hi ara, segons ens recorda la plataforma Joves de Mallorca per la Llengua, un altre factor a tenir en compte: la llengua en què estan etiquetats. Aquest és el missatge de la campanya amb el lema «per Nadal, productes etiquetats en català» (telèfon de l'etiquetatge en català: 971 71 92 36), que fa pocs dies va presentar l'associació juvenil i que pretén conscienciar els consumidors, o sigui, en major o menor mesura, tothom, perquè a l'hora de fer la compra, es triï, preferentment, els productes etiquetats en llengua catalana. Aquesta és, sense dubte, la millor manera de donar suport als productors que aposten, moltes vegades a contracorrent, per la llengua pròpia de Mallorca. I la veritat és que, aquests, cada vegada són més. Dues mostres per il·lustrar aquest creixement: basta fer una volta per un súpermercat o qualsevol comerç i fixar-s'hi una mica, hi comença a haver-hi productes de tota casta etiquetats en la nostra llengua. L'ADEC (Associació en Defensa de l'Etiquetatge en Català) edita cada dos anys un catàleg amb el llistat de tots els productors que etiqueten en català. Al primer, publicat el 1989, hi havia 308 empreses, mentre que al darrer, corresponent a l'any 1999, n'hi figuraven 1.538.
Malgrat aquesta interessant i optimista progressió, queda molt de camí per recórrer: fa pocs dies, a la roda de premsa dels Joves de Mallorca per la Llengua, alguns dels productors es queixaven de la desprotecció legal que pateixen els empresaris que aposten per etiquetar únicament en català. Avui a Mallorca, compta amb més cobertura legal un producte etiquetat en danès, finès o portuguès que un que estigui escrit en català (!). Cal demanar als poders públics que facin un seguit de passes en favor de l'etiquetatge en català:
"Cal que Govern, consells, ajuntaments (i també altres «grans consumidors» com UIB, empreses públiques...) tenguin en compte la llengua, a l'hora de fer les seves compres.
"Cal que les institucions considerin com a condició indispensable per atorgar qualsevol guardó que la llengua catalana figuri en lloc principal en etiquetes i envasos dels productes. I el mateix per les denominacions d'origen de qualsevol lloc dels Països Catalans.
"Cal que les empreses que rebin ajuts, subvencions, crèdits o avals a càrrec dels pressuposts públics, etiquetin els seus productes en català.
Vet aquí tres passes concretes i possibles que farien avançar la llengua catalana de manera espectacular.