Assistim darrerament de manera repetida a manifestacions arreu
del món en contra de la globalització econòmica, denunciant les
nefastes conseqüències que la imposició del liberalisme comercial
absolut ha de tenir per als països més pobres o industrialment més
endarrerits o, simplement, més artesanals. Aquest toc d'alerta ha
estat un nou revulsiu que ha tornat l'esperança a tots aquells que
pensam que el muntatge econòmic actual, basat únicament en la
recerca del guany monetari sense límits, no pot ser bo per a la
humanitat, sinó que l'ha de conduir al desastre, i que ens havíem
enfonsat en el desencant amb l'esfondrament total de la vana
il·lusió del comunisme i la irrealitzabilitat de l'ideal
anarquista.
La globalització econòmica, però, no té únicament unes
conseqüències també econòmiques (riquesa per a uns pocs, misèria
per a la majoria), sinó que també en té de culturals, i aquestes
són les que a nosaltres ens afecten més directament, perquè "per
les circumstàncies que siguin" la societat on vivim ha quedat (si
no absolutament, sí majoritàriament) dins el costat dels
globalitzadors, més que del dels globalitzats. Nosaltres resistim
més o menys l'envestida econòmica de les monstruoses empreses
nord"americanes, japoneses i europees, però feim aigua davant el
model cultural consumista que dels paradisos capitalistes ens
arriba: la música anglosaxona preval damunt la música mediterrània;
els jeans anul·len els caliquenyos; els joves prefereixen els hot
dogs del fast food en lloc dels llonguets amb oli i tomàtiga; les
varietats autòctones de fruita s'extingeixen perquè tothom vol
pomes golden o kiwis i aguacates; les ametles i les nous
californianes han fet abandonar els ametlers mallorquins; les
pel·lícules nord"americanes espectaculars d'acció i d'imatges
«atrevides» deixen poc marge de subsistència a les produccions
europees i, no en parlem, a les catalanes; molts s'estimen més
dedicar grans esforços a estudiar anglès que perdre uns moments a
aprendre català; els nins posen més interès a jugar amb ordinadors
i consoles que a conèixer els jocs nostres tradicionals; molts més
altres, nins i adults, ja passen més hores jugant amb la internet
que llegint qualsevol llibre, i manco si és en català... Les festes
de Nadal, originalment i suposadament de celebració de l'arribada
d'una nova manera de regir el món, amb un missatge teòric de
fraternitat, pau i amor, s'han convertit per l'efecte de la
globalització (que en el nostre cas inclou l'espanyolització) en la
promoció simple i pura del consumisme, davant el qual no hi ha
particularitats culturals que valguin.
Primer (només vull dir just just fa poc més de 20 o 25 anys) el
Nadal català es celebrava solemnement el dia 25, amb repetició el
26. Era una festa familiar en què es consumien productes del país
(sopa, indiot o porcella, torrons, coca bamba, fruita del temps, vi
i xampany). El 24 era un dia fener com un altre (si no queia en
diumenge), en què la gent el vespre, després d'haver sopat com cada
dia, anava a Matines, on escoltava el Sermó de la Calenda i la
Sibil·la, i llavors prenia un poc de xocolata amb ensaïmades. Això
sí, ja hi havia la moda (no molt antiga, així i tot) de fer s'árbol
devora el betlem de sempre. De regals, ni parlar"ne fins als Reis.
Però la globalització consumista ha anat fent el seu camí, i ara,
en què a més a més la majoria no hi creuen, la gent ha de fer un
gran sopar de Nochebuena (a l'estil espanyol) i llavors han d'anar
a la sala de festes o a la discoteca a pair"lo i acabar"se
d'engatar, sense renunciar d'altra banda al dinar de l'endemà i
l'endemà passat. Però endemés, com que «els nins han de tenir temps
per jugar totes les vacacions», el 25 arriba el «Papà Noel»
(pobret, tan tapadot a un país càlid com el nostre!) i duu
qualsevol capritxada als ninets perquè en puguin fer ostentació
davant els veïnats. I llavors, pels Reis, una altra vegada la gran
tudadissa de juguetes que juguen totes soles, comprades a les grans
cadenes comercials arribades de fora, o de jocs de computadora
ideals perquè la víctima es distregui de les seves feines escolars.
Per als grans, és clar, la colònia corresponent.
Sota una aparentment inofensiva campanya publicitària de «regals
de Nadal» i sopars de Nochebuena no hi ha més que els interessos
especulatius i despersonalitzadors dels qui mouen els engranatges
de la globalització. El «Papà Noel» és la careta simpàtica del
capitalisme salvatge i consumista. En això s'ha convertit el Nadal,
teòricament l'inici d'una nova concepció del món basada en la
igualtat i la compartició.
I encara hi creis?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.