Una de les notícies que més me va cridar l'atenció de les
publicades la setmana passada fou la que feia referència a
l'exigència de certs sectors de pares i mares d'alumnes
d'incrementar els dies lectius i el nombre d'hores que els nins i
nines passen diàriament a l'escola. L'argument, emperò, no era la
necessitat d'augmentar les competències curriculars dels seus fills
i filles, sinó, simplement tenir un lloc on aparcar-los mentre ells
treballen.
Des del meu punt de vista, un argument d'aquestes
característiques s'invalida per ell mateix, ja que posa al centre
de la discussió la disponibilitat horària dels pares i no el que
més convé l'alumnat, la qual cosa ni s'esmenta. Sembla que els
pares que defensen aquesta postura veuen l'escola, no com un centre
educatiu, sinó com una simple guarderia.
Per a mi, seria imprescindible que tots convenguéssim quelcom de
tant de sentit comú com que qualsevol canvi en el sistema educatiu
o en el règim escolar ha de tenir com a prioritat afavorir el
procés d'aprenentatge dels nins i les nines. El que més convengui
als pares o al professorat és una altra història que, sota cap
concepte s'hauria de barrejar amb la que és la missió real de les
institucions escolars: ensenyar els ciutadans del demà els
coneixements que necessitaran per poder afrontar amb garanties
d'èxit el seu ingrés a la vida adulta. Si, després d'un estudi
seriós s'arriba a la conclusió que afegir més dies lectius pot
esser beneficiós per assolir aquest objectiu, doncs s'afegeixen. Si
ha de ser contraproduent perquè causaria una saturació excessiva
als nins i nines, doncs se deixa tal com està o, si cal, se'n
lleven. I el mateix amb l'horari.
A partir d'aquí, s'han d'adaptar les condicions laborals del
professorat, mai a l'inrevés. Si cal que facin més dies de feina,
se fan i se negocia l'increment de sou i les contraprestacions que
corresponguin.
I el mateix amb els horaris laborals dels pares i mares. Si en
aquests moments tenim uns horaris de feina que no ens permeten
disposar de prou temps per dedicar als nostres fills, que no dubteu
que és molt i molt necessari, aleshores cal reivindicar, des dels
sindicats i davant la classe empresarial i les administracions
públiques que en detenten les competències, l'establiment d'uns
horaris laborals més racionals. Però en cap cas podem delegar la
responsabilitat de resoldre aquest problema a l'escola. Els nins i
nines necessiten comunicar-se amb els pares i per això és
fonamental que disposem del temps necessari per poder-los escoltar
i per ensenyar-los tota una sèrie d'actituds, valors i normes que
només s'aprenen des de l'àmbit familiar i no des de l'escola.
Per tant, cal defugir de qualsevol debat sobre reformes
educatives centrat en les conveniències dels pares o dels
professors. Aquestes s'han de plantejar dins l'àmbit laboral, i mai
dins l'educatiu, ja que de fet, aquest problema no hi té res a
veure. Els pares i les mares hauríem de ser conscients que
l'educació dels nostres fills és molt important i, per això, cal
que no la deixem només en mans dels mestres i professors, sinó que
ens hi impliquem amb totes les nostres forces. No hem d'oblidar que
del que els ensenyem avui dependrà el seu futur el dia de demà.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.