Record amb molta estimació la major part dels mestres i
professors que he tengut al llarg dels meus estudis. Un d'ells és
Joan Caldentey, el meu professor de religió de segon de BUP a
l'Institut de Felanitx, al qual nosaltres anomenàvem,
carinyosament, Max Scheler, en honor del filòsof alemany que ell
tant admirava. En Joan em va fer canviar radicalment la imatge que
jo tenia d'una classe de religió. Fins aquell moment, el fil
conductor dels ensenyaments religiosos que havia rebut havia estat
l'adoctrinament. Les classes d'en Joan eren una altra cosa. Fèiem
debats i treballs de recerca sobre temes ètics i religiosos. Era
una autèntica formació en valors i això, en una persona de quinze
anys, quan estàs construint la teva pròpia ideologia i la teva
escala de valors, deixa petjada.
Una de les activitats del curs fou un treball d'investigació
sobre la pena de mort, que va acabar amb un debat a classe. Vaig
aprendre, per exemple, que les societats, abans de crear un sistema
juridicopenal, han de saber quin ha de ser el seu model ètic i
filosòfic. D'aquests n'hi ha, fonamentalment, tres. El primer entén
la pena com un càstig pels delictes comesos, el segon com un mitjà
de defensa de la societat enfront dels individus amb comportaments
antisocials i el tercer com una forma de rehabilitar els
delinqüents per reintegrar-los a la societat. El primer model està
considerat el més conservador i és el que regia la majoria de les
societats primitives i medievals, mentre que el tercer és el més
modern i progressita, el que han adoptat la majoria de països
democràtics.
Si ens posam d'acord que el que volem és que les penes que
s'imposen als delinqüents tenguin com a principal objectiu la seva
reinserció dins la societat, hem de ser conseqüents i rebutjar,
automàticament la pena de mort i la cadena perpètua. En el primer
cas, perquè és impossible rehabilitar un cadàver i en el segon
perquè s'entén que, quan tenguem prou indicis que la persona que
compleix la seva pena està preparada per tornar a la societat sense
delinquir, ho ha de poder fer.
Per això m'han sorprès les múltiples declaracions, articles
d'opinió i, fins i tot debats televisius, en els quals la gent
s'esquinça la vestimenta per la posada en llibertat del famós
violador de l'Eixample, després d'haver estat vint-i-sis anys
tancat.
Pens que no es pot condemnar ningú pel que encara no ha fet i
que possiblement no faci mai, sobretot atenent-nos a la filosofia
del codi penal actual. Sí que es podria considerar en un model
basat en l'autodefensa de la societat. En aquest supòsit el
raonament seria: «per si acàs aquest senyor decidís tornar a
violar, val més tenir-lo tancat vinti-sis anys més». Aquest és
l'argument que d'una o altra forma donen els que consideren una
equivocació que aquest home hagi sortit al carrer. De la mateixa
manera rebutgen que se li donin unes miserables 35.000 pessetes
mensuals durant un cert període de temps per tal d'ajudar-lo a
sobreviure mentre troba una feina. Com volem que aquesta persona
pugui dur una vida normal dins la societat si no té feina ni cap
mitjà de subsistència? El més lògic serà que, en aquestes
circumstàncies torni a delinquir.
La meva conclusió és que, està bé que hagi sortit en llibertat
sempre que hi hagi la seguretat que està rehabilitat. I no hi està
si no això no es pot afirmar. I que està molt bé que se li doni una
ajuda econòmica temporal durant un cert temps per tal de
facilitar-li la seva integració social. Fins i tot no estaria gens
malament que existís un servei per aidar els exreclusos a trobar
feina, que és l'autèntica reintegració a la societat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.