En aquesta magna obra de serveis sanitaris, això dels accessos no ho acaben de tenir bé. «S'oblidaren» dels vehicles de motor i hagueren d'improvisar-hi un pont. Per no pagar l’aparcament o perquè així ja els anava bé, moltes persones estacionaven els vehicles al Secar de la Real i anaven a peu per la vorera del camí dels Reis fins a l'hospital, perquè tampoc ningú no havia pensat en elles.
L'Administració, preocupada com sempre pels seus administrats, recentment ha convertit el tirany anterior en un «bon carril» per a vianants i bicicletes, i ha construït un altre itinerari apte per a socarraments.
La nova infraestructura, de poc més de quatre-cents metres lineals, connecta el carrer de la Real amb l'hospital. Altament millorable, contrasta amb el tram que duu fins a la rotonda de la carretera d'Establiments: tres fileres d'arbres i carril bici que, encara que no estigui segregat —com hauria de ser—, almenys està ben diferenciat de la zona de vianants. A més, en paral·lel hi ha una voravia exclusiva per a la gent que va a peu.
Amb el criteri una mica desorientat, donada l'amplitud de les seves virtuts (ombra, bellesa, delimitació, oxigenació i totes les que els experts els atribueixin), hi han sembrat alineats vint-i-nou exemplars de freixe de fulla petita.
Aquests freixes joves i de fulla caduca arribaran a fer una bona d'ombra, però la qüestió és on la projectaran. Ara per ara, la seva màxima eficiència es concentra al solar que pareix privat i que està arran del carril.
Els primers cent metres partint de Son Espases són aptes per fer-se bones cremades, ja que no els acordona cap arbre. Un plataner al començament ens enganya, ja que els tres-cents i busques de metres que venen seran escassament ombrívols. I, al capdavall, acaramullats en un redol petit, dues oliveres, un ametler i un garrover, sembrats per endiumenjar el redol, oxigenar una mica i poca cosa més.
La tira d'arbres sembrada devora la paret de pedra seca al costat nord-oest del camí, amb fanals intercalats, projectarà gran part de l’ombra dins el solar. Un altre contratemps serà el brancam que envairà el solar del veïnat d’aquí a no gaire temps.
Si haguessin sembrat els arbres al costat sud-est, sí que haurien servit per a qualque cosa més que per vestir la vorera: el vianant tindria ombra més estona i, encara que hi ha molta distància entre arbre i arbre, es crearia una barrera visual i física amb els vehicles, el carril quedaria encaixat entre el mur de pedra seca i la fila de freixes, de manera que seria més còmode passar-hi, i les branques en haver crescut no envairien l'espai del veí.
Al costat sud-est hi han dissenyat un mosaic enjardinat a consciència. Està format per plantes diverses, com ara mata, romaní o espígol, envoltades artísticament amb grava i escorça de pi trossejada. Si els experts haguessin invertit el costat de les plantacions, els beneficis serien molt superiors.
A més d'aquesta aproximació a la botànica, el carril que teòricament és per a vianants i bicicletes té deficiències notables, especialment greus perquè l’han inaugurat fa molt poc temps. No està senyalitzat i, en accedir-hi des de Son Espases, ja t’equivoques i acabes a una oficina; no està delimitat; dilapida metres ornamentals de zona enjardinada, la qual també podria separar els dos fluxos de trànsit del carril bici, com tocarien estar; només té un cartell informatiu de bicicletes al costat de la Real i, com ja he dit, els arbres estan sembrats a l’altre costat.
Pareix que tot aquest «scalextric» està acabat i segur que ben inaugurat. «Tal vegada» en una segona fase actuaran sobre les aportacions que acab de plantejar... Em pens que no serà així!
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.