No es podia esperar altra cosa del PP; el passat divendres, quan els centres escolars tancaven les seves portes, el Consell de Ministres del Govern en funcions va aprovar el decret per a la implantació al curs que ve de les revàlides a final d'ESO (4t) i batxillerat (2n), previstes a LOMCE. En la convocatòria del curs 2016-17 cap de les dues tindrà encara efectes acadèmics. Serà a partir del 2018 quan els estudiants estaran obligats a aprovar-les per poder obtenir el títol d'ESO o de Batxillerat. A partir del curs 2017-2018 s'hauran d'aprovar per aconseguir els títols de batxiller i graduat en ESO.
El decret s'ha aprovat malgrat que la majoria de les comunitats autònomes, dotze de disset, són contràries a la llei, i han estat reclamant insistentment els últims mesos que aquests exàmens no tiressin endavant. De fet, després de les eleccions de desembre, el Congrés dels Diputats va iniciar els tràmits a l'abril per exigir al Govern que paralitzés la LOMCE, però la dissolució de les Corts ha impedit que el veto definitiu s'arribés a formalitzar. En resum el govern en funcions del PP no té cap legitimitat per continuar amb el desenvolupament de la LOMCE. L'elaboració d'aquesta retrograda llei ha estat un conjunt d'improvisacions, de confusions, d'incompetència tan summament gran que a qualsevol estat amb cultura democràtica seria un escàndol polític, mediàtic i social que hagués acabat amb el govern, però evidentment això no ha passat a un estat on es vota majoritàriament a un partit enfangat totalment en la corrupció. I no tinc cap esperança en què aquest tema faci que un partit com Ciutadans, que s'ha omplit la boca amb la necessitat de consens a educació, impedeixi la investidura del president del Govern en funcions, Mariano Rajoy.
El model de revàlides que planteja la LOMCE és un plantejament totalment antiquat més proper a l'educació que es donava a la dictadura d'en Franco que a l'educació del segle XXI, com tota la llei de la LOMCE. Les revàlides no poden avaluar el progrés d'un alumne i condicionaran totalment la feina dels docents, dificultant la innovació i la flexibilitat, imprescindibles en l'educació actual, i convertint els cursos finals d'ESO i Batxillerat en cursos per passar la revàlida, com ja passava a 2n de Batxillerat de cara a la selectivitat. L'experiència a altres països ens indica que les revàlides són proves fonamentades en un aprenentatge memorístic i descontextualitzat, que és el que poden mesurar aquest tipus d'avaluacions.
En l'educació, i més encara en l'obligatòria, l'avaluació ha de tenir una funció formativa, d'ajuda a l'aprenentatge. La LOMCE converteix l'educació en una carrera constant d'obstacles. Les revàlides són antipedagògiques i aposten per un model d'ensenyament basat en la pressió de l'examen, enfront d'un altre centrat en les necessitats i motivacions de l'alumnat. Les revàlides expulsaran a milers de joves del sistema educatiu i els llançaran a un mercat laboral precaritza
La Generalitat de Catalunya ja ha anunciat que recorrerà el Decret i que no farà aquestes revàlides el curs vinent, esper que el Govern Balear faci el mateix, i que famílies i docents reaccionin i es mobilitzen per aconseguir la paralització de les proves i l'eliminació de la LOMCE, una llei que només té el suport del PP.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.