algo de nubes
  • Màx: 26°
  • Mín: 17°
17°

L'elecció de llengua beneficia la normalització del català

Els que defensen la llibertat, llibertat, llibertat... no ho saben, però l'elecció de llengua pot beneficiar l'ensenyament de i en llengua catalana... ells que la volien anorrear. He escrit "pot", perquè si els que ho haurien de saber, els i les mestres, els professors i les professores, els directors i les directores, tampoc no ho saben o no tenen voluntat normalitzadora, és clar que la perjudica. Aquesta vegada el fet de no entendre en aquesta matèria els ha jugat una mala passada, als lingüicides. Per tant, dedicaré aquest article a explicar per què l'elecció de llengua beneficia l'ensenyament en llengua catalana.

Amb l'elecció de llengua, pretenen que totes les famílies que desitgin que el seus fills o filles no aprenguin a llegir en llengua catalana, sinó que ho facin en llengua espanyola, que ho puguin dur a terme. Això significa que si realment fos vera que volen "elecció" i "llibertat", cada classe d'educació infantil on s'ensenya a llegir hauria de comptar amb dues línies, una en català i una en espanyol, i això costaria el doble a un govern en precari, però en realitat no es fa així. Ja han obtingut els vots i, a més, confien que els "400" milions de parlants de l'espanyol els ajudin a convèncer la gent sobre la llengua més important. Pretenen que la majoria d'alumnes de cada classe sigui inscrit en espanyol i després diran que apliquen la democràcia i els que hagin escollit en català, hauran de sacrificar la seva llibertat a la majoria. Així aconsegueixen que no sols aprenguin en espanyol els que no volien que els seus infants aprenguessin en català, sinó que també obliguen els que volien l'aprenentatge en aquesta llengua.

Aquest és el plantejament que tenen els enemics de la llengua, enemics declarats i enemics disfressats, ja que n'hi ha de tot pelatge. Però el que obliden i que sí saben els polítics que volen que es produeixi l'efecte sense que es noti la cura que hi posen és que totes les lleis i decrets que s'han fet sobre ensenyament de les dues llengües oficials (la pròpia i la de l'Estat) diuen que en acabar l'escolaritat obligatòria, l'alumnat ha de dominar perfectament les dues llengües d'una manera similar. Això els polítics del PP ho saben i ho repeteixen constantment, com si volguessin fer saber que no volen cap mal a la llengua catalana i parlen de bilingüisme, com si existís la simetria en el coneixement de llengües. Molt bé, doncs aquest és el secret, aquesta és la solució.
Això ja va passar fa vint-i-cinc anys quan va començar a haver-hi escoles que feien tot l'ensenyament en català.

Com que molta gent creia que així no s'aprendria l'espanyol, es varen preparar per fer l'aprenentatge de la lectoescriptura en català, i que al cap de dos o tres cursos, devers tercer d'Educació General Bàsica, començassin a augmentar les hores d'ensenyament en espanyol i a avaluar cada curs per saber com anaven d'aprenentatge en les dues llengües per anar regulant les hores de dedicació a una i a l'altra, per tal d'arribar a un coneixement equilibrat en obtenir el graduat escolar. El que va passar fou va ser que, fins i tot, els que feien tot l'ensenyament en català, durant tota l'EGB, en acabar-la sabien tant o més espanyol que català i, per tant, no va ser necessari fer canvis en l'ensenyament de l'espanyol. Si es va haver de fer el Decret de mínims va ser perquè hi havia centres d'ensenyament concertat on no s'aprenia el català, quasi no s'arribava a assolir la comprensió oral, i per això es va haver d'obligar a fer més àrees en català.

Si el Govern continua amb la dèria de l'elecció de llengua a l'educació infantil, el primer ensenyament diu la Llei, l'escola haurà de reaccionar posant totes les àrees en català quan s'arribi a primer, segon o tercer de primària per equilibrar els aprenentatges, per aconseguir que els fills dels desertors voluntaris aprenguin la llengua catalana i la coneguin perfectament en acabar l'ensenyament obligatori. Així que al final hauran beneficiat la normalització del català.

Si volen foragitar el català de l'escola ho hauran de fer amb la cara descoberta i declarant-lo llengua no oficial i sense obligatorietat a l'escola com en temps d'en Franco, i ja se sap, que aquesta gent vol aparentar que s'allunya del comportament fatxa i nazi.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Pere, fa mes de 12 anys

Que es treguin la careta, sabrà la població qui són realment

Valoració:1menosmas
Per Xim, fa mes de 12 anys

Bo és sebre de què va cadascú. Els directius del PP volen escabetxar la llengua de Mallorca. Però té raó l'articulista se'n duran l'almud pel cap. Au, tots a fer feina i a defensar per tot i en tot lloc el català.

Valoració:5menosmas
Per Jeroni, fa mes de 12 anys

Aquest senyor que es proclama 'pedagog' no sé si fa escola però el que sí li puc dir, de totes totes, que el sistema educatiu, amb aques, i amb els altres, no funciona gens. El nivell de faltes de tot ordre dels nostres escolars,en català i en castellà, és clamorós, tant al nivell ortogràfic, semàntic o sintàctic. El nivel oral en ambdós idiomes tres quarts del mateix... I així anam per avall i entretant, als centres cada vegada hi ha més gent als anomenats 'gabinets d'orientació' fent papers i poca escola, típics del burocrates de la pedagogia. La seva explicació dels fets, aquesta teoria possibilista, em sona a aquests personatges del segle XVII que es deien 'arbitristes'...El que s'ha de fer es tenir bons mestres, no burocrates, que estimin la llengua, la cultura i sien capaços d'enfrescar als al.lots en la nostra llengua.

Valoració:36menosmas
Per idò sí, fa mes de 12 anys

Els mallorquins mai tenguerem la nostra parla com a instrument de polèmica. Sempre he dit que els facistes, en haver tocat les deu del vespre, pegaven cop a la porta i al demanar-los "qui és" contestaven "obriu" "facistes". Eren altres temps, als pobles els capellans predicaven damunt la trona en mallorquí. I els meus tíos militars de carrera també parlaven en català amb els meus pares i amb tothom. Els infants rebutjen tot allò que els obliguen a l'escola. Aprendre català ha d'ésser una sort. Els infants han de saber-ho

Valoració:12menosmas
Per MJ, fa mes de 12 anys

Fins que no ho vegi no m'ho creuré.

Valoració:4menosmas
Per Xisca, fa mes de 12 anys

Molt bo Joan, veure les coses d'aquesta manera tan optimista i positiva, m'ha fet canviar de manera de pensar i això no és fàcil. Aquesta visió que demostres de la llibertat d'elecció, si es fa ben feta es necessitarà, molts de professionals dins l'ensenyament, cosa que no podrà ser possible ja que no hi ha doblers, i no podran eliminar d'una manera dràstica el català dins les aules, la qual cosa farà que es conformin en fer les coses mal fetes i a la punyeta, no sé en quin món viuen, ni on es troben, però retrocir en temps de Franco a l'any 2011 em fa pensar que no hem avançat gens. Només avançam destrossant-ho tot, els camps, les montanyes, la llengua, la cultura, els boscos, avançam tecnològicament, però és impossible fer avançar el cervell humà que s'està quedant més endarrerit que les màquines, les màquines fan menys mal que un ser humà. Lluitarem sempre.

Valoració:23menosmas
Per Mateu, fa mes de 12 anys

El problema de la llengua seria de fàcil solució si nosaltres volguéssim; bastaria que tots els pares mallorquins escollissin el català per als seus fills. I quan dic pares mallorquins em referesc als que han escollit lliurament viure a Mallorca.

Valoració:26menosmas
Per emigrante, fa mes de 12 anys

Leyendo su artículo, llego a la conclusión que ud. está perdiendo el juicio

Valoració:-48menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente