algo de nubes
  • Màx: 24°
  • Mín: 17°
16°

Llet fresca de Canyamel: recuperant sabors de l'oblit

Fa poques setmanes una empresa de producció lletera mallorquina ha posat en marxa un sistema innovador de venda de llet fresca. La vaqueria de les Veles de Canyamel, situada entre la històrica torre de Canyamel i la mar, en un àmbit circumdant fortament turístic, ha distribuït nou màquines de distribució i venda automàtica de llet. Aquests dispositius expedeixen llet fresca pasteuritzada directament al consumidor i fins i tot li proporcionen l'envàs si no el du de ca seva.

Representen el retorn de les lleteries tradicionals a través de les noves tecnologies. Els depòsits de llet són canviats de manera contínua i d'aquesta manera s'aconsegueixen dues coses: la llet va directa de la vaqueria al consumidor, "de la granja a la taula"; d'altra banda, el que adquirim és una llet fresca, que no importa bullir perquè ha estat pasteuritzada, però que en no haver estat esterilitzada conserva les seves propietats nutricionals i de sabor intactes. És a dir, gràcies a les Veles recuperam un producte, la llet fresca, que avui no és fàcil de trobar en els supermercats, similar a la llet que es podia comprar a una lleteria tradicional, amb l'avantatge que aquesta llet pot aguantar una setmana sense perdre's. El canvi és doble: els productors poden augmentar el seu marge econòmic, un cop hagin quitat la inversió que suposa l'adquisició de les màquines, i els consumidors ens trobam davant un producte completament diferent al de la llet UHT que trobam dins els brics comuns de llet. És una oportunitat per recuperar sabors oblidats.

Aquest sistema va fer les seves primeres passes a Itàlia per després implantar-se a altres llocs d'Europa. A l'Estat espanyol ha tengut molt bona acollida, ja de tot d'una, a la franja cantàbrica i a Catalunya, llocs tradicionals d'important producció lletera. Ara ja hi ha una empresa catalana que produeix màquines amb aquesta tecnologia. I, cosa curiosa, les màquines catalanes funcionen millor, segons diuen els ramaders, que les italianes. Les possibilitats que obre aquest invent són moltes i ja es parla d'adequacions que podrien permetre la venda d'oli o altres productes pel mateix sistema. L'objectiu és trobar noves maneres de fer arribar els productes frescs als consumidors, fugint de les limitacions d'una distribució alimentària de cada cop més concentrada i sovint girada d'esquena als productes locals.

Tot plegat, la iniciativa forma part de l'ampli moviment a favor de la qualitat alimentària i del consum dels productes locals a través de la venda directa. El mèrit dels promotors pioners de les Veles és d'haver estat capaços de posar en marxa aquest mecanisme de venda de llet fresca, amb la important inversió que exigeix tant en instal·lacions de pasteurització com en màquines de venda, en un moment econòmic molt complicat. Això fa pensar i demostra que la innovació és possible, si hi ha capacitat d'inversió, fins i tot en els moments més desfavorables.

És clar que un projecte com aquest necessita molt de suport social de banda dels consumidors i que té al davant dificultats logístiques, tècniques i de promoció, però la primera passa està feta i amb ella se'ns ha ofert l'oportunitat de recuperar la sensació ja mig oblidada que teníem a la infantesa en beure un tassó de llet fresca i cremosa. Fins i tot els nins, que ja no coneixen el sabor exacte de la llet natural, tot d'una hi veuen la diferència. Davant això sobren més consideracions.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Toni Parreta, fa mes de 13 anys
Poc èxit li auguro a aquesta lloable iniciativa, sobretot tenint en compte que les grans superfícies ofereixen llet a 50 cèntims. i davant aquests preus poc importa la qualitat.
Valoració:0menosmas
Per Joan de Balàfia, fa mes de 13 anys
Creuem es dits, Mateu, que només s'ha fet una primera passa. Per cert, crec que a Eivissa hi ha una sola vaqueria i que és propietat des senyor Matutes
Valoració:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente