Porcel i els xuetes
Explica Oriol Pi de Cabanyes en un article publicat aquesta setmana a La Vanguardia que el cognom de Baltasar Porcel delata la seva ascendència xueta. Segons afirma, Porcel seria una deformació de porcell -alguns dels seus enemics de Mallorca l'anomenaven així-, és a dir, de membre del ramat marranxó, nom infame amb el qual eren coneguts els xuetes de Mallorca. ‘Xuetarro, marranot!', aquest era l'insult popular dirigit contra l'estirp semita, així ens ho refereix Miquel Segura a Memòria xueta, la primera aproximació al tema que jo vaig llegir. Els xuetes o jueus conversos no menjaven porc, i d'aquí el nom, el qual, segons refereix el propi Porcel en el seu llibre sobre els xuetes -ara reeditat-, el seu consta a la llista dels cognoms més estigmatitzats: ‘sense que mai hi hagi hagut cap jueu en la meva família'. Ignoro fins a quin punt hi ha veritat en aquesta teoria de casta, encara que en Porcel hi trobo molt del que em fascina del poble jueu: una actitud de perseverança infinita, una laboriositat indoblegable, l'esperit aventurer i erràtic, una tossuderia carregada d'humor i una preponderància del sentit familiar, encara que en Porcel no hi ha ni l'aprensió ni el desassossec continu del jueu, d'aquell que ha estat víctima de persecucions des de fa mil·lennis. Li vaig dir més d'una vegada que en la seva actitud i manera de pensar hi trobava consonàncies amb tres pensadors jueus de primera categoria, als quals ell, curiosament, havia contribuït a premiar des de l'Institut d'Estudis de la Mediterrània amb el Premi Internacional Catalunya: Edgar Morin, Karl Popper i Harold Bloom. Porcel es reconeixia en el seu pensament, hi havia una afinitat molt marcada en moltes de les intuïcions fonamentals que nodreixen les obres d'aquests savis, encara que Porcel mai no va explicitar que pogués tractar-se d'unes similituds derivades de fondes correspondències de raça, les quals un altre savi jueu com George Steiner tant ha contribuït a reivindicar (des de la Càbala a la psicoanàlisi). Avui és 31 de juliol, tal dia com avui de l'any 1993 Porcel publicava un article titulat ‘Turistes i xuetes', ara recollit en l'antologia de les seves columnes que acaba de publicar l'editorial del seu diari: no us ho perdeu. Sigui com sigui, durant l'últim sopar que vam compartir, em va parlar de la novel·la que tenia entre mans, la qual protagonitzava un xueta, qui també referia històries de la persecució dels seus avantpassats. Per mirar d'explorar un llenguatge literari nou, Porcel rellegia l'Ulisses de Joyce, novel·la manicomial protagonitzada per un jueu viciós, entendridor i diligent. Potser aquesta novel·la estigui entre els papers de Porcel que la seva editorial ens oferirà passat l'estiu, entre els quals hi ha l'arrencada d'una obra en la qual havia començat a treballar feia una dècada, Els gegants, sobre la revolta mallorquina de l'agermanat Joanot Colom, qui abans de revoltar-se treballava de barreter (ofici de jueu, per altra banda).
També a Opinió
- Un vídeo del Govern sobre l'ús responsable de l'aigua rep una allau de crítiques: «S'ha de tenir un bon fetge...»
- L'Ajuntament de Palma demana la destitució immediata del regidor de Mobilitat
- El 78,5 % de les famílies de les Illes Balears varen triar el català com a llengua a l'escola
- Jaume Alzamora dimiteix de tots els seus càrrecs a Més per Mallorca
- Un grup de joves menorquins responen a les provocacions espanyolistes durant l'acte de Ses Avellanes de les festes de Sant Joan
14 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
"Això de que tothom vol ser xuetó és una falàcia enorme teva. Si tiraven tantes pedres i eren motiu de befa per qualque cosa serà". Quan sent aquest tipus de comentaris sent un ràbia una impotència... Això és antisemitisme pur i dur.
Joan de Balàfia: no l'encertes mai, au, ves a dormir que les herbes te varen caure malament anit passada.
Per sa mateixa raó, Eloi, que ara tiren pedres contra Catalunya
Això de que tothom vol ser xuetó és una falàcia enorme teva. Si tiraven tantes pedres i eren motiu de befa per qualque cosa serà.
Abans tiraven pedres als xuetons i ara tothom ho vol ésser. En Porcel no és xuetò per molt que vulgui aprofitar aquest fet per fer victimisme i propaganda i tu Melcior has caigut en el seu parany per ignorància.
No he llegit l'article de la Vanguardia de Oriol Pi i Cabanyes, però qualcú li hauria d'aclarir que Porcel no té cap ascendència xueta, la gent va escampant la ignorància pel món sense cap problema. És molt trits i des de un mitja com La Vanguardia que la llegeix molta gent. I a més a més fer victimisme per un llinatge com Porcel que mai ha estat discriminat a Mallorca. No sé quines intencions tenia en Porcel per treure el seu llinatge, A Mallorca mai s'ha considerat Xuetó Porcel ni Porsell, No entenc res.
Precisament hi vaig escriure un article aclaridor entre la diferència entre els jueus, conversos, descendents de conversos i xuetons, però se veu que molta gent no el va llegir Gràcies Sergi, però per ara no puc, no em veig en coratge.
¡Conxa,m'agradaría què tornassis a escriure a n'aquest diari!!.
El mot xueta no ve de menjar xuia com tu ho vols lligar al fet de menjar porc o no. La majoria de historiadors se decanten que xuetò ( xueta és el nom "ligth), Nosaltres sempre vàrem ésser xuetons ve de juetó o jueu petit. Bé, em fot molt que la gent encara s'emboliqui amb aquest tema i escampi la ignorància. Em sap greu pel teu mestre però et va ensenyar molt malament sobre el tema dels xuetes.
Me pareix mentida que encara a aquestes alçades i amb tota la literatura que s'ha escrit sobre el tema xueta no quedi clar la diferència entre jueus, conversos, descendents de conversos i xuetons. En Porcel podia ésser descendent de conversos, de fet el llinatge Porsell ( escrit així) surt al "Anales Judaicos de Mallorca". Podia ésser descendent de conversos però mai "xueta". Xuetons només ho són els 15 llinatges famosos que corresponen als processatar per la Inquisició al segle XVII. Els Porsells vàren ésser processats als segles XV i XVI. n'Alfred Bosch a la seva novel.la "L'atles Furtiu" cau dins el mateix errror. Segons ell, en Jafuda Cresques era xueta i en Pere el Ceremoniós l'anomena aixi. Una animalada, el mot xueta se coneix a partir del segle XVII no abans. En Porcel entra dins la categoria dels quasi 300 llinatges mallorquins que poden ésser descendents de conversos però que se varen mesclar amb els cristians vells i qui sap si són descendents dels padrins o dels apadrinats. Els xuetes per mor de la Fe Triunfante del Pare Garau, la reposició de les gramalletes del segle XVII i l'endogàmia ho tenen una mica més clar i no del tot- Un Cortés, un Pomar o un Fuster que hagin vengut a viure a Mallorca des de la península no són xuetons. Però encara torn a repetir que em pareix mentida aquets desconeixement sobre el tema. Els xuetes a partir del segle XVII tots menjavem porc i abans també, no tots els descendents de conversos varen tornar a judaitzar. Una mica més de informació no fa mal a ningú. Melcior nin, et veig una mica perdut amb el tema ...