Josep Guardiola ha fet un ou de tres vermells. Aquests dies ha augmentat fins al vòmit el consum dels mots "història" i "històric", cridats amb una eufòria que, per ella mateixa, els priva de qualsevol relació amb la ciència. Ara, si transferiu aquests mots a un àmbit on sigui possible considerar-los més en fred, sens dubte hi detectareu elements que sí que aporten traces de caràcter històric a la gesta futbolística del FC Barcelona d'aquesta temporada. Per ventura no seria menester parlar si no de l'influx dels somnis en la marxa dels pobles -en seria una part significativa la restauració de la fe en les seves possibilitats en temps d'infortuni. Lluny del panem et circensem d'alguns emperadors romans, el futbol del FC Barcelona enguany ha teixit un espai de reparació de sentiments ferits conjunturalment per la crisi i de reivindicació front a la reiterada humiliació infligida a Catalunya pel Govern de Zapatero.
La representativitat del FC Barcelona sobrepassa l'àmbit del que seria desitjable en la influència del futbol en la vida de les comunitats humanes. El FC Barcelona hauria de ser simplement un club, però la història del país l'ha convertit en aquesta força generadora de somnis que necessiten els pobles no reeixits en l'ideal que s'han format d'ells mateixos. Josep Guardiola -en parlava Pere Fullana fa un parell de dies en aquestes planes- és la persona que pot entendre tot l'abast d'allò que és explícit i del que és implícit en el paper que juga el club en els sentiments nacionals de pertinença, en la seva força integradora, en la seva capacitat de mobilització. "Ser" del Barça és, en la immensa majoria dels casos, una manera de viure la catalanitat; i ser-ho fora de Catalunya, en la resta d'un Estat intoxicat de prejudicis, d'un anticatalanisme estructural, és una manera positiva i desinhibida de viure la relació entre els pobles.
A Josep Guardiola no li hem d'ensenyar la força vertebradora del FC Barcelona. És ell qui ens en pot donar lliçons a tots, des d'una experiència d'intensitat singular, modulada i fixada alhora per la cultura. És, en aquest moment, el català amb més capacitat d'influir en la mentalitat d'una gran part d'espanyols. Aquesta temporada, n'ha deixat molts de bocabadats dient coses normals a les rodes de premsa, coses amb sentit comú. No ha recitat Elliot, ni tan sols Martí Pol, només ha dit les coses que qualsevol ciutadà educat i amb dos dits de front podria dir. Així, ha descobert a bona part d'Espanya una manera de ser català que no hauria arribat mai a suscitar un consens tan ampli, ni de lluny, presentant-se encarnada en un polític. I nosaltres, aquest país nostre, estam en condicions d'aprendre alguna lliçó de Josep Guardiola, a veure si algun dia ponem un ou de tres vermells? Per un dia, no us respongueu després de mirar fredament el panorama. Tancau els ulls i deixau enlairar els vostres somnis de país. I alerta amb l'aterratge.
Un ou de tres vermells
Comenta
Normes d'ús
Avís legal» El contingut dels comentaris és l'opinió dels usuaris o internautes, no de dbalears.cat
» No és permès escriure-hi comentaris contraris a les lleis, injuriosos, il·lícits o lesius a tercers
» dbalears.cat es reserva el dret d'eliminar qualsevol comentari inapropiat.
Recordi que vostè és responsable de tot allò que escriu i que es revelaran a les autoritats públiques competents i als tribunals les dades que siguin requerides legalment (nom, e-mail i IP del seu ordinador, com també informació accessible a través dels sistemes).
Comentaris
Pàgina 1 de 1
Hem de fer el país com Guardiola fa l'equip del Barça.
Tota una inspiració (a tants de nivells com hom vulgui):
Creure en nosaltres mateixos
Fer-ho sempre bonic
El talent com a expressió
L´excel.lència com a ambició
La dignitat nacional com a ètica referencial
Creure en nosaltres mateixos
Fer-ho sempre bonic
El talent com a expressió
L´excel.lència com a ambició
La dignitat nacional com a ètica referencial
Un ou de tres vermells, i Zapatero fent butifarra.
Vaig tenir ocasió d'escoltar a Zapatero entrevistat per Puyal a Catalunya Ràdio en acabar el partit.
Puyal li diu: "No li preguntaré pel finançament i si ha tingut ocasió de parlar-ne amb el president Montilla". "Sí, sí de eso si hemos hablado, y pronto vamos a cerrar las negociaciones que Cataluña se merece".
Una hora més tard al plató de TV3 a Roma entrevistaven Montilla: "Ha pogut parlar amb Zapatero, hauran parlat del finançament?", respon Montilla: "No, no. Hem vingut només a veure futbol." El periodista insisteix, "però no han parlat per res d'aquest tema". Diu Montilla momés ha bromejat, m'ha tocat el braç i m'ha dit: "Con esta victoria ya podeis daros por pagados 100 millones de la financiación".
NO SÓN BROMES és la política del PSOE.
Zapatero: «Ideología significa idea lógica y en política no hay ideas lógicas, hay ideas... en política no sirve la lógica, es decir, si en el dominio de la organización de la convivencia no resultan válidos ni el método inductivo ni el método deductivo, sino tan sólo la discusión sobre diferentes opciones sin hilo conductor alguno que oriente las premisas y los objetivos, entonces todo es posible y aceptable, dado que carecemos de principios, de valores y de argumentos racionales...».
Vaig tenir ocasió d'escoltar a Zapatero entrevistat per Puyal a Catalunya Ràdio en acabar el partit.
Puyal li diu: "No li preguntaré pel finançament i si ha tingut ocasió de parlar-ne amb el president Montilla". "Sí, sí de eso si hemos hablado, y pronto vamos a cerrar las negociaciones que Cataluña se merece".
Una hora més tard al plató de TV3 a Roma entrevistaven Montilla: "Ha pogut parlar amb Zapatero, hauran parlat del finançament?", respon Montilla: "No, no. Hem vingut només a veure futbol." El periodista insisteix, "però no han parlat per res d'aquest tema". Diu Montilla momés ha bromejat, m'ha tocat el braç i m'ha dit: "Con esta victoria ya podeis daros por pagados 100 millones de la financiación".
NO SÓN BROMES és la política del PSOE.
Zapatero: «Ideología significa idea lógica y en política no hay ideas lógicas, hay ideas... en política no sirve la lógica, es decir, si en el dominio de la organización de la convivencia no resultan válidos ni el método inductivo ni el método deductivo, sino tan sólo la discusión sobre diferentes opciones sin hilo conductor alguno que oriente las premisas y los objetivos, entonces todo es posible y aceptable, dado que carecemos de principios, de valores y de argumentos racionales...».
Pàgina 1 de 1