Ja sé que s‘ha vessat molta tinta arran de la mort de Paul Newman i queda poc per afegir-hi, però una servidora no pot deixar d’aportar el seu humil homenatge a la desaparició física de l’home de la seva vida. Afortunadament i gràcies a les tècniques que ens ha dut el progrés, en qualsevol moment el podem recobrar en els seus millors instants de glòria. Newman trencava els meus esquemes de com m’agraden els homes. Sempre he tengut tirada cap als llatins, una mica lletjos com el francès Jean Paul Belmondo, o cap a italians tan ben plantats com Marcello Mastroianni, Victorio Gassman, Nino Manfredi i una llarga llista.
N’Alain Delon m’embafava de massa guapo, era tot ell com de mel i sucre. Ara, quan he anomenat Victorio Gassman i Nino Manfredi, no sé si per associació d’idees arran d’haver llegit les darreres notícies sobre el cas "Scala", m’ha vengut a la memòria la pel·lícula Rufufú, dirigida per Nanny Loy i interpretada per aquests dos actors acompanyats de Claudia Cardinale. Els protagonistes són lladres de curta volada i es dediquen a imitar el "Rififi", i tenen tanta mala sort que tot els surt Rufufú. M’hi vaig devertir molt. Con deia, no he pogut deixar de fer un paral·lelisme entre algunes escenes de la pel·lícula i les imatges de l’expedició de les forces vives a Pòrtol dirigides per la Sra. Ordines amb vistes a desenterrar tresors ocults.
Hi ha material per a una bona pel·lícula sobre lladres sense gens ni mica de classe. A qui se li ocorr amagar els doblerets davall un planter de cols i dins una capsa de Cola Cao una mica rovellada! Una servidora, si fes gedriola d’euros manllevats sense permís dels propietaris, intentaria posar-hi un toc de "glamour" per suavitzar la cosa. Els hauria enterrat davall esponerosos ramallers i dins una capsa de música i que, quan l’obrissin, sonassin les notes del Libiamo de la Traviata.
Volia centrar-me en el meu estimat Paul Newman i, com sempre, m’he enfilat per les bardisses. Al dels ulls blaus, sense cap comparació amb cap blau conegut, només li he estat infidel amb Marlon Brando i les seves camisetes de picapedrer i amb Bogart en pla decadència total.
Vaig fer feina molt d’anys a la distribuïdora de pel·lícules Universal Espanyola i Filmax del carrer Velázquez de Palma. Tenia tot el cine de franc i anava de punta a punta de Palma seguint el rastre de les pel·lícules d’en Paul, no me’n perdia cap ni una. De les meves aventures fent feina a la distribuïdora podria contar mil coses. A banda d’ésser, en teoria, secretària de direcció, no n’hi havia d’altra, l’amo i jo, havia de fer de tot. Des de servir whiskies a en Pep Tous quan visitava el nostre despatx per qüestió de negocis relacionats amb el Teatre Balear, passant per controlar les entrades a les estrenes amb una espècie de rellotge que marcava cada persona que entrava —els distribuïdors no se fiaven dels empresaris ni els empresaris dels distribuïdors—, fins a acabar de taquillera al desaparegut cine Bellver de les Avingudes.
El pitjor em va passar quan uns empresaris de cines de poble em varen donar un vot de confiança perquè els confeccionàs els programes per projectar entre setmana i els dissabtes i diumenges als seus locals. Abans, no sé ara, les pel·lícules se contractaven per llistes i jo els havia de triar estrena i complement. Em vaig deixar anar pel meu tarannà presumptament "progre" i per les meves ànsies messiàniques de voler culturalitzar el personal, i quasi els cremen els cines. L’Universal Espanyola tenia títols com El Mensajero, de Losey, i els empresaris s’estimaven més substituir-la per Ursus el Gladiador, una reestrena de feia anys. Vaig haver de tocar amb els peus en terra i deixar anar les meves cabòries hereves del maig del 68 i acatar la voluntat del poble. Al cap i a la fi el poble sempre comanda, si el deixen... Paul, llevat de les meves infidelitats passatgeres, tu has estat, i ho seràs per sempre més, l’home de la meva vida.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Na Carmen s'ha emprenyada molt pes teu comentari, Toni, deu tenir sa coua de palla. Es cinema Bellver acabà transformat en teatre, dit "des Patronat", crec recordar. Llavò aquest també desaparegué
Gràcies Pol, no recordava el director i tenia a mà una segona part amb els mateixos artistes, anomenada "Rufufú da el golpe" que és de Nanny Loy, i em vaig embolicar, perdó.
Rufufú és de Mario Monicelli, no de Nanny Loy
Vudyalien: El cine Bellver era on ara hi ha, baixant per la part dreta de les avingudes i abans d'arribar a la plaça de la Porta des Camp, un edifici d'oficines -algunes municipals- (Av. Gabriel Alomar i Villalonga, 18 (Ed. Avingudes)).
Mai n'habia sentit parlar d'aquest cine, de's tranvia del Bellver sí, ara que si na Conxa ho diu... perdón por el -ECHAR en falta- de antes que veo lo puse con H Toni, apártate cuando hablen los mayores. Si no quieres que te conteste, no intervengas como un adolescente malcriado cada vez que pongo un comentario en cualquier sitio, sin venir a cuento por lo general ... es tan solo una sugerencia.
Cine Bellver?? ara mateix no se on era. Jo de les avingudes no més tenc record del "ABC" "Palacio Avenida"... Ajuda!!!
Conxa, lo de sa taquilla d'es Bellver no ho sabia. No hi ha cap dupta que la teva vida ha sigut ben variada i moguda. No fagis cas a na Carmen i segueix contant-mos les teves experiencies vitals que son molt interesants. Besades.
He visto que con mucha lógica ya hay quien clama al Parlament ( V.Valenciano) y alguien que nos aconseja que metamos nuestros escasos ahorros en el sórdido calcetín (G. Frontera). O quien como en el presente escrito, e inspirada en el celuloide, nos tranporta a un mundo de ensoñación. Menos mal que están ustedes, los articulistas, para en parte hacer de vocales nuestros y hacernos más llevaderos los desaguisados del día a día. Moltes gràcies de tot cor. ... nothing lasts Dona Conxa. Usted siempre magistral dando la nota. A este nuevo episodio de ladronicio reQuional, otros le han puesto ya música ( inmerecida creo ) de grandes maestros ... también le han echado cataplines, pasando por los presentes de los Reyes Magos. Sinceramente opino que la más afinada es usted, colocándole la guinda con el brindis de Verdi. Aunque sobre esta pésima película yo hecho en falta un Soneto de Amor auto/inculpativo que dijese algo así como – declarallo que he sido yo! sólo yo carallo!! ella, no sabía nada- . Claro que esto es la cruda realidad y casi no quedan amores de now and forever. Desde aquí permítame le envíe todo mi cariño y admiración a Alain Delon.