algo de nubes
  • Màx: 24°
  • Mín: 18°
20°

Catedràtics, privilegis i evolució

Com gairebé sempre abans d’anar a dinar, mir si hi ha res de nou en el correu. L’única cosa notable és un missatge que anuncia que el 2009 ha estat declarat l’any Darwin, ja que fa cent anys del seu naixement i cinquanta de la publicació de la seva obra cabdal, L’evolució de les espècies. El missatge diu també que la UIB s’hi adhereix mitjançant un programa d’actes i d’activitats de caire multidisciplinar, per la qual cosa fa una crida demanant la col·laboració de la comunitat universitària, tant en la confecció d’aquest programa com en la participació en els actes. Justament la persona amb la qual vaig a dinar, un professor visitant d’una universitat caribenya, té per nom Darwin i, mentre esperam que ens duguin el menjar, li faig un comentari –no gens neutral– sobre aquesta celebració de l’any Darwin. Li dic una cosa com ara que ja anirà bé, a veure si amb la reivindicació de la seva figura i obra s’aconsegueix apaivagar el soroll que fan, especialment als Estats Units, els creacionistes, és a dir, els que neguen les teories de Darwin tot assegurant que l’atzar no pot haver dirigit l’evolució de la vida animal i vegetal i que hi ha d’haver un ésser superior –un déu o un extraterrestre, que ells anomenen Dissenyador Intel·ligent– que se n’ha ocupat de tot plegat. Dit altrament, són creacionistes disfressats. La cara, habitualment no gaire expressiva, del meu interlocutor m’indica que alguna cosa no acaba d’anar bé. Tímidament em fa saber que ell no és gaire partidari de la teoria del seu homònim. Ho diu tant tímidament o a mi em resulta tan increïble, que no l’acab d’entendre. Finalment, ho confessa explícitament: ell és creacionista, bé, més aviat diu que creu que hi ha un dissenyador intel·ligent que ho ha dirigit tot. És a dir, que la cosa promet: estic dinant amb un creacionista que nom Darwin.

Per evitar inconvenients majors, li enfloc que per mi és molt clar que aquelles coses per a les quals tenim una explicació, o estem en el camí d’apropar-nos-hi, pertanyen a l’àmbit de la Ciència i que les altres, les que encara no podem explicar-nos, pertanyen al de la religió. I que, per bé o per mal, la ratlla de separació es va desplaçant progressivament, eixamplant el primer i restringint el segon. Arriben els entrants –tanta de sort que els hem demanat lleugers– i sembla que la cosa acabarà aquí. Però no, el meu interlocutor mal interpreta el meu to, suau i possiblement condescendent –som l’amfitrió– i contraataca amb arguments que involucren la paraula de Déu i, ben bé, sense deixar-lo acabar, li dic que justament va ser el seu fill el que va dir allò que calia deixar a Déu el que era de Déu i al Cèsar el que era del Cèsar. Però tampoc no n’hi ha prou i, com que insisteix, li dic que, tanmateix, com a científic que se suposa que és, hauria de tenir en compte que no pot invocar la paraula de Déu, sinó el que altres havien dit que ell havia dit, vaja, que no hi ha referències directes. Diu que sí, però que ell els atorga molta credibilitat perquè els que les varen escriure les varen avalar amb la seva pròpia vida. I, és clar, jo li dic que aquest és un argument feble i fal·laç, atès que, per exemple, Galileu se’n va afluixar de donar la vida per allò que havia escrit i, nogensmenys, tenia tota la raó. En aquest punt, arriben els cafès, deman el compte i partim.

Quan arrib al meu despatx, em revé la conversa i em deman si no hauré fet un abús de posició dominant, derivada dels innombrables privilegis antisocials que, segons alguns, tenim els catedràtics d’universitat. Desprès de fer-li algunes voltes, em queda clar que, per no fer servir, ni tan sols no he fet servir l’únic privilegi constitucional que tenim reconegut els catedràtics –i tots els professors–, com és el de llibertat de càtedra, atès que la conversa no tenia objectius acadèmics de cap casta. Fins i tot, jo diria que he estat, com a amfitrió, mesurat i prudent. Altrament, no m’hauria estat, entre d’altres menuderies, de preguntar al meu interlocutor –el creacionista de nom Darwin- si a la seva Església estarien disposats a acollir un cicle de conferències sobre l’evolució. Vull pensar que la resposta hauria estat que no, perquè no sé a qui hauria pogut demanar que les fes.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan Capó, fa mes de 15 anys
A Xesc Bujosa:
Només unes referències:
Aldous Huxley, La Filosofia Perenne
Ken Wilber
Fritjof Capra, El tao de la Fìsica
El químic Niels Bohr va quedar sorprès en veure les analogies entre la mecànica quàntica i la filosofia oriental, fins el punt que va incorporar al seu escut el símbol del ying-yang.
Valoració:1menosmas
Per xesc bujosa, fa mes de 15 anys
Benvolguts col•legues i companys:
Abans de tot mostrar-vos la meva enveja per haver estat capaços d'iniciar un minidebat sobre un tema que a mi em preocupa de manera particular i encara més de manera professional. Quin és el fonament del nostre saber, quina és la influència que ha tengut Darwin en l'esmenada fonamentació?. Aquesta fonamentació és la que ens permetria donar compte del privilegis del que disposam els que tenim el nostre saber socialment garantit. Alguns d'aquests privilegis ,com la llibertat de càtedra, la valoració de les nostres idees per persones tant o més qualificades que nosaltres etc., són, a la meva manera de veure, imprescindibles per a la nostra tasca; altres, com la possibilitat d'elegir les nostres autoritats acadèmiques i/o determinar quins són els estudis que s'han d'impartir a la UIB, al meu parer són no solament innecessaris, sinó contraris a les nostres aspiracions a ser útils a aquesta societat que ens paga.
No vull ser llarg, però m'agradaria poder dir que no fa moltes setmanes vaig dimitir del meu lloc de Comisari General de l'any Darwin amb el qual la UIB i altres institucions volen commemorar el sesquicentanari de la publicació del llibre científic i no científic més important del que s'han escrit fins al nostres dies. Els motius de la meva dimissió han estat dos. El primer una certa ilegitimitat en el meu nomenament. El segon és que jo pensava que el bessó dels actes havia de ser una reflexió sobre la repercussió que havia tengut l'obra de Darwin en les distintes disciplines que s'ocupen de les múltiples –mai més ben utilitzat el terme–assignatures que ofereix la UIB.. Els altres membres de la Comissió Organitzadora pensaren distint a mi cregueren que era millor una campanya de divulgació de l'obra de Darwin, com una mena de catequesi laica. Són un bon darwinista i com a tal he d'admetre que la seva visió tenia les habilitats suficients per a sobreviure i la meva conduïa al que ha passat: al suïcidi, es a dir, a la dimissió. De totes les maneres no ho de patir pel projecte. No ha estat difícil trobar un company menys escrupolós que jo tant des del punt de vista administratiu com intel•lectual
No vull aprofitar l'avinentesa del vostre debat per implantar la discussió que els meus companys no han trobat pertinent iniciar. Però voldria, per acabar, formular algunes preguntes que m'agradaria m'ajudàssiu a contestar

1. Quins són el autors més importants de la anomenada tercera via del coneixement. Quins han estat els avanços tangibles que aquesta via ha proporcionat a la comunitat científica?. Em referesc tant a la teoria com a la pràctica.

2.La teoria de que la ciència ve a confirmar el que han endevinat els visionaris, té alguna prova empírica? O ens hem de creure aquella collonada de que el gran mèrit d'haver anat a la lluna l'hem d'atorgar a Jules Verne.

3 Fou, Darwin, realment un visionari o, més be, un revolucionari “malgré lui”.

Una abraçada.

Xesc bujosa
Valoració:2menosmas
Per Mistro, fa mes de 15 anys
Crec que la resta dels autor d'opinió del Balears haurien de seguir l'exemple de Llorenç Valverde que llegeixen i agraeixen els comentaris dels lectors.
Per cert ... també haurien d'agafar exemple els autors dels Blogs. N'hi ha un que fa tres mesos que no està actualitzat! Mes valdria que'l tanquessin.
Valoració:2menosmas
Per Llorenç Valverde, fa mes de 15 anys
GGràcies per l'observació/correcció sobre les dates, he de confessar que em vaig deixar guiar per una lectura ràpida i superficial del correu i no vaig fer gaire cas de les dates ... errada imperdonable.

Per altra banda, respecte del que dius sobre la tercera via, la veritat és que es tractava d'una conversa superficial i vaig tirar pel camí dret, simplificant al màxim: tanmateix el meu interlocutor només estava immers en la visió religiosa i semblava poc disposat a escoltar qualsevol altra opció.

En qualsevol cas, gràcies pel teu comentari.

Llorenç

Valoració:9menosmas
Per Joan Capó, fa mes de 15 anys
Dos comentaris:
1- Deu fer 200 anys que va néixer i 150 de la publicació
2. Entre la visió materialista i la religiosa hi ha una tercera visió: la mística, que no contradiu la científica.

La visió religiosa és força coneguda per tothom però el seu poder de convicció és nul ja que es basen en exigir una creença absoluta en el que diu un llibre, ja sigui la Torà, l'Evangeli, l'Alcorà, etc.
La visió científica suposa un formidable pas endavant ,usant el mètode correcte, l'experimental, però sobre unes bases falses, que ara els científics ja admeten i reconeixen que seguint el mètode científic mai arribarem a saber el fonament de la Realitat. Tots els grans descobriments de la Física d'aquest segle no han estat més que constatar els límits del mètode científic i no deixa d'esser curiós que els mateixos descubridors fossin els primers en parlar com a místics i a fer notar les sorprenents analogies entre els textos de ciència moderna i els textos místics de tots els temps i de tots els llocs.
A partir del Renaixement i sobre tot després d'en Descartes la visió religiosa era absolutament incompatible amb la científica de tal manera que com va dir Laplace a Napoleó, Déu era una hipòtesi de la qual havia pogut prescindir.
I posats a triar entre aquestes dues cosmovisions, no hi ha dubte que és preferible la científica a la religiosa, ja que aquesta és una forma de pensament mític que entra en contradicció total amb la raó.
I la Mística, què hi diu aquí?
Com va dir el filòsof anglès Alfred North Whitehead, la Ciència i la Mística sempre s'han unit contra la religió.
La Mística parla d'un Déu que no només és compatible amb la ciència, sinó que la trascendeix, això sí, sense entrar mai en conflicte amb la Raó.
La Mística proposa a cada persona que faci un experiment, un experiment científic, personal i verificable, un experiment que han fet milers de persones de totes les èpoques i països i el resultat és que de la confrontació de les experiències de tota aquesta gent podem concloure que els resultats són coincidents: tots parlen de la mateixa experiència però cadascú ho fa usant el llenguatge que coneix: Jesús ho expressava en termes de teologia hebrea i Schrödinger usava els termes de la mecànica quàntica.
Perquè aquesta és la dificultat, la Mística tracta d'una experiència inefable, és a dir, que no es pot expressar amb paraules.
A l'experiència mística no hi ha un observador i un fenomen observat, sinó que l'experiència implica tot l'ésser de l'experimentador!
En Ken Wilber, que en aquest sentit és un continuador de l'obra de n'Aldous Huxley, que l'any 1946 al seu llibre La Filosofia perenne va fer una primera i valuosa aproximació al tema que tractam, ha culminat d'una manera magistral la feina descriptiva de totes les maneres d'enfocar el coneixement de la Realitat , que ha anat exposant en els diversos llibres que ha publicat i que ens han mostrat que al marge de la via religiosa, superada per irracional i mítica, i de la via científica, superada per limitada i reduccionista fins i tot per molts de científics, entre els quals els més emblemàtics, ens queda la via mística, que a diferència de les altres dues exigeix la realització d'un experiment que ens implica totalment i per al qual no serveix de res creure en el que diuen certs llibres ni creure en el que han fet certs físics al seu laboratori: l'experiment místic el fa cadascú al seu interior .
Valoració:2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente