El silenci també és el monstre, hem de dir, amb justícia. I el
monstre és el monstre d'Amstetten, Josef Fritzl, l'austríac que ha
mantingut aïllada, incomunicada i esclavitzada a un soterrani la
seva filla, durant més de vint anys, a poc més d'un centenar de
quilòmetres de Viena, entre el silenci dels veïnats i la ignorància
de les autoritats, tots incapaços de vetllar per la vida i la
llibertat dels seus pròxims. Al bell mig de la civilització
europea, i en el cor dels temps de la comunicació generalitzada,
absolutament disponible i multiplicada fins a excessos
inimaginables, neix i creix durant dècades una planta d'espècie
criminal alimentada pel silenci, l'aïllament i la
incomunicació.
La línia múltiple de les comunicacions i de la informació està
del tot traçada, i per això resulta cada dia més estranya aquesta
queixa pels espais amagats, fins i tot criminals, que renuncien a
complir una llei global i aparentment d'abast universal: les
comunicacions són més accessibles, més barates, més ràpides, més
còmodes, més fàcils. Tothom té accés a l'escriptura, als mitjans de
comunicació, a la televisió, al mòbil, a la xarxa. Qualsevol idea,
qualsevol contingut, qualsevol emoció arriba instantàniament al
veïnat i a l'últim i llunyà extrem d'un altre continent, i res no
es pot amagar al poder i a la transparència de la informació. La
informació ja no és un element: és el medi en el qual s'esdevenen
tots els relats, i totes les situacions que protagonitzen els
humans de tota condició són públiques, objectes de comunicació
davant dels ulls d'algú. Per això sobta el descobriment d'aquests
espais obscurs, perquè l'aïllament és una excepció, gairebé un
sinònim d'impunitat, un error, una anomalia, una estranyesa en
l'època de vidre de les vides desenvolupades als ulls dels altres,
i perquè tots els relats de la comunicació parlen d'abundància,
d'excés, semblava que de felicitat.
Lluny del relat criminal, ja fa temps que ens hem acostumat a
percebre els pròxims com a subjectes protagonistes d'una narració
transparent. Sí, potser la majoria es passegen amb les oïdes
tapades pels auriculars d'algun estri musical, o al mateix temps
conversen pel mòbil, però tots hem acordat que som gairebé
transparents. Les vides alienes ens són tan conegudes com les dels
personatges que veiem a la televisió, i fins i tot en els
desconeguts no hi ha gairebé cap espai vital del qual no coneguem
algun fragment. I, malgrat tot, flota en l'ambient un interrogant
sobre la incomunicació: entre els coneguts, enmig de les parelles,
entre els companys de treball, dels pares amb els fills adolescents
i viceversa, de l'administració cap als ciutadans, i viceversa,
també, que prou bé que ens esforcem per mantenir algunes parcel·les
de les nostres vides lluny de l'escrutini dels poders públics,
sobretot del fisc. Antonioni parlava de la incomunicació de la
parella, i ara el tema, sense resoldre's, és alhora una raresa,
perquè la potència de la comunicació no ens protegeix de l'eufòria
ni de l'aïllament, i en el veïnat que veiem cada dia hi ha tant el
fil d'una història repetida per enèsima vegada com el misteri d'una
vida a la qual no ens podem apropar ni un mil·límetre més que a la
del desconegut que viu a l'altre extrem del món.
La tragèdia d'Amstetten no és un instant de fúria: és un dels
pòsits d'una civilització que fa de la incomunicació un escenari
tan vàlid com l'accés universal, i gairebé gratuït, d'esforç i de
diners, a la informació. On hi hauria més crim, i més mal: en la
transparència absoluta o en la negror completa, sobre les vides
alienes? Potser aquesta és la impressió que en treia Freud quan
mirava de convèncer-nos que la paraula cura... allò que prèviament
el silenci ha emmalaltit. I això que el geni vienès no pogué
albirar ni de lluny l'explosió de comunicació que esclataria poc
després de la seva mort. John Gray ha parlat de la World Wide Web
of Discontent, la xarxa mundial dels descontents, una germandat
digital que engega protestes i aconsegueix canvis socials des de
Seattle fins a les Filipines i des d'Ucraïna fins al Líban. Haurem
de cercar un nom per a la xarxa mundial dels que fan de la
incomunicació una excepció criminal.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.