És possible que en prosa sigui relativament fàcil lliurar-se a un moviment sense direcció, a un moviment sense rumb, de digressió en digressió, sense aturall perquè sense meta; perquè l'objectiu de l'escriptor pot esser sols acompanyar el pas del temps, enllaçar frases i més frases -laxament, com amb certa lassitud- sense estar gaire interessat per res, sense tensió. Però això no funciona en la parenta pobra. Sense tensió, sense algun grau de tensió mínimament punyent no hi ha poema que quedi.
Crec que aquestes reflexions es justifiquen fàcilment quan un s'acara amb un llibre com Rapala (2007), de Jaume Subirana, publicat no fa gaire per edicions 62. Un llibre amb un títol estrany, certament -no trobareu el mot ni al DIEC ni a l'Alcover-Moll ni tan sols al Coromines-, però del tot justificat quan esbrineu que no correspon a altra cosa que a un petit estri de pesca, l'esquer artificial que en deim normalment cullereta i que amb la seva lleugeresa enganya el peix, i comproveu que tal com atreu automàticament, per exemple, a la truita de riu, els plàcids i nítids poemets del llibre ginyen al lector amb semblant facilitat, l'atenció del qual quedant igualment atrapada. El seu text pot esser molt senzill i sense majúscules ni cap mena de puntuació, per a fer-lo encara més simple. Com Parla, que comença així: <
Un altre poema que capta poderosament l'atenció del lector és un, escrit en castellà, amb motiu de la mort de Maria-Mercè Marçal, que es titula Versos sin arte de parte de Jaume para José y Leo. L'autor ens explica en una nota: <
Per acabar, no puc deixar de transcriure també un poema molt curt, Escrivim, inspirat en un altre d'Anise Koltz: <>. Magnífica senalla.