Quan jo era petit i amb els meus companys fèiem qualque
malacriança que mereixia un arrifoll dels majors, la
responsabilitat dels fets era mala d'assumir per qui havia estat
l'instigador o autor principal de la malifeta col·lectiva. «Qui ha
estat?, qui ha estat?» "ens demanàvem amb insistència. Era en
ocasions com aquella que sortia la veu salvadora d'alguna ànima
comprensiva i que ens estimava molt, i deia tot desfent el silenci:
«I qui vols que hagi estat? Aquell que va matar en Dato!» No cal
dir-vos que per a mi en Dato em semblava un personatge misteriós i
un poc sinistre. Amb el temps vaig saber que don Eduardo Dato
Iradier havia estat un personatge de renom a l'Espanya de la
Restauració. Era un polític corunyès afiliat al Partit Conservador
de Cánovas del Castillo, però membre, juntament amb Romero Robledo,
de la facció que era contrària al sistema corrupte pactat entre
liberals i conservadors per tornar-se al front del Govern del regne
d'Espanya. Després de ser ministre en diferents governs, va arribar
a ser president entre 1913-1915, 1917 i 1920 fins que tres
anarquistes de llinatge català "Pere Mateu, Ramon Casanella i Lluís
Nicolau" des d'una moto amb sidecar van perpetrar un atemptat
contra ell a la plaça de la Indepèndencia de Madrid el dia 8 de
març de 1912. Vet aquí, doncs, que vaig saber que l'autor dels
trets que van acabar amb la vida d'en Dato es deia Pere Mateu. Ves
quines unes! Fou la resposta de l'anarcosindicalisme barcelonès a
la dura repressió exercida pel governador civil Martínez Anido
contra la classe obrera i els seus líders sindicals. Ironies de la
vida: Eduardo Dato havia intentat minvar el sofriment i
l'explotació de la classe obrera amb mesures com la llei
d'accidents de treball, la d'assegurances, etc., i fins i tot havia
creat el Ministeri de Treball. Però la gent obrera no es deixa
entabanar pels caramels del poder, car sabien que aquell home havia
estat el repressor del moviment català dit «del tancament de
caixes», que li havia reportat una sonora xiulada el maig de 1900
quan visità Barcelona. No li bastà que el 18 de desembre de 1913
aprovàs el decret llei que autoritzava la creació de mancomunitats
de diputacions (aspiració que satisfeia les aspiracions de la Lliga
Regionalista), perquè s'esborràs les seves actuacions anteriors.
Més endavant, el 1917 i en plena crisi econòmica, es va mostrar
conciliador amb les Juntes militars i duríssim en reprimir el
moviment obrer, i en tot moment va fer costat a l'esmentat Martínez
Anido. Eren els anys del pistolerisme. L'anomenada «Banda dels
seixanta», gàngsters que funcionaven al servei de la patronal, va
ser dissolta i es va restablir la legalitat de la CNT, però sotmesa
a fortes mesures de vigilància. Dato, en aquelles circumstàncies
greus, va pactar amb la burgesia catalana industrial assentant les
bases del que seria l'aranzel de 1922. Però, com és sabut, ell no
ho va poder veure.
L'assassinat de Dato no va ser, tanmateix, l'únic cas de
magnicidi a Espanya. El 8 d'agost de 1897 Cánovas del Castillo
havia clapit a Mondragon (Guipúscoa) sota les bales de l'anarquista
italià Michele Angiolillo i el 12 de novembre de 1912 queia el
president José Canalejas Méndez, gallec del Ferrol i del Partit
Liberal, abatut pels trets del també anarquista Manuel Pardiñas
Serrano, el qual immediatament després de ser agafat per la policia
es va suïcidar amb la mateixa pistola amb què acabava de cometre
l'atemptat.
En el cas de Cánovas, es tractava de la venjança per la mort
dels anarquistes detinguts a Barcelona arran de la bomba a la
processó del Corpus el juny de 1896 i, en l'altre, s'hi sentia
l'eco dels anarquistes morts per la repressió que seguí els fets de
la Setmana Tràgica (1909).
Aquesta dialèctica sanguinària troba el seu reflex en la
literatura. No sols en la novel·la d'Eduardo Mendoza La verdad
sobre el caso Savolta, o en l'obra de teatre Luces de bohemia de
Valle-Inclán, ambdós llibres ben coneguts pels estudiants de segon
de batxillerat, ja que sovint són objecte de lectures programades
per la Universitat en les proves de Selectivitat.
Justament, a l'escena VI del famós «esperpento», el poeta Max
manté un diàleg antològic amb l'anarquista català, de nom Mateo,
dins els calabossos del Ministeri de Governació: " «Hay que
establecer la guillotina eléctrica en la Puerta del Sol» (...)
«Barcelona es cara a mi corazón. Yo también la recuerdo y le debo
los únicos goces en la lobreguez de mi ceguera.
Todos los días, un patrono muerto, algunas veces, dos. Eso
consuela...» Mateo es diu el jove anarquista, víctima del seu ideal
revolucionari («Barcelona solamente se salva pereciendo!»), sap
quina és la sort que l'espera: «Cuatro tiros por intento de fuga».
L'acció desesperada, que acondueix a una mort segura. La realitat
històrica i social espanyola és tràgica i Valle Inclán veia la
barbàrie a cada banda. «Por ello hay que difundir por el mundo la
religión nueva», una revolució que destrueixi amb violència la
injustícia social («Mateo, ¿dónde está la bomba que destripe el
terrón maldito de España?»).
Tornant a aquell que va matar en Dato, és molt probable que
Valle anomenàs Mateo a aquell personatge de Luces de bohemia per
mor de l'executor del magnicidi de la Puerta de Alcalá. Cert que
l'obra es publicà el 1920 i Pere Mateu va actuar el 1921; però
resulta que l'escena VI a què ens referim la va afegir l'autor el
1924. D'altra banda, quan Max Estrella, després de dir que «en
Europa el patrono de más negra entraña es el catalán», matisa
l'afirmació afegint «...y no digo del mundo porque existen las
colonias españolas de América», forçosament ho hem de relacionar
amb què opinava la dreta espanyola de l'època en relació a
l'explotació colonial. Bastarà que guaitem a aquest fragment de
discurs del malagueny Cánovas del Castillo en referència als cubans
de pell fosca: "«Creo que la esclavitud era para ellos mucho mejor
que esta libertad que sólo han aprovechado para no hacer nada y
formar masas de desocupados. Todos quienes conocen a los negros os
dirán que en Madagascar, en el Congo, como en Cuba son perezosos,
salvajes, inclinados a actuar mal, y que es preciso conducirlos con
autoridad y firmeza para obtener algo de ellos. Estos salvajes no
tienen otro dueño que sus propios instintos, sus apetitos
primitivos. (...) Si el ejército español abandonase Cuba, serían
las ideas sensatas, fecundas, liberales, progresistas de Europa las
que abandonarían este país que ha sido el más rico, el más próspero
de la América española.
Lo saben tan bien en Estados Unidos que los espíritus exaltados
y "chovinos", que también los hay allí, cuando reclaman la
independencia de Cuba, la reclaman con la condición de colocar
inmediatamente esta gran isla bajo el protectorado de la República
de Estados Unidos, que ejercería una policía rigurosa ... Cuba no
habría hecho más que cambiar de dueños».
Així s'expressava don Antonio Cánovas del Castillo, president
del govern espanyol, l'any 1886. El mateix que per acabar amb la
insurrecció a Cuba assegurava que «sólo hacen falta tres balas, una
para Martí, otra para Maceo y otra para Gómez».
Tot plegat aquest discurs de la figura que dóna nom a una
Fundació del Partit Popular ressona encara en boca d'alguns
coneguts nacionalistes espanyols actuals. Però el meu propòsit
avui, després de parlar de qui va matar en Dato, era referir-me a
qui va matar Benazir Bhutto.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.