L'escenari és al Bar Líric, Ca s'Andritxol per a la gent antiga
del barri. Per la finestra es veuen els arcbotants de la Seu,
s'hort del Rei amb la paretota que va fer l'arquitecte i urbanista
Gabriel Alomar, la costa de la Seu; al seu començament l'escultura
de Joan Miró "em va dir ell, personalment, que la va fer a partir
d'una pastilla de sabó que de tant d'usar-la, s'havia foradat, és
per tant un forat amb un ou damunt", els inevitables turistes hi
treuen el cap i es fan la foto. Darrere els vidres del bar,
servidor i el fotògraf. Passa en aquest moment pel carrer un
psiquiatre famós, de Felanitx.
Els parroquians del bar en aquesta hora són veïns i
treballadors. Militars del quarter del carrer de La Mar,
dependentes de la farmàcia de la plaça, de la perfumeria de devora,
un arquitecte que també és pintor, l'amo de la floristeria de prop
de Correus, alguns polítics «balears», en Jaume Gual i jo.
Em fa l'encàrrec d'escriurer-li un text per a la reedició del
seu llibre Façanes de les botigues de Palma.
Parlam del món i de la bolla, de quan va fer el llibre, del pas del
temps, de quantes botigues de les que va retratar queden encara
obertes. De n'Alberto Quintana, autor d'El Sistema urbano de
Mallorca, que Gual va conèixer. Poc abans de morir, amb en
Quintana, havíem fet whiskies amb coca-cola a la mateixa taula on,
ara, seim.
Partesc a ca meva a cercar el llibre en qüestió, del qual n'he
de tenir, segur, un exemplar. El record perfectíssimament, façanes
d'òptiques, botigues de queviures, perfumeries, lleteries amb
l'aire de ciutat marcida. Jaume Gual hi fa un treball minuciós
d'enquadraments, no se'n refiïn si els sembla que sempre és el
mateix. No. De cap de les maneres. En una imatge hi ha l'amo de la
botiga, amb una granera; a una altra, si hi fa falta, hi ha també
l'entrada del costat, perquè dóna més relleu a la tramoia. N'hi ha
una que m'impressiona, en el sentit total de la paraula. És una
botiga de queviures, sense cap rètol. Res. Uns canastros i, damunt,
unes caixes de fruita, uns panerets amb tomàtigues, unes
sobrassades penjades als taulons, el número 16 a, dibuixat a mà. La
sobrietat del que devia ser una botiga abans de qualsevol boom
publicitari. «No logo». No sé, exactament, en Jaume sí que ho ha
repassat, quantes n'hi ha encara que resten obertes de les que va
retratar a la primera edició. Però, segurament, molt poques.
Alguns dels meus referents són en aquest llibre, és una lectura
de ciutat que reconec en el llibre de Gual: les ulleres vermelles
gegantines sense vidre, el paraigües enorme de la botiga del carrer
dels Bastaixos (que ai! encara hi és!) i sobretot, la mà. Una mà
alta, grossa, enorme, penjada sobre el portal d'una botiga i que
entraven els mossos quan tancaven la tenda, una mà que em
terroritzava de petit i encara ara, quan l'he vista retratada. I
les olors de la ciutat. Com quan he revist la fotografia del
colmado La Montaña, m'ha envestit aquella olor, mescla de
sobrassades i formatge maonès; mon pare, al cel sia, s'hi aturava i
entrava per mig d'aquell bosc d'embotits penjats i ens comprava una
bona tallada de membrillo de tres colors: groc, verd i vermell. Era
per a mi el tocar amb un dit al cel, la passejada perfecta: del
moll de la Riba, cap al Pont del Tren, camí de ca nostra. Que ja no
hi és, hi ha un clot majestuós que proclama la propera finca enorme
que s'hi sembrarà.
No valen les rondalles, a més són poc urbanes, ni tampoc la
poesia evocadora del jardí desolat amb el brollador eixut. El meu
barri actual també ha quedat sense botigues. La Puertoriqueña, que
mostra en Gual al llibre, avui és un restaurant de disseny i tapas.
L'aire del temps; mirin vostès Eusebi Estada, un dels millor
coneixedors de Palma ( La ciudad de Palma, 1884), era partidari
d'enderrocar les murades, i ventilar la ciutat tancada i
malaltissa. Amb la perspectiva actual ho trobaríem un sacrilegi.
Per això se'm fa difícil el comentari evocador i nostàlgic, amarat
de poesia. Perdonin. Me costa déu-i-esforç no caure dins el
costumisme, dins l'Ayguafort de Maura, avui. En tenc una tendència
grossa. I no sé exactament quin remei té, per fer amb la paraula
escrita el mateix que va fer en Jaume Gual amb la seva càmera. Quan
ho pens, tal vegada, m'hagi de respondre amb la meva particular
mania de retratar, descriure, millor dit, personatges marginals,
personatges que han quedat capolats per l'evolució de la ciutat,
desadaptats "com les botigues de les fotografies", representants
d'un temps que no és el d'avui: gent sense casa, dones "sempres són
dones" alimentadores de moixos que pul·lulen de Santa Catalina al
Puig de Sant Pere; inquilins solitaris, pobres de solemnitat...
Palma és modificada per forces potents, sempre més àgils que les
planificacions sentimentals o romàntiques o que les fotografies
poètiques del visual urbà. I les botigues antigues, conservades en
les imatges d'en Jaume, són poemes simbolistes, poc realistes, i
l'evocació no pot ser l'únic element d'anàlisi.
Em costa creure en el llibre de Jaume Gual, com un simple
exercici contra la nostàlgia.
La Palma d'ahir trasplantada a avui. Podria parèixer una eina per a
la lloança única del record. Massa senzill: tot era millor abans...
Com a exemple, les esparteries; han estat fagocitades, amb un rot
agre, per la nova cosa que hi ha al seu lloc, ara hi venen objectes
de regal caríssims. Es conserva de forma condescendent i amb aire
de superioritat, un detall del comerç antic: un rètol, una
vidriera. Poca cosa més.
Perquè en Jaume Gual no se passeja retratant les botigues de
disseny avantguardista o les cadenes comercials franquiciades i
estandarditzades? No-llocs? No-llocs. Perquè el que mostra són
llocs. Tenen la categoria de lloc, amb gent, clients, història i
incardinació dins el barri.
O, tal vegada vol que facem una lectura més enllà de la imatge?
Una semàntica de la ciutat? Un pàlpit del que vol dir urbà? Una
drecera per a la lectura ràpida de les viles modernes? Un
reliquiari del que estimàrem? Una penyora per als nostres
fills?
És veritat que som dins l'època de la banalització,
paradoxalment, també de la santificació d'aquest art-nouveau de
panfonteta que representaven, quan es feren, algunes d'aquestes
botigues. Però en el seu moment, quan eren nous aquests comerços
que ara són vells, el baticor de la vida urbana estava sotmès a les
mateixes constants que ara: hi havia batles (no batlesses, encara),
clients, ciutadans que s'espantaren quan s'obrí al cap de cantó una
sabateria amb nom rimbombant, per exemple La Fuerza del Destino, a
la plaça del Progrés. Un progrés salvat del temps de la dictadura,
amb l'aroma republicana, una drecera més de l'ideari o de
l'imaginari col·lectiu amb el qual queden amarades, malgrat tot,
les ciutats, molt més enllà de la política.
Ciutat ha canviat i ha crescut. Ha crescut i, tal vegada, no ha
canviat tant. I mirant-la de més a prop ni ha canviat, ni ha
crescut, si canviar era no mantenir el batec del que són i han
representat les ciutats dins la història: capdavanteres del progrés
i la modernitat, de la tècnica i del pensament. Però, passejar "amb
l'atrezzo del comerç com un dels seus decorats, com ho són els
músics ambulants, les clavelleres furtadores de carteres, la gent
atabalada parlant pels seus telèfons mòbils..." és un dels
exercicis bàsics del viure urbanita.
Això és la nostra ciutat, un espai que a alguns els repel·leix i
a altres els dóna seguretat, un espai que acull sense demanar massa
a canvi i que a vegades, segrega, demanant el que no importa, que
es fa estimar. Palma, altiva i menyspreativa amb qui l'habita, que
dóna servei i que provoca tensió, un espai de contradiccions, on
floreix damunt la podridura "com els bolets" el progrés i, ara per
a nosaltres, la nostàlgia.
Nostàlgics a contracor. Per mi, la proposta d'en Jaume Gual m'ha
permès salvar, almanco, els mobles més valuosos dels meus
naufragis, ficticis i quotidians.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.