Hi ha llibres que pot dir-se que alguns llegim per obligació,
amb una certa resistència "forta certament" a l'hora de posar-t'hi.
Per contra, hi ha també llibres, pocs, que d'alguna manera se
t'imposen, malgrat que un tengui alguna mala consciència pel fet de
fer-ho tenint-ne tants pendents "des de molt abans" de lectura, pel
fet d'esser conscient de totes les nombroses lectures que t'esperen
des de fa anys i panys.
La forma d'un llibre, la tipografia d'un llibre, el disseny d'un
llibre, també tenen un pes "que gosaré dir determinant" a l'hora de
lliurar-te a la seva lectura, a l'hora de treure'n profit. Una
mateixa editorial, Faber & Faber, pot publicar els Selects Poems
(1965) de Robert Lowell, que gairebé no et diuen res, i Robert
Lowell's Poems. A Selection (1974) (és cert que amb una introducció
i notes de Jonathan Raban que també han d'haver contribuït a la
seva funcionalitat), que, de manera convincent, et dóna a conèixer
un gran poeta. És més: la tipografia i el disseny d'un llibre no
sols poden facilitar poderosament la seva lectura ans també poden
constituir una obra d'art.
Ha estat, justament, la seva condició d'obra d'art editorial el
primer que m'ha impressionat de Naufràgils, de Lluís Maicas, la
reimpressió conjunta de dotze mostres de llenguatges poètics
diversos (de poesia visual, fotografia, poesia textual, prosa
humorística, poemes en prosa, il·lustració, articles, etc.),
publicats per Perifèrics entre el març del 2003 i el desembre del
2005, amb un depurat i frappant disseny d'Enric Aguilera i amb la
coordinació de Guillem Forteza.
Les vint fotografies en blanc i negre, a pàgina sencera o a
doble pàgina, de la segona part, Un ballo in maschera, ens recorden
la presència insidiosa i ominosa de la guerra. «En el ball de la
guerra, la mort és la parella més gentil» comença el poema que dóna
pas al seguit d'aquestes fotos. «Amb justa mesura / aboca el foll
la desraó. / No tuda cap unça / d'insensatesa / en l'afany
d'abastar / el desequilibri del ciri: / il·luminar mentre es fon»,
comença la tercera part, La saviesa del foll. Una saviesa que «pot
volar en totes les dimensions / conegudes i, sobretot, en totes les
direccions ignorades». Una saviesa que també «veu tots els colors»
i que percep «... aquells que només observen els animals / amb els
ulls tancats, els cecs amb els ulls oberts / i els infants sense
mirar». El quart treball, Trilogia amorosa, és dels que criden més
l'atenció per les tres curioses fotografies, que porten els títols
següents «Patata enamorada», «Patata enganyada» i «Cor pansit». Per
descomptat, se'ns ratifica que Lluís Maicas és el practicant de la
nostra parenta pobra amb un millor sentit de l'humor.
Paisatges, la cinquena part, és un testimoni colpidor de la
ferma relació entre el poeta i la realitat dels fragments: «No pas
el tot, sinó la part, el tros, la fracció, el detall és allò que
atreu la meva atenció a través de la mirada»; «No pas la immensitat
del paisatge, que la vista mai no abasta del tot, sinó el petit
hort clos»; «No pas la diversitat dels jardins botànics, ans la
pastera, el cossiol»; «No pas el marge, sinó la pedra. No pas la
fusta, ans el grop». D'altra banda, constatam no sols la necessitat
o la conveniència de centrar-nos en l'aparentment secundari i
minúscul sinó també en el reconeixement del fet de retrobar-nos, de
vegades, en allò en què no ens hem trobat mai abans. En paraules de
Lluís Maicas: «Tots els paisatges d'aquests Naufràgils, cada un
dels bocins que s'amunteguen dins la capsa de cartró, on guardam
les fotos de la memòria, els anys que hem desviscut, els viatges
que hauríem d'haver fet, ja els coneixia abans, molt abans de
veure'ls amb els ulls que tenc ara». Les vint-i-dues fotos que
segueixen aquest text, en color, són delicioses. N'esmentaré sols
tres: «Portell, blanc i vermell, en un tarongerar de Kuf (Marroc)»,
«Roda de la fortuna en algun indret secret de la contrada d'Inca
(Mallorca)» i «Pasteres blaves, somniant un horitzó que no
existeix, amarrades al port d'Essauira (Marroc)».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.