Recorden que, fa alguns anys, la compra de terres per part
d'alemanys va desfermar, de sobte, un atzabor de comentaris i
crítiques? I que la premsa europea se'n va fer un ressò fora mida ?
Un antropòleg professional adduïa que la causa, el detonant "els
alemanys feia temps que en compraven" residia en el fet que les
seves adquisicions penetraven i es generalitzaven a l'interior de
l'Illa. El centre, venia a dir aquest entès, és encara percebut com
quelcom sagrat pels mallorquins "encara que ni ells se'n temin",
per això aquest rebuig. Era una més de les llegendes que alimenten
la trola de la «Mallorca Profunda»?
Sigui o no cert, ara passa un poc el mateix amb els habitatges
plurifamiliars. És ben evident que l'onada constructora que començà
a la vorera de mar i als nuclis importants, s'ha traslladat cap a
l'interior de l'illa, on, aquests darrers anys, el procés de
construcció d'habitatges adossats i d'habitatges plurifamiliars ha
sofert un augment que pareixia incontrolable, o incontenible,
segons alguns discursos falsament legalistes de l'urbanisme. Aquest
procés especulatiu va fer sonar les alarmes, primer dels elements
més conscienciats de la societat civil ( «Salvem allò o allò
altre») i després dels mateixos ajuntaments, els quals se n'han
temut, que la proliferació d'aquestes tipologies d'edificació
generava problemes de gestió importants, si continuaven amb aquest
ritme exagerat de creixement.
L'augment de població que ha sofert l'illa de Mallorca aquests
darrers deu anys ha ocasionat una dinàmica d'augment de «vivendes»,
que, al temps que les encaria, feia que la promoció i construcció
cresqués de forma paral·lela. Primer a Palma, després als nuclis
principals, més tard als nuclis secundaris i finalment "amb les
noves carreteres i autopistes acabades" als nuclis més petits,
situats a 30 minuts, o menys, de qualsevol punt de Mallorca
generador de llocs de feina. Els promotors urbanístics han vist en
aquests habitatges plurifamiliars "molts habitatges en un solar,
com a finques de pisos" l'oportunitat de posar-los en el mercat, un
poc més barats que els de les zones amb més pressió compradora, i,
amb el tren o amb cotxe, acostats a les zones de treball. La
demanda ha respost i s'han anat multiplicant aquestes promocions a
l'interior de l'Illa.
Ara, els gestors municipals s'han adonat que es propiciaven
problemàtiques males de resoldre. L'augment tan ràpid de la
població crea problemes amb els serveis generals, com l'aigua, el
clavegueram, la sanitat o l'educació, dimensionats per a nuclis més
petits. Al mateix temps, urbanísticament parlant, aquestes
tipologies edificatòries fan sorgir un canvi en els paisatges
arquitectònics dels nuclis urbans, es canvia la seva fesomia. Les
cases baixes que han format un paisatge identificatiu són
contraposades a cases de diverses altàries, lluny de l'estil
paisatgístic tradicional. La fisonomia arquitectònica dels nostres
pobles "uns dels majors actius paisatgístics i d'identitat" es
qüestiona de forma clamorosa. I no és una qüestió d'ideologia, sinó
d'eficàcia en la gestió pública; podem observar els casos d'alguns
municipis governats pels mateixos partits d'esquerres o de dretes:
uns van saber contenir i dosificar, uns altres han hagut de
proclamar ràpidament una moratòria, a la correguda, quan s'ha temut
d'aquest creixement accelerat. En tercer lloc, els nous habitants,
la majoria, no vénen atrets per la idiosincràsia del lloc, sinó
senzillament per un preu més baix; amb la qual cosa es va
consolidant una població poc integrada, uns «nous residents»; des
de parelles joves que treballen a Inca, Manacor o Palma, fins a
gent major que fuig de les condicions socials de Palma, que veuen
"en determinats barris" com una ciutat inhòspita, i van a cercar la
tranquil·litat de l'interior, a més d'altra gent amb problemàtiques
diverses. No s'ha de creure que no s'integraran, però són
tipologies més urbanites, trasplantades.
Alguns ajuntaments es temeren ja fa temps dels problemes que els
provocaven aquestes promocions urbanístiques "moltes gestionades i
construïdes per empreses de fora del municipi" i proposaren
moratòries o normatives restrictives al creixement d'aquest tipus.
Altres, conscientment o inconscientment, no ho volgueren fer, fins
que, ara, veuen que han estat el destí de moltes d'aquestes
promocions de plurifamiliars. Alguns d'aquests planejaments més
permissius són aprofitats per les empreses de promoció urbanística
i pels constructors per fer «pressing» immobiliari. Alguns, amb les
llicències concedides o en fase de tramitació, enganxats per
algunes d'aquestes moratòries, podrien generar estratègies per
reclamar judicialment a les corporacions municipals. S'hauria de
comprovar fins a quin punt en tenen dret i si les llicències
s'avenen amb el compliment de normatives superiors, com el Pla
Territorial de Mallorca, amb alguns dels seus preceptes d'aplicació
directa.
«No volem que Porreres perdi la seva identitat com a poble amb
macroedificacions sense caràcter i gens integrades en l'entorn, com
ha passat a pobles de veïnat», diuen des de l'Ajuntament, o, la
batlessa de Sant Joan: «S'havia de frenar els promotors. Trobàrem
prop de 300 nous pisos projectats, sense tenir en compte, uns 100
pisos més, dels quals ja s'ha donat el permís, aquest fort augment
de la població per a un municipi de 1800 habitants ens va
'asustar'». És com fer pobles nous, però dins els pobles vells.
Quasi duplicar els habitants però amb les mateixes clavegueres o
amb la mateixa cabuda a les escoles. La cosa ha tengut unes
respostes bastant generalitzables: moratòries per evitar noves
promocions de plurifamiliars; contenció de les llicències que s'han
adjudicat; adequació del planejament urbanístic dels municipis
"Normes Subsidiàries i Delimitacions de Sòl Urbà" al Pla
Territorial de Mallorca (PTM). Un pic adequats els planejaments
urbanístics municipals al PTM, es creu, es podria discutir fins a
quin punt és cert, que el problema no seria el mateix, ja que el
PTM marca ritmes de creixement més baixos i proteccions per als
nuclis rurals interiors. El problema es genera, precisament, en
aquests períodes durant els quals els municipis sense el
planejament urbanístic adequat al PTM hauran de mantenir les
moratòries, els qui en tenen, fins que modifiquin les seves
normatives. Això és un procés que se sol allargar, i en alguns
casos no ha evitat, a temps, aquest allau d'habitatges
plurifamiliars. Tenint això en compte, s'ha de mirar
escrupolosament la problemàtica afegida de les promocions que,
diuen, tenen ja la llicència, o la podrien obtenir; aquestes també
s'haurien de revisar, ja que sinó poden tirar per terra les
intencions d'alguns ajuntaments. Convendria que el Consell Insular
de Mallorca fes una acció decidida en aquest sentit, ajudant els
ajuntaments interessats. No fos cosa que «un per s'altre...».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.