La lectura d'una nota d'Àlex Broch, Ballester, de límits i
transcendències, en el darrer número de la revista Reduccions, m'ha
fet rellegir L'odi, el llibre de Josep Ballester. Que una lectura
ens porti a una altra, és la cosa més natural d'aquest món, almanco
entre gent lletraferida. Per altra banda, ja sabem que una de les
característiques més fermes dels textos de la parenta pobra és
justament la d'exigir-nos la seva relectura. I no sols una vegada,
ans les que calgui.
El text de L'odi que més va impressionar-me en la meva primera
escomesa va esser el titulat L'hora del porc, el més fidel reflex
del que hauria de pensar aquest animal, si tengués la capacitat de
fer-ho, tot tirant-nos per la cara o retraient-nos de mala manera
"però del tot justificada" la nostra gairebé total insensibilitat,
col·lectivament parlant, davant el sofriment (i la capacitat de
sofriment l'han de tenir tots els animals) que sistemàticament
infligim als seus congèneres i als membres de tantes altres
espècies. En certa manera, resulta el més contundent al·legat a
favor del punt de vista del budisme i de les altres religions que
condemnen tot dany a tot animal i a tot insecte. «De nosaltres, tot
s'aprofita "acaba dient el porc protagonista d'aquest poema en
prosa", per això no deixarem cap indici en aquesta vall de
llàgrimes. Pregue a l'Altíssim que em concedesca el darrer i únic
desig. L'infern. Ara, devora'm».
Sens dubte, L'odi és un llibre terrible perquè la seva matèria
és el mal, del qual l'odi o els odis en són un subproducte del què
ens és del tot impossible desempallegar-nos. Perquè ja se sap que
un dels seus poders més esfereïdors i repugnants és la capacitat
que té el botxí de contagiar l'odi a la víctima. De fet, fer-nos
odiar a qui ens ha fet mal és segurament la seva aptitud més
nefasta i execrable. Perquè provocar en la víctima la seva
capacitat d'odiar no és, de cap de les maneres, cap mal menor ans
un altre horrorós perjudici a la seva integritat moral. Així, la
lectura d'aquest llibre que va merèixer el Premi de Poesia Ciutat
de València del 2004 no és, certament, cap passatemps. Però les
lectures de més pes no ho solen esser mai. I és comprensible el
pessimisme de l'autor que li fa escriure: «No tenim remei, sabent
com sabem que som un terròs de sucre que algú deixa caure en un got
d'aigua. I continuem inventant-nos metàfores solemnes i pèrfides
revoltes».
Defensor de la pluralitat dels jos, Josep Ballester ho declara,
taxatiu: «No existeix un jo tot sol, deslligat de la pluralitat
dels propis jo». O, altrament: «Jo no sóc jo, sóc l'altre "millor
dit" els altres». I encara: «Jo, tu i ell som l'odi». Àlex Broch ha
assenyalat la condició de límit extrem d'aquest llibre: «L'odi és
una clara operació de buidat interior després de la qual només es
pot imaginar un procés de reompliment, que pot ser lent o no, però
que en aquest moment fa de difícil predicció imaginar quina pot ser
la seva orientació i possible contingut». Tanmateix, no és missió
del crític anticipar quina serà l'evolució de l'obra d'un
practicant de la parenta pobra. Tant de bo que en un text de la
primera part del llibre, malgrat que el qualifiqui, entre
parèntesis, d'apòcrif, Josep Ballester aconsella al lector "i, per
tant, s'aconsella a si mateix": «Tot allò de què siguis capaç,
fes-ho, no esperes, ja que no hi ha obra, ni recompensa, ni
ciència, ni saviesa al país dels morts on t'encamines».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.