Fer un pacte amb el diable s'entén que és vendre-li l'ànima a canvi de riqueses, poder, etcètera. El Dr. Faust en va fer un. Però en els pactes entre les forces polítiques de les illes Balears, qui pot afirmar amb certesa que hagi vist el dimoni i, a la fi, li hagi venut l'ànima? No es pot demonitzar ningú perquè signi solemnement un conveni d'aplicació de determinades mesures polítiques, sempre que aquestes siguin clares i assumibles pels idearis que els qui pacten diuen defensar. Els qui més parlen ara de «pactes contra natura» o de «pactes de despatxos» haurien de guaitar en el mirall dels seus propis pactes. Perquè Rajoy i Acebes es queixen amargament de Balears i no esmenten el seu pacte a les illes Canàries. Aquí es farà un repartiment de càrrecs, però també s'han marcat uns continguts conceptuals i procedimentals. Important és determinar les coses que s'han de fer i les que mai més no s'haurien de fer, com actuar i com no actuar des del govern de les Illes, atès la història que hem viscut fins ara.
Era una coalició electoral AP-PDP-UL que pactava amb els regionalistes de Jeroni Albertí el 1983 per obtenir la majoria que permetia investir president Gabriel Cañellas, o una sopa de sigles, com asseguren ara que és el Bloc des del PP? Eren bondadoses les malifetes comeses pels polítics conservadors contra la formació mallorquinista quan presidia la Comunitat G. Cañellas? Llavors, regionalistes i conservadors governaren junts. I un dia d'estiu de 1987, si no ho record malament, mentre PSOE i PSM ja donaven per fet el «pacte de progrés», J.Albertí i G. Cañellas viatjaren a Madrid per tornar amb un pacte fermat per obra influent d'uns poders fàctics. Un acord embastat al despatx del banquer J. March. Açò ja figura als manuals d'història de les Balears. Però el peix gros es va començar a menjar el petit. El balanç dels anys d'UM en l'executiu balear (amb divisa de colors negre i or a la Conselleria de cultura de M.A.Munar) no abocà llavors resultats gaire satisfactoris des d'una perspectiva nacionalista, que és la que diu tenir ara UM. D'altra banda, el gran ventrell anava digerint: primer Pere J. Morey (conseller d'Agricultura), després Bartomeu Rotger (conseller d'Educació i Cultura), et alia, van anar a parar a les files del PP triomfant.
Des del PP es va interpretar que havia arribat l'hora de la venjança d'UM. Era, tot plegat, el fruit aspre del ressentiment, com apuntava algú? I fou el Pacte de Progrés. Després d'aquella legislatura (un breu parèntesi d'anormalitat segons els ulls de la dreta i els seus braços armats, que no estalviaren recursos per fer fracassar el govern d'Antich), UM es va decantar per repartir-se càrrecs amb els de la dreta (presidència del Consell per a Munar; Matas al Govern). Tot era llavors «natural». Els errors dels progressistes haurien duit a aquesta nova conjuntura l'any 2003. Una còmoda majoria absoluta del PP al Parlament li ha permès impulsar unes polítiques greument despersonalitzadores i lesives a l'economia del nostre país (si més no des del punt de vista de la sostenibilitat).
Les Illes han caminat amb el PP de Matas cap dret a la seva
desnacionalització i assimilació a un projecte espanyol seguint el
model dels populars valencians. És, doncs, responsabilitat de totes
les forces de tradició democràtica que evitin els errors de la
primera edició d'aquest pacte "tot i els molts avenços que es van
fer en aquella etapa, a vegades poc reconeguts" i que s'esforcin a
possibilitar que la nostra societat es retrobi sense complexos amb
la llengua i la cultura pròpies, amb el respecte al territori i amb
unes polítiques socials i de població que li permetin redreçar un
estat de coses actualment prou degradat. Les formacions polítiques
que han formalitzat el pacte disposen d'una gran responsabilitat:
entendre's i posar els interessos dels ciutadans, del territori i
el país per davant dels legítims interessos partidistes. Tots deuen
haver-ne après, dels seus propis errors. Ara bé, no oblidem el
rastre que 20 anys de polítiques de dretes han deixat sobre
aquestes illes: desvertebrades i desestructurades tant en aspectes
intangibles (socials, culturals, lingüístics...) i com en d'altres
ben tangibles (territori martiritzat, patrimoni irreversiblement
destruït, recursos hídrics fregant l'esgotament, desigualtats
lacerants...)
La perspectiva d'uns canvis de forma i fons en el govern de
l'arxipèlag és una esperança oberta. Aquí es podria aplicar allò de
Simone Weil: «El present és el que ens ajunta. El futur ens el
cream amb la imaginació. Només el passat és realitat pura». És la
memòria. El sentit comú dels actants s'ha d'imposar. Sentit comú en
un doble vessant significatiu: seny en la pràctica de govern i
sentit comunitari "comuns els objectius, compartits i coordinats,
permeabilitzant tots i cadascun dels compartiments governamentals,
o sigui amb «transversalitat», com s'acostuma a dir ara.
Pragmatisme i racionalitat no estan barallats ni amb il·lusió ni
amb l'idealisme de grans projectes. La realitat mostra ja una
comunitat endeutada i amb serioses hipoteques. A l'hora de fermar
pactes, hom pensa que si aquests s'han de mantenir (pacta sunt
servanda), ha de ser per mor de bases estables i sempre en la
recerca de la complicitat de molts agents socials, la qual cosa
implica sortir-los a camí, practicar la democràcia amb la
participació més ampla. (Part d'alguns d'aquests paràgrafs
anteriors tenen la particularitat que els vaig escriure dia 2
d'agost de 1999 quan a les Illes Balears acabava d'arrancar
l'anomenat pacte de Progrés. Ha passat el temps i, segons es pot
observar, hi ha situacions molt semblants a aquelles que es van
viure fa vuit anys. Sabrem (tots) aprendre les lliçons d'aquesta
història?)