La política és repetida i monòtona "potser amb l'excepció
d'algunes sorpreses electorals, dirà algú" i hauria de tenir altres
models, ni que sigui per revisar els de sempre, els del nostre aquí
de cada dia. El fet que ens haguem acostumat a la monotonia, a això
que en diuen la gestió, i que les novetats siguin negligides i,
encara pitjor, temudes, fa pensar que (la política, a diferència de
la ciència o de l'art, és rebeca a la novetat: per què?), i per
això és convenient fer un cop d'ull, de tant en tant, a les
alternatives que es proposen com a estímul. Com ara el
libertarianisme "la versió extrema i radical del liberalisme", que
ha perdut influència ideològica i visibilitat en el pensament
nord-americà i europeu respecte dels anys setanta però que continua
essent un incentiu teòric per examinar el present.
Els libertarians "pocs però diversos" mantenen tradicionalment
que l'únic objectiu acceptable de la política és mantenir la màxima
llibertat per a tots els ciutadans, i que els individus haurien de
tenir aquesta màxima llibertat per fer el que vulguin amb la seva
vida, sempre que la seva conducta sigui pacífica. I veuen l'estat,
tots els estats en major o menor mesura, com els limitadors impunes
d'aquesta llibertat. S'escolten poques veus, des del
libertarianisme, perquè gairebé tot l'espectre polític dels països
democràtics ha acceptat, ja fa segles, un elevat grau
d'intervencionisme, econòmic i en tots els àmbits, que tothom dóna
per inevitable, reforçat pel fet que els grans partits conservadors
també han anat convertint-se a la religió intervencionista, i als
seus indubtables avantatges. Amb aquest propòsit, els libertarians
s'oposen a la concessió de llicències per als negocis i a qualsevol
reglamentació econòmica (tret de la prohibició de l'engany i del
frau), proclamen que l'estat no ha d'immiscir-se en absolut en
l'ensenyament i que aquesta és una ocupació exclusiva dels pares, i
del mercat, sense atendre cap regulació legal (de manera que els
nins poden ser educats amb la màxima cura, o abandonats a la
perpètua ignorància, dins d'una absoluta diversitat ideològica),
proposen que no hi hagi cap tipus de mecanisme de seguretat social
(«un programa coactiu perquè els més vells puguin robar als més
joves», proclamen) i la supressió de tots els programes
d'assistència pública, i en general l'eliminació, o la disminució
fins a mínims tan atractius com discutibles, de tot tipus
d'imposts. Paral·lelament, expliquen que s'hauria d'abolir tota
legislació sobre el consum de drogues, sobre la limitació de la
possessió (i l'ús, si és justificat) d'armes de foc, sobre el medi
ambient (el més gran contaminador és l'estat, amb la seva opulència
d'activitats injustificades i perfectament suprimibles, i l'única
garantia perquè la naturalesa sobrevisqui és que sigui
privatitzada, començant pels espais naturals, les aigües i les
espècies animals), sobre l'emissió de continguts a través de ràdios
i televisions (i de la xarxa, és clar) i sobre la conducta
sexual.
La vida és un afer privat, repeteixen els libertarians, i el
proteccionisme social o moral està tan injustificat, i és tan
antinatural, com el proteccionisme econòmic. També s'haurien
d'eliminar totes les traves a l'emigració, i pràcticament les
fronteres, perquè tothom té el dret de viure i treballar on vulgui,
i qualsevol mena d'intervenció, armada o diplomàtica, en les
decisions d'altres països. (És difícil imaginar com els
libertarians, o qualsevol defensor de la llibertat, pugui conviure
a distància, amb els despotismes àrabs o de qualsevol geografia:
una més de les contradiccions de la proposta). És evident que el
libertarianisme és un mer joc intel·lectual, tot i que atractiu,
cada dia més limitat als debats a la xarxa i a les propostes
florals: encisadores però escabroses, i que totes les propostes
libertarianes, podrien servir ben igual per incrementar la
llibertat o per establir la màxima tirania. Ja ho sabien els
clàssics quan aventuraren, sense haver-ho tastat mai, que la màxima
llibertat és la màxima tirania, i ho sabem nosaltres, que hem
viscut el revers d'aquesta ingenuïtat i coneixem les bondats (i
alguna maldat) de la intervenció de l'estat en les nostres vides.
No hi ha inquietuds ni discursos libertarians en els nostres debats
polítics, i ningú no recorda les estimulats propostes de cappares
del moviment com Murray Rothbard o David Bergland (darrer gran
renovador del moviment libertarià, amb un triomfant Libertarianism
on One Lesson que algú hauria de traduir), però Internet és ple
dels seus encisadors evangelis i esporàdicament hom hi veu una
espurna de racionalitat, sovint només perquè significa una
il·luminació sobre l'excessiu intervencionisme dels estats actuals.
I si no ho creieu, demanau-vos si no pagam massa imposts, i si no
ens parlen, i parlem, massa de política, de polítics i de temes
similars.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.