Poques inversions de Madrid a Balears

TW
0

Les Balears arrosseguen un dèficit històric d'inversions en infraestructures per part de Madrid. Tot i que l'autonomia ha anat madurant al llarg dels lustres, la realitat és que els menyspreus s'han anat multiplicant. Hi ha un factor molt important per entendre aquest problema. L'autonomia ha avançat amb el peu canviat al llarg dels anys. Llevat de petitíssims parèntesis, quan a Madrid governava l'esquerra, a Balears ho feia la dreta, i viceversa. Aquest fet genera incomprensions, enfrontaments i, com a conseqüència, manca de recursos. Només a les eleccions del 2003 l'electorat balear donà la victòria al mateix partit que governava a Madrid, el PP. El resultat va ser que l'actual president, Jaume Matas, llançà un ambiciós programa de construcció d'autopistes. Comptava amb els doblers compromesos en el Conveni de Carreteres. Però aquests macroprojectes s'iniciaren sense que hi hagués consens a les Balears i entre moltíssimes protestes de l'esquerra. El resultat va ser que el 2004, en guanyar Zapatero, les inversions no arribaren i aquestes autopistes s'han acabat sense consens intern i amb endeutament. Per acosneguir suports importants de l'Estat central fa falta o bé sintonia política entre l'Administració central i l'autonòmica o bé acord entre els principals forces balears. Aquí no s'ha produït quasi mai ni una cosa ni l'altra. Les baralles internes han estat enormes i Madrid se n'ha aprofitat retallant al màxim les inversions. Canviarà la situació després de les pròximes eleccions? Hi haurà enteniment amb la Moncloa?