La manifestació política

TW
0

La manifestació contra el PP de dissabte passat va ser un èxit. Tant que fins i tot els conservadors s'han sentit obligats a recollir el guant i assegurar que «escoltaran» els convocants. Bé està. Hauria de ser la forma habitual de comportar-se de tota institució. Tant el Consell, governat per la coalició PP-UM, com el Govern, només pel PP, tenen dret a farcir Mallorca d'autovies, autopistes i noves carreteres d'aparença antiga per crear, com han fet durant aquests últims quatre anys, una xarxa viària que posa en valor urbanístic gairebé tota l'illa. I hi tenen dret perquè un guanyà les eleccions -el PP- i a l'altre -UM- li va interessar pactar aquest model d'explotació de Mallorca. Però que hi tenguin el dret no els autoritza a comportar-se amb la mala educació que s'han comportat envers els col·lectius ciutadans crítics. S'han dedicat més a intentar ofendre'ls que no a defensar la seva postura. Cansa sentir a dir la bajanada tòpica que encara que molts protestin llavors van per les autopistes. O que ells dos, la coalició PP-UM, són els partits de «les solucions». Serà la «seva» solució. Que, cal repetir, tenen dret a imposar-la perquè per això governen. Però si de veres hi creuen, en que donen solucions, haurien d'explicar en què consisteixen els avantatges i refusar les crítiques amb arguments i no amb dois com els comentats. Per exemple, alguns dels lectors d'aquest diari poden haver estat els primers en llegir, allà per l'estiu de 2004, que l'efecte més important de les autopistes del Govern i les autovies i carreteres del Consell no seria el consum de territori per fer-les. Sinó que, en bastir l'illa de Mallorca d'una xarxa viària així, duria com a conseqüència l'extensió de la construcció -residencial sobretot, però també d'equipaments diversos- per tot arreu. Aquest impacte no era producte de la imaginació sinó simple constatació. Per tot a on s'han dissenyat noves carreteres com les que s'estaven fent a Mallorca -i no entrem ara en la polèmica ridícula sobre les diferencies inexistents a tal efecte entre, per exemple, l'autopista de Llucmajor i l'autovia de Manacor- s'animava la construcció com a fenomen adherit. Sempre i per tot. L'illa no podia ser una excepció. No ho va ser. Doncs bé, aquesta conseqüència, tan evident, aquí pareix que ningú no la volia veure. Ni tan sols, per cert, els partits d'esquerra que se manifestaren dissabte. Encara ara els màxims responsables d'haver imposat aquest model, que són el PP i UM, no accepten la responsabilitat. El PP diu que és cosa d'UM -a Mallorca- i els nacionalistes diuen que del PP. Si creuen tant en les seves «solucions» per què se n'amaguen, de ser els responsables? El PP no té responsabilitat sobre el que ha fet el Consell, tenint 16 del 19 vots de la coalició? UM no té responsabilitats en la destrossa de Mallorca quan la seva autovia de Manacor amenaça de convertir en pobles dormitori Algaida, Montuïri, Vilafranca... o quan totes les obres del Govern, totes, han rebut el seu vot al Parlament via aprovació dels Pressupostos?

La reacció del PP i d'UM davant la manifestació ha estat histèrica. Per molt que s'hi entestin la protesta era política i poc o res en sabia de virgueries semàntiques -autovies, autopistes...- i ni tan sols d'incoherències d'alguns dels presents (com el PSOE que se manifestava devora dels que protestaven contra el segon cinturó que els socialistes han convertit en realitat i que significarà més construcció: les promotores ja tenen comprat tot el sòl rústic afectat pel cinturó). No, això i tota la resta, inclosos molts dels eslògans, són aspectes insubstancials. La manifestació era contra el PP i, en menor mesura (d'acord amb el seu pes) el seu coalitzat, UM. I va ser un èxit. Això és el que fa mal. Perquè dóna un cert aire de versemblança que el vot d'esquerra s'activi -al PSOE i al Bloc- i, per tant, disminueixi les opcions tant del PP de revalidar la majoria absoluta com les d'UM de tornar a decidir-ho tot al vell estil.