Entre illes avui en dia i en general, viatgem més per feines que
no per turisme i no hi ha dubte que les nostres necessitats de
transport augmenten progressivament, alhora que el nostre model de
vida es fa més insostenible.
Totes les iniciatives de l'Administració apunten en el sentit de
facilitar indiscriminadament els diferents models de transport,
tant de mercaderies com de persones, i no importen gens ni la
contaminació, ni el canvi climàtic, ni si les properes generacions
tindran el futur hipotecat. Sembla que actualment, l'única cosa que
interessa el Govern balear és que l'economia funcioni accelerada i
que el consum, per irracional que resulti, no trobi cap impediment,
sols es té en consideració si les diferents activitats ajuden a fer
créixer l'economia.
El transport aeri és un element bàsic del nostre model de
desenvolupament insostenible a les Illes i qualsevol proposta de
model més racional ha de contemplar la disminució de l'abús que en
feim.
Les Illes Balears som una de les comunitats del món que més
depenem del transport aeri. És urgent establir mesures que
facilitin els canvis d'hàbits en favor d'un bon transport públic i
marítim, que resulta amb molta diferència més econòmic i més
sostenible que l'aeri.
Les tarifes de transport són un element que resulten un
condicionant important a una part significativa de la població i
l'Administració hi pot influir afavorint un mitjà de transport o un
altre. És necessari introduir en el debat de les tarifes del
transport el criteri d'ajut progressiu al de menys impacte
ambiental i rebutjar el de descomptes sobre el cost dels bitllets.
La mateixa quantitat que rebi el que compra un bitllet d'avió,
també té dret a tenir-la el d'un de vaixell més econòmic.
L'Administració ha de fixar una quantitat concreta d'ajut a cada
viatge i que siguin els passatgers que optin personalment per
assumir la diferència del cost de viatjar amb vaixell o avió.
Implantar tarifes de transport a la nostra comunitat, en funció
del que interessa socialment, mai no s'ha plantejat seriosament, a
pesar de la importància que té la qüestió. Les conselleries, en
negociar tarifes, sols s'han interessat pels criteris empresarials
i mercantils. El medi ambient i la sostenibilitat del transport,
ara per ara, no són qüestions que preocupin gaire el Govern
balear.
Guillem Ramis i Canyelles. Santa Maria del Camí.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.