algo de nubes
  • Màx: 25°
  • Mín: 19°
22°

Fracàs escolar o incompetència lingüística

Aquesta disjuntiva ha abocat l'incompliment de la pròpia legislació per part de la Conselleria d'Educació. Si es llegeix el decret 86/2005 de 29 de juliol amb el qual s'homologa el nivell B als estudiants de 4t d'ESO que hagin tret el Graduat Escolar i hagin aprovat l'assignatura de llengua catalana, sempre que ho hagin fet des de 3r de primària, es comprova que s'ha incomplit el que diu el mateix decret, ja que aquest és el segon paràgraf: «En aquest marc normatiu, es va publicar l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 14 de maig de 2002, per la qual es regula l'homologació dels estudis de llengua catalana de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de la Junta Avaluadora de Català. Aquesta Ordre, a l'exposició de motius, assenyala que no es tracta del final del procés, sinó de l'inici d'una via que, mitjançant avaluacions periòdiques, ajusti l'homologació als nivells adequats». Per tant, volen fer suposar que això és el que han fet i d'aquí la redacció del decret.

Però no és així, no s'ha fet cap avaluació ni estudi, cosa que varen assegurar que farien davant els sindicats abans de fer un decret semblant, i a més s'ha duit a terme en contra de l'opinió de la majoria del professorat que imparteix l'assignatura. Es va aprovar mentre la gent es trobava de vacances i ara, els que han fet la prova per veure si el seu alumnat podria aprovar a final de curs i tenir el nivell B han comprovat que el fracàs escolar es duplica o es triplica. Se sap també que n'hi haurà que no es complicaran la vida i aprovaran o suspendran segons la matèria que s'hagi impartit, i per tant, si després la Conselleria els concedeix un títol que no es mereixen, no serà la seva responsabilitat, però les conseqüències ja s'estan tocant amb les mans. La situació general existent i no estudiada ha produït centres on no es respecta el principi legislatiu que la llengua catalana sigui la llengua vehicular, l'equip directiu en lloc de donar llum dóna fum i es fan els claustres en castellà, les mateixes reunions d'avaluació, i part del professorat que hauria d'impartir l'assignatura en català, ho fa en castellà, cosa que fa que tampoc no es compleixi el mandat de fer el 50% en la llengua pròpia. Part de l'alumnat rebutja les notes i el principi natural i normal de parlar a les classes de català en aquesta llengua, i part del professorat tutor que veu el català com una «maria» protesta i anima l'alumnat a protestar les notes negatives d'aquesta assignatura. Per tant, s'ha aconseguit crear un clima totalment conflictiu i advers per a la llengua catalana i per al seu professorat en alguns centres, i aquest es troba davant una disjuntiva de comportament: o vol evitar els conflictes i aprova sense tenir en compte el nivell B, cosa que aboca l'alumnat i futurs professionals a la incompetència lingüística o es decanta per la responsabilitat i l'ètica professional, qüestió que farà que hagi d'augmentar el fracàs escolar. No hi ha dret a tanta irresponsabilitat per part dels qui diuen que governen.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.