Just aquest cap de setmana han sortit noves estadístiques sobre
accidents de trànsit que, altre cop, ens indiquen que,
majoritàriament, la gent que pateix les conseqüències dels
accidents de trànsit aquest estiu són joves de 20 a 30 anys. Per
contra, fa poc temps se'ns ha informat que un projecte presentat
pel Consell de la Joventut de les Illes Balears amb l'objectiu
d'educar sobre aquest problema dins l'educació no-formal no rebrà
cap suport econòmic de la Conselleria de Salut del Govern de les
Illes Balears. La lluita contra aquest greu problema que afecta
actualment els joves d'aquestes illes (amb una de les mitjanes més
altes d'Europa de mortalitat per aquesta causa) hauria de ser una
prioritat des de totes les institucions, però pareix que actualment
hi ha altres interessos...
Quants cops ha circulat el tren nocturn aquest estiu en plenes
festes? Quantes carreteres de les inaugurades tenen algun carril
bici en el seu recorregut? Si em permeteu, vos contaré una història
personal. Un matí qualsevol, fa uns mesos, vaig agafar, com cada
dia, la bicicleta per anar a fer unes feines per Palma. Fa molts
anys que vaig en bicicleta, ja que anar a peu per dins la ciutat no
m'agrada gaire i en cotxe és una mica absurd, tenint en compte les
distàncies d'aquesta ciutat. Anar en bicicleta, com tothom sap, a
més de ser sa, de no contaminar i molts altres beneficis, és la
forma més ràpida de circular (per exemple, en 5-10 minuts arribes
des del passeig Mallorca al polígon de Llevant o des del carrer 31
de Desembre al Born...), ja que la velocitat és similar a la dels
cotxes i evites tota l'estona de cercar d'aparcaments i qualsevol
embós.
Bé, idò amb aquestes que, pujant per avinguda Alemanya, amb un
trànsit prou dens, un cotxe em comença a tocar el clàxon i a fer
accelerades i frenades darrere meu per poder avançar pel carril bus
i jo, tot i que m'hi resistesc una mica, tampoc no estic tan sonat
com per jugar-me-la i, reduint una mica la velocitat, em situu tant
com puc al costat de la vorera i el deix avançar-me alhora que
m'insulta i desqualifica el fet de circular en bicicleta amb la
mala sort (per ell) que just davant un semàfor es posa en vermell.
Una mica molest, em pos al seu costat per demanar-li explicacions,
a les quals ell respon de forma prou indigna: «te tendría que pasar
por encima y matarte sin que nadie me pueda pedir explicaciones».
Ara qualsevol podria pensar que aquesta resposta és més habitual
d'un individu «tunning» o d'algun tipus de «banda urbana», però ni
molt manco... es tractava d'un senyor prou ben vestit (camisa
elegant i jaqueta) i amb una targeta que l'identificava com a
treballador d'AENA (vaja, de l'aeroport). Fou una llàstima no haver
apuntat la matrícula i denunciar els fets (si un s'ho planteja,
allò era una amenaça de mort...).
En aquests moments és quan un es planteja la importància de
l'educació en valors, el respecte i, per seguretat personal, la
importància dels carrils bici. Més enllà de ser l'única fórmula
existent de potenciar l'ús d'aquest sistema de transport, és la
forma més segura per a aquells que ja l'utilitzam per evitar
maldecaps, insults i, sobretot, possibles accidents. Una bicicleta
no és sols un vehicle per passejar els caps de setmana i a l'estiu,
ni el carril bici s'ha d'interpretar com els llocs per on
circular-hi. Una bicicleta també s'ha de veure com una forma més de
transport per anar al treball, a fer feines o allà on s'hagi quedat
amb algú. No fa falta que n'hi hagi per tota la població, però els
eixos principals de circulació, els més transitats, els més
amples... crear una xarxa de circulació que doni seguretat i
alternatives a tota la gent que l'utilitzaria, però que no ho fa
davant les dificultats que hi ha així com està estructurat el
trànsit actual i les actituds d'individus com el que jo me vaig
trobar. Si no es fa un impuls d'aquest mitjà de transport -la gent
no l'utilitzarà de cop i volta-, s'ha de fer un pla absolut per
potenciar-ne l'ús. I ja assegur ara que una diada a l'any no
serveix de res...
Per cert, quan el migdia vaig arribar a casa vaig veure a les
notícies un reportatge sobre l'impacte del Dia Mundial que just es
celebrava aquell dia i de Palma no es pogué informar de res perquè
no s'havia realitzat cap actuació... Aquell dia era el 22 de
setembre, dia mundial del transport públic.
Rafel Sedano Porcel, vicepresident i coordinador de l'àrea de
Salut del Consell de la Joventut de les Illes Balears.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.