En deserta soledat

TW
0

La carretera baixa per la vora de la mar Roja, adaptant-se a les entrades i sortides de la línia de costa. Més de cent quilòmetres, entre Suez i Râs Za'farâna. Per la dreta el desert pedregós dóna poques opcions a un tros de terreny de conreu. A la banda esquerra, la mar. Una mar blava i lluenta que, a vegades, quasi arriba a besar la cinta d'asfalt. O deixa lloc perquè s'hi puguin construir hotels. El vehicle, que té la seva destinació molt més avall, fa una aturada a Râs Za'farâna, just allà on surt la carretera que, a través del desert, va fins a Beni Suef, la ciutat on el riu hi passa plàcid.

En els Goigs a Sant Antoni Maria Antònia Salvà va escriure Sant Antoni que visquéreu / en deserta soledat, / i d'Egipte vos ne féreu / un planter de santedat /... Doncs aquest és el panorama: fet el tram fins a la desviació que va al convent de Sant Antoni, el bon conductor del camió de càrrega se'n va direcció a Beni Suef. I al visitant no li queda més remei que encarar-se amb els dotze quilòmetres que manquen per arribar al convent. Alguns joves coptes es troben igual, esperant que, de miracle, algun vehicle passi per la carretera poc transitada, carretera dins el desert.

En deserta soledat es camina dins un paisatge que, allà lluny, mostra unes muntanyes que, a redós de la blavor que les marca, tenen el monestir fortificat començat a construir durant el segle IV. El conductor d'un camió que transporta pedres accepta caminants cansats, com si fos un miracle. Llavors les muralles del monestir, i les belles palmeres que sobresurten, són com un miratge. El secret del verd és una font, situada a l'interior del recinte, que raja sense parar. Així les oliveres, palmeres i altres arbres fruiters fan fresc oasi enmig del desert. Sants, icones i, a les parets de l'església, pintures del segle XIII, donen valor històric i artístic al conjunt que és molt apreciat per la comunitat copta egípcia. Amb ganes, i bones cames, és possible fer els més de mil escalons que s'enfilen pel Gebel al-Galala al-Qibliya, fins arribar a la cova del sant. Tots els escalons són de mida diferent, el vast panorama que es contempla és meravellós.