La història no és una crítica; si de cas, és una hermenèutica,
un intent de comprendre. La crítica del passat no té sentit més que
de cara al futur. Per a no caure en els mateixos errors, excessos o
omissions, per a ser més eficaços en l'acció col·lectiva. Per a fer
millor política. Però sense fer"se massa il·lusions sobre el que
pot realment aconseguir una mera voluntat política, per ferma i
decidida que sigui, sense tenir en compte les inèrcies i les
resistències que oposa la societat a determinats canvis, per
convenients que semblin. Deixant de banda les societats tribals o
manco evolucionades, el deure a nivell d'una col·lectivitat sencera
no existeix més que quan es donen fenòmens d'integrisme o
fonamentalisme més aviat excepcionals "i que també denoten una
manca de desenvolupament. Són els interessos més que les idees els
que mouen una societat com la mallorquina. Podem fer"li les
propostes històricament i políticament "gairebé gosaria afegir
èticament" més enraonades, més justificades; tanmateix, el que
eventualment la farà moure serà la resultant del joc d'interessos
ben concrets dels individus i dels grups que la integren.
Dic tot això ficat en la lectura/relectura dels dos gruixats
volums que conformen les Obres completes (704 i 848 pàgines) de
Josep Melià, una ben necessària i valuosa iniciativa conjunta del
Govern balear, del Consell Insular de Mallorca, de la Generalitat
de Catalunya i de Sa Nostra, publicades recentment per Proa, amb
sengles interessants pròlegs d'Antoni Miramon, pel que respecta al
primer tom de Pensament, i de Pere Rosselló, pel que respecta al
corresponent a Creació literària. Malgrat haver seguit la tan
exemplar trajectòria intel·lectual de Melià des de l'època del
doble esclat d'Els mallorquins i dels substanciosos articles
quotidians a les planes del Diario de Mallorca, com a corresponsal
realment extraordinari a Madrid, he de confessar que els dos volums
esmentats han estat l'ocasió de llegir alguns dels textos del
company que, per una raó o l'altra, no havia llegit encara. No cal
dir que faig vots perquè altres en treguin també un similar profit
i perquè, en definitiva, aquesta edició contribuesqui o
contribueixi de forma decisiva a la millor recepció de l'obra del
que, sens dubte, ha estat el millor intel·lectual "que és el mateix
que dir el millor manejador o manegador d'idees", el darrer terç
del segle passat, entre nosaltres.
Un d'aquests llibres que, vergonyosament, m'havia passat per
malla és La Renaixença a Mallorca (1968), tal vegada perquè estava
enfrascat o absort en la lectura d'Els mallorquins (1967), Perquè
cal ser covard (1967) i Primer llibre de notes (1967) i també en el
seguiment diari dels seus esmentats articles, tan interessants, des
de Madrid. També és possible que el tema em semblàs llavors massa
literari i erudit.
La lectura ara de La Renaixença a Mallorca "que recoman
encaridament, per descomptat" m'ha sorprès per la crítica (ad usum
privatum) que en fa: «Em sembla clar de totes totes que la
Renaixença no va arrelar dins la consciència mallorquina». Els seus
prohoms, «sobretot els que intervingueren més en la vida política,
tenien una mena de doble personalitat. Dins el món literari tenien
una personalitat definida i autèntica. Políticament continuaven
essent sucursalistes». En definitiva: «La nostra Renaixença no va
botar la tanca».
He hagut de rellegir el text seminal de Josep Melià, Els
mallorquins, per a reparar que, de fet, l'autor ja havia judicat
semblantment aquest tema en les set pàgines de l'apartat «Unes
paraules sobre la Renaixença» que l'hi dedicava. En efecte, la
qualifica de «revolucioneta de saló» i d'experiment «de cambril»,
tot arribant a asseverar: «Cal dir ben clar que la Renaixença fou
un producte bord perquè en cap moment intenta incorporar al
moviment el poble, la continuïtat del qual es defensava». La
veritat és que un servidor, llicenciat en Ciències Polítiques de
fresc però treballant aleshores en la recepció de l'Hotel
Formentor, aquestes poques pàgines no varen afectar"me en absolut
"dins la força del conjunt del discurs d'Els mallorquins" com m'han
afectat o cridat l'atenció ara, trenta"cinc anys després, les
dues"centes planes de La Renaixença a Mallorca.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.