Una de les particularitats del poble de Petra, una de les coses
que des de sempre ha penjat interrogants dins la meva capacitat de
comprensió, d'assimilació, ha estat la vocació vilatana de
duplicar-ho pràcticament tot: dues associacions de veïnats, dos
equips de futbol, dues associacions de la tercera edat (amb els
corresponents casals i activitats ben diferenciades). Fins i tot
crec que hi ha (o hi havia un temps) dues associacions de ball de
bot i dues companyies de teatre. Així, tot remenat i centrifugat,
no cregueu que se'n donassin uns resultats negatius, ans al
contrari, el poble anava i va fent així com pertoca, un peu davant
l'altre, ara una passa, suara dues, que tampoc no es tracta de fer
oposicions a ensopegar ni estalonar ningú. I record, quan parlava
amb algun del bon grapat d'amics que hi tenc, que sempre els
castigava amb la mateixa recatòria: que sí, que la diversitat
d'opinions és ben saludable, però encara ho és més si s'exerceix
dins el cau d'una sola associació, amb totes les tendències
internes que volgueu, sempre disposades a posar-se damunt la taula
a les reunions, les assemblees. Recordem-ho: la unitat fa la força,
la disgregació la feblesa. Napoleó ja ho sabia, això: divideix i
venceràs. Però ells que no, set n'han entrades, set n'han de
sortir. I no els va malament, creis-me. O sia: gas!
Ara hi tornam a ser amb aquesta moguda del tren. De si ha d'anar
per l'antic traçat, o si han d'allunyar el seu pas per la població
per la forana, per darrere el cementeri. Sembla que l'any passat,
quan es va moure el tema, l'Ajuntament, havent escoltat parers del
personal pels carrers i places i tavernes, va proposar en plenari
TREN PER DEFORA, cosa que va ser aprovada per unanimitat, sense cap
opinió en contra, ni una. S'argumentava aleshores i ara que
l'estació, quan es va fer a principis de segle, era ben «defora»
del nucli urbà. Actualment, no. Avui el poble ha crescut en aquella
direcció i sembla que, efectivament, l'antic traçat xapa,
desnaturalitza una part del poble amb tanques de filferro, passos a
nivell, etcètera, que alguns petrers, si observam qualque
fotografia apareguda a la premsa, han exagerat i magnificat una
mica. Però vaja, deuen dir ells, de vegades si no fas la
caricatura, no s'arriba a veure bé la criatura. 32 freqüències de
tren diàries potser fan pensar, així mateix. De tota manera, tot
era pau i glòria pel que s'havia aprovat a la Sala, fins que, un
bon dia, no, millor dit, una nit, i males llengües em venen que
aprofitant que el batle Joan Font era de viatge per les terres on
el pare Serra sembrà els ametlers i els tarongers que ara ens fan
tan fotuda competència, dic, els d'un partit sense imposició al
poble, varen tenir una reunió amb un grup nou nascut de petrers
dissidents de la idea de desplaçar el pas del tren per defora i
mantenir l'antic traçat. I d'això en va néixer el grup de
resistència, per dir-ho de qualque manera. Ensumant aquí i allà, no
vull dir jo que hagi arribat a la pedra filosofal de totes les
veritats, però sí que he recollit un grapat d'opinions que potser
ens ajudin a acostar-nos a una aproximació del per què de tot
plegat. Un em diu que, si hagués de dependre d'ell, tren no... ell
no l'emprarà mai, tanmateix, i ja s'ha acabat la discussió. Clar
com l'aigua. Un altre em comenta que els del partit opositor, com
que mai no han bufat cullera als poblets del pla, idò s'apunten a
qualsevol bombardeig, a veure si qualque frontisseta pot arribar a
funcionar, amb un poc de 3x1, arrepleguen els perjudicats per les
expropiacions d'això del tren per defora, i ja veurem qui tindrà
les faves més cuitores l'any que ve. Amb una paraula, embolics de
poble que no solen prendre mal. Al final se sol imposar el sentit
comú. Allò de: en haver-hi figaflors, en menjaràs. O allò altre de:
vatua dell, val més la nostra amistat que el mig quartó dels
collons! O: Vols posar messions que cap d'aquests enginyers sap on
és el meu pou al comellar i al final l'hauran de pagar a preu de
pell de fava de cotxer?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.