Antigament es feia servir el crit de via fora! com a cridada o
so d'alarma per a demanar auxili o per a reunir la gent d'una
població en cas de perill. Ara, la majoria de petrers i petreres
fan sonar el crit d'alerta davant allò que entenen que pot ser un
perill per al seu poble: el traçat del tren proposat pels Serveis
Ferroviaris de Mallorca (SFM). Aquesta proposta pretén "a grens
trets" aprofitar les antigues instal·lacions del tren, sense tenir
en compte que Petra, com la resta de municipis de Mallorca, ha
canviat molt durant els més de cent anys que han passat des que es
posà el tren per primera vegada.
Tothom (o gairebé) està absolutament d'acord que fer passar el
tren pel municipi de Petra és un avanç important i una millora en
la qualitat de vida dels residents a aquell poble. És més, ningú
discuteix aquesta possibilitat a hores d'ara. Allò que sí que es
discuteix és que el projecte per fer passar el tren per Petra que
actualment proposa SFM sigui el més adequat a la realitat social i
urbanística de la Petra del segle XXI.
La majoria de veïns de Petra, amb el suport del consistori
municipal, demana que el tren no passi per dins el nucli urbà i ho
demana per diverses raons. En primer lloc per la perillositat que
això suposa, i és que estam parlant d'un mínim de trenta trens per
dia travessant la majoria de carrers del poble, cosa que significa
exposar la gent de Petra, en especial els mes menuts i els més
grans, a un perill innecessari. Un perill que es pot evitar si
s'accepta el traçat proposat per l'Ajuntament.
Una altra de les raons que esgrimeixen els favorables que la
futura via del tren vagi per fora del nucli urbà és la dels
problemes de circulació. Els fa por el fet que els vehicles hauran
de passar pels diversos passos a nivell, que quedaran convertits en
autèntics embuts, amb el perill i la molèstia que suposarà per als
conductors i, sobretot per als veïns. A les quals, per cert,
caldria afegir les molèsties que pot ocasionar el tren per dins el
nucli urbà, com ara renous i vibracions. En aquest sentit, cal
recordar als que proposen que el tren travessi el poble, que quan
es va dur el tren per primera vegada a Petra, fa més d'un segle, ja
es va posar per fora del nucli urbà, ja que aleshores, ni les zones
d'Es Cós, del Carrer Ample i voltants, no estaven urbanitzades.
I encara hi ha un quart motiu de caire, diguem-ne social: per
raons de seguretat SFM preveu tancar amb una barrera metàl·lica la
via del tren, cosa que en una població cohesionada com Petra pot
tenir un impacte brutal i pot esdevenir un tall físic del poble.
Una partició que significaria un greu impacte visual i que
significaria, a més a més, un retrocés en la millora que va
significar al seu moment l'eliminació del talús del tren.
Ahir més de 250 veïns de Petra es concentraren davant el
consolat de Mar per demanar allò que sembla més racional, que el
tren no travessi"xapi el poble. Desitjam que el Govern, format per
forces progressistes, escolti les demandes dels petrers i petreres.
Com també desitjam poder anar ben aviat a Petra en tren i cridam
amb els petrers i petreres viafora! O via (per) fora.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.