La notícia publicada aquesta setmana a la premsa anunciant que
Serveis Ferroviaris de Mallorca estudia reduir freqüències entre
Inca i sa Pobla no es pot qualificar més que de nefasta per al
transport públic, i especialment el ferroviari. L'empresa apunta la
manca de material mòbil suficient, agreujada pel recent accident de
sa Pobla, i un nombre insuficient de personal com a causes
d'aquesta retallada de freqüències. D'entrada hauríem de pensar, i
desitjar sobretot, que aquesta mesura fos transitòria, i que un cop
hagi augmentat la flota de trens prevista per enguany i s'hagi
resolt el problema de la manca de personal, les freqüències que ara
se suprimeixen es tornaran a posar.
Però, la veritat, i m'agradaria equivocar-me, és que som més
tendent a pensar que l'accident ferroviari és una esplèndida excusa
que té SFM per reduir freqüències, i així amagar a ulls de tothom
que la línia en el tram entre Inca i sa Pobla no funciona com
l'empresa voldria. Sembla que hi ha trens que pràcticament arriben
buits a sa Pobla o amb pocs passatgers. Però el que no es pot fer
de cap de les maneres és, un any després d'haver inaugurat amb
bombos i platerets el servei fins a sa Pobla amb un magnífic horari
"quinze freqüències en cada sentit", reduir ni una sola d'aquestes
freqüències. Així no es potencia el tren!
D'altra banda, ¿què espera SFM per anunciar, tot i que no hagi
pres la decisió final, quines són les freqüències que s'eliminaran?
¿No pensa SFM que els usuaris del tren tenen dret a saber des d'un
primer moment quins trens se suprimiran per, si poden, adaptar els
seus horaris? No té en compte SFM els perjudicis que pot ocasionar
a aquests usuaris habituals de la línia que, probablement, fan
servir el tren per motius laborals o d'estudis?
Serveis Ferroviaris té una política basada a fer moltes promeses
que per ara no s'arriben a concretar en fets reals. Així,
s'anuncien projectes nous "s'ha tornat a saber res de la línia a la
UIB i a l'aeroport? i del
soterrament de les vies en l'entrada a Palma? Es parla de
reobertures de línies antigues, d'estudis de viabilitat "quan es
presentarà l'estudi i el traçat entre sa Pobla i Alcúdia? Si
consultau les hemeroteques us adonareu que fa molt més de mig any
que s'hauria d'haver presentat". També s'anuncia des de fa més d'un
any la imminent posada en funcionament de la línia de rodalia a
Marratxí "ja tenim els nous baixadors del Pont d'Inca Nou i del
polígon de Marratxí en funcionament, però continuam amb les
mateixes freqüències i sense cap línia específica entre Palma i
Marratxí". I bé, quin és el balanç real de tants i tants projectes
engrescadors? Doncs bé, després de dos anys i mig de gestió del nou
equip, només s'ha acabat la línia a sa Pobla, i aviat farà dos
mesos que es va posar la primera travessa de la reobertura de la
línia d'Inca a Manacor a l'estació de Manacor "algú sap si ja se
n'ha posat una segona travessa?" Voleu dir, Sr. Conseller, que
sereu a temps d'inaugurar la línia fins a Manacor abans de les
eleccions? O tal volta, inaugurareu un primer tram que amb Déu i
ajuda arribi a Sineu?
Josep Aznar Galmés.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.