És un fet que la promoció de les arts plàstiques "estigui en
mans estrictament privades, en les d'entitats privades sense ànim
de lucre o en les d'entitats públiques del nivell que sigui
(perquè, avui en dia, en aquestes matèries sembla que totes se
senten més o manco coresponsables)" mou quantitats de doblers força
importants. Com tothom sap, un quadre pot arribar a cotitzar preus
molt elevats, fins al punt que la seva adquisició pot ser un mitjà
d'inversió de quantitats considerables i, de més a més, un mètode
relativament fàcil i expedit per a la col·locació de doblers
negres, no declarats a Hisenda. Segurament aquests fets deuen
explicar en bona part l'extraordinària proliferació de les galeries
d'art, aquests darrers vint anys, a Ciutat de Cavorques i enjondre,
que diria o hauria dit en Nadal Batle.
És clar que als artistes plàstics els és molt més fàcil
aconseguir unes remuneracions substantives per a la seva feina que
als artistes de la ploma. Òbviament, en base de drets d'autor,
difícilment es poden obtenir uns ingressos comparables.
Definitivament, les lletres no són tan rentables. Fins i tot per a
assegurar una mera supervivència, diguem en termes professionals,
no hi ha color. Un pintor pot viure molt més fàcilment de la seva
pintura que un escriptor, que el més normal és que visqui
bàsicament d'alguna altra activitat professional, com pot esser
"per exemple" l'ensenyament o el periodisme.
En el cas dels artistes plàstics més destacats, el gruix o el
volum de la gestió promocional possible o desitjable realment
requereix la col·laboració "quasi diríem la plena dedicació" de
vertaders especialistes: galeristes, crítics, publicistes,
relacions públiques, experts responsables d'entitats públiques o
privades, vertaders professionals que, naturalment, participen
d'alguna manera en els beneficis econòmics que es generen,
evidentment no sols per a l'artista. Òbviament, si una persona vol
dedicar-se a la promoció de l'art, no té perquè fer-ho en pla
amateur. Sens dubte la professionalitat sempre assegura una major
dedicació "això no ho podem oblidar de cap manera" i,
conseqüentment, sempre serà millor per a la col·lectivitat (i no
sols directament per a l'interessat) aconseguir una
professionalització.
Tanmateix, el fet que hi hagi uns interessos materials per mig,
pot tenir alguns efectes distorsionadors de les valoracions
artístiques. Al cap i a la fi, convé que el públic pugui separar el
gra de la palla i tenir alguna idea de per on li poden venir certes
distorsions. En aquest sentit, l'examen atent de certes monografies
dedicades a la labor d'algun artista o d'alguns vertaders
catàlegs-monstres "de més volum i més costosa producció que moltes
monografies (per la generositat del format i per la qualitat del
paper i de les nombroses reproduccions)" pot resultar alliçonador i
fer-nos témer que tanta abundància de recursos no sempre està
totalment justificada.
En el cas de les despeses de les entitats públiques, caldria
també no deixar de tenir present que sovint no està massa clar si
s'han fet realment per a promocionar l'art o més aviat, almenys en
bona part, per a promocionar la política «que tan generosament
promociona els artistes». És el tema tan vidriós de la política al
servei de l'art o de l'art al servei de la política, que no podem
donar mai per cancel·lat. En definitiva, la desconfiança davant un
cert nivell de despeses no crec que ens pugui fer gens de mal,
malgrat les entitats puguin acusar-nos de desagraïts. En darrer
terme, no oblidem que els doblers que inverteixen tant les unes com
les altres són els nostres.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.