Fa pocs dies es podien llegir titulars de diari com «la firma del convenio de autocares pone fin a las amenazas de más huelgas salvajes» o «Sindicats i patronal tanquen a la fi el conveni de transport discrecional».
Perfecte, perquè gràcies a aquest acord i durant un període de tres anys no es tornaran a repetir escenes com les que es contemplaren, arreu del món, el darrer cap de setmana de juny als tres aeroports de les Illes Balears.
Recuperada la normalitat, voldria sumar la meva preocupació a la manifestada pel president Aznar, els ministres Àlvarez Cascos i Jaume Matas i la diputada popular Rosa Estarás en el sentit que, com a ciutadana d'aquesta comunitat autònoma, sempre m'ha agradat transmetre una bona imatge del meu país.
Ara bé, crec que s'han de posar damunt la taula altres situacions caòtiques viscudes recentment als nostres aeroports i que, mireu per on, Madrid, ni s'immutà: L'octubre del 2000, una pana a les barres de distribució d'energia elèctrica afectà els «fingers» i les terminals de passatgers; això saturà les plataformes on aparquen els avions. Les conseqüències foren llargues demores durant tot el dia, arribant a un punt que s'hagueren de desviar avions als seus aeroports alternatius. La paraula caos es va sentir per tot arreu, però les principals espases del PP (això ho he copiat de M. Payeras) ni paraula. Fa uns dies AENA n'ha assumit la responsabilitat.
Febrer del 2001, típica i tòpica boira d'hivern; conseqüentment fins a les 12 del migdia no pogué operar cap avió. D'acord que febrer no és juny, però no oblidem que un dels objectius fixats consisteix a trencar l'estacionalitat, per tant AENA (en mans del ministre Àlvarez Cascos) hauria de veure amb bons ulls que determinades companyies aèries utilitzin l'aeroport de Palma com a «hub». Dic això perquè l'Instrumental Landing System (ILS) instal·lat a Palma és de primera categoria, el de Madrid és de tercera; un aclariment, el de primera és menys fiable i compta amb manco prestacions que el de segona o de tercera a l'hora d'aterrar amb poca visibilitat, així que ja podeu treure les vostres conclusions.
Per cert, es comenta que determinades companyies aèries (alemanyes per més INRI) han proposat a les autoritats competents, en aquest cas als dirigents d'AENA, assumir els costos de la instal·lació d'un ILS de tercera categoria (el millor). Al marge de tot això, Madrid tampoc no pot oblidar que el transport aeri és l'autèntic cordó umbilical d'una regió insular i per tant el fet de quedar aïllats del món i de la bola per una simple boira sembla molt greu (aquesta opinió i segons les hemeroteques és compartida pel Sr. Felipe Navio President d'AECA).
He anomenat dos fets concrets i recents però tots tenim dins el cap les demores constants que any rere any ocupen les portades dels diaris i que més o manco diuen «els vols pirates col·lapsen els aeroports de les illes» o «aquest estiu s'esperen demores a causa de la congestió de l'espai aeri». Senyors de Madrid, això és competència seva perquè compatibilitzar els slots aeroportuaris i els slots de navegació aèrea és l'única solució. Es tracta, simplement, de coordinar les sigles AE (Aeropuertos Españoles) i NA (Navegación Aerea) i no que cadascú vagi pel seu vent.
Pel que fa a la descongestió de l'espai aeri, que tants de problemes crea a la Regió Balear, no estaria gens malament que Espanya, com a país afectat, lideràs una moguda cap a la creació d'un espai europeu únic, sense fronteres, ni militars, ni vagues de controladors francesos. Això seria més positiu encara que la pau entre la patronal i els xofers del transport discrecional.