Fa pocs dies es podien llegir titulars de diari com «la firma
del convenio de autocares pone fin a las amenazas de más huelgas
salvajes» o «Sindicats i patronal tanquen a la fi el conveni de
transport discrecional».
Perfecte, perquè gràcies a aquest acord i durant un període de
tres anys no es tornaran a repetir escenes com les que es
contemplaren, arreu del món, el darrer cap de setmana de juny als
tres aeroports de les Illes Balears.
Recuperada la normalitat, voldria sumar la meva preocupació a la
manifestada pel president Aznar, els ministres Àlvarez Cascos i
Jaume Matas i la diputada popular Rosa Estarás en el sentit que,
com a ciutadana d'aquesta comunitat autònoma, sempre m'ha agradat
transmetre una bona imatge del meu país.
Ara bé, crec que s'han de posar damunt la taula altres
situacions caòtiques viscudes recentment als nostres aeroports i
que, mireu per on, Madrid, ni s'immutà: L'octubre del 2000, una
pana a les barres de distribució d'energia elèctrica afectà els
«fingers» i les terminals de passatgers; això saturà les
plataformes on aparquen els avions. Les conseqüències foren
llargues demores durant tot el dia, arribant a un punt que
s'hagueren de desviar avions als seus aeroports alternatius. La
paraula caos es va sentir per tot arreu, però les principals
espases del PP (això ho he copiat de M. Payeras) ni paraula. Fa uns
dies AENA n'ha assumit la responsabilitat.
Febrer del 2001, típica i tòpica boira d'hivern; conseqüentment
fins a les 12 del migdia no pogué operar cap avió. D'acord que
febrer no és juny, però no oblidem que un dels objectius fixats
consisteix a trencar l'estacionalitat, per tant AENA (en mans del
ministre Àlvarez Cascos) hauria de veure amb bons ulls que
determinades companyies aèries utilitzin l'aeroport de Palma com a
«hub». Dic això perquè l'Instrumental Landing System (ILS)
instal·lat a Palma és de primera categoria, el de Madrid és de
tercera; un aclariment, el de primera és menys fiable i compta amb
manco prestacions que el de segona o de tercera a l'hora d'aterrar
amb poca visibilitat, així que ja podeu treure les vostres
conclusions.
Per cert, es comenta que determinades companyies aèries
(alemanyes per més INRI) han proposat a les autoritats competents,
en aquest cas als dirigents d'AENA, assumir els costos de la
instal·lació d'un ILS de tercera categoria (el millor). Al marge de
tot això, Madrid tampoc no pot oblidar que el transport aeri és
l'autèntic cordó umbilical d'una regió insular i per tant el fet de
quedar aïllats del món i de la bola per una simple boira sembla
molt greu (aquesta opinió i segons les hemeroteques és compartida
pel Sr. Felipe Navio President d'AECA).
He anomenat dos fets concrets i recents però tots tenim dins el
cap les demores constants que any rere any ocupen les portades dels
diaris i que més o manco diuen «els vols pirates col·lapsen els
aeroports de les illes» o «aquest estiu s'esperen demores a causa
de la congestió de l'espai aeri». Senyors de Madrid, això és
competència seva perquè compatibilitzar els slots aeroportuaris i
els slots de navegació aèrea és l'única solució. Es tracta,
simplement, de coordinar les sigles AE (Aeropuertos Españoles) i NA
(Navegación Aerea) i no que cadascú vagi pel seu vent.
Pel que fa a la descongestió de l'espai aeri, que tants de
problemes crea a la Regió Balear, no estaria gens malament que
Espanya, com a país afectat, lideràs una moguda cap a la creació
d'un espai europeu únic, sense fronteres, ni militars, ni vagues de
controladors francesos. Això seria més positiu encara que la pau
entre la patronal i els xofers del transport discrecional.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.