L'altre dia deia Maria Antònia Munar que el vuitanta per cent
dels mallorquins no volen rotondes, en referència al projecte per
al desdoblament de la carretera de Manacor que ha presentat la
Conselleria d'Obres Públiques i que preveu la construcció d'una
dotzena d'elles.
No sé quines dades maneja la presidenta del Consell de Mallorca
per poder realitzar aquestes afirmacions o si només s'ho pensa,
però, de totes maneres, vull manifestar que jo m'incloc en aquest
hipotètic vint per cent restant, és a dir, entre aquells que veim
positiva la construcció de les esmentades rotondes. I m'agradaria
explicar per què.
Quan fa uns anys, a la segona meitat de la passada legislatura
es va obrir un intens debat sobre la conveniència o no de construir
una autopista que enllaçàs Palma amb Manacor passant per la comarca
del Migjorn i les seves possibles alternatives, semblava que en
l'únic en què estàvem d'acord els uns i els altres era en el fet
que la seguretat havia de ser una de les prioritats més importants,
independentment de l'opció que finalment es dugués a terme.
L'aleshores conseller de Foment Joan Verger i el seu Director
General de Carreteres, el senyor Lessenne tenien molt clar que les
autopistes eren el més segur. D'altres consideràvem que, si bé és
cert que a una autopista es produeixen menys accidents que a una
carretera, aquests solen ser mortals, a causa de les seves altes
velocitats de circulació. El fet va ser que, per por que no els
influís negativament en els resultats electorals, el Partit Popular
va deixar passar el seu temps sense presentar cap projecte.
Després, les eleccions donaren el triomf als partits que s'oposaven
a l'autopista i que, obligats pel seu programa electoral que va
rebre més vots que el del PP, ara presenten una alternativa que
consisteix a desdoblar la carretera de Manacor.
Aquest desdoblement té l'avantatge que consumeix molt manco
territori que no una autovia, però sense rotondes té un greu
problema de seguretat: els girs a l'esquerra per accedir a les
finques de foravila o als nombrosos establiments que s'ha permès
construir al llarg d'aquesta carretera. Una de les maneres d'evitar
aquest perill, no sé si l'única, consisteix a prohibir-los aquests
i oferir com a alternativa diverses rotondes que permetin canviar
de sentit per poder entrar des de la dreta al portell desitjat.
Naturalment, perquè això sigui viable n'hi ha d'haver bastants, de
rotondes, ja que si no obligaria a fer una voltera de molts de
quilòmetres a les persones que vulguin accedir a una finca situada
a l'esquerra del seu sentit de circulació, fet que augmentaria la
densitat de trànsit i la pol·lució.
Però és que, a més a més, les rotondes tenen dos efectes
positius col·laterals: la reducció de la velocitat i la
simplificació de les prioritats d'encreuament. Les estadístiques
apunten com una de les primeres causes de sinistralitat l'excés de
velocitat. Les rotondes obliguen a reduir-la, cosa que les
converteix en un element efectiu d'evitació d'accidents. Per altra
part, tothom sap que qui circula per dins una rotonda és qui té la
prioritat, mentre que qui hi vol entrar és qui ha d'esperar.
Aquesta regla tan simple és una altra font de prevenció
d'accidents, ja que en molts d'encreuaments, una persona que no
conegui el paratge es pot equivocar i aturar-se per cedir el pas a
un vehicle que no el té, amb la conseqüent irritació dels que li
van darrere o, el que és pitjor, passant quan no se té prioritat,
cosa que pot ser causa d'un accident.
En definitiva, si la majoria no volem una autopista, cosa que va
quedar clara en els resultats de les darreres eleccions, l'única
manera de fer una via segura és dotar-la de totes les rotondes que
calguin. Si no, no ho serà.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.