La literatura que mereix la pena "perquè també n'hi ha una que
no és gaire més que una mera logorrea" és un discurs necessari,
continua essent un discurs necessari, respon a una necessitat
emissora. L'escriptura de pes és la que, d'alguna manera, dicta el
Verb; no és cap joc, no és cap caprici, no és cap resultat més o
manco aleatori de la llibertat de l'autor. Des de l'inici del segle
XX, almenys, l'art "les arts plàstiques" s'han configurat de forma
molt diferent. L'obra d'art ha deixat de ser una necessitat, ha
esdevingut més aviat un producte o un subproducte de l'exercici
sense gaires barreres de la llibertat de l'artista.
Però un text no pot ser arbitrari si una obra d'art sí. En tot
cas, això és el que semblaria provar la història de l'art a partir
del període esmentat. De fet, tota la seva darrera evolució estaria
fonamentada en una progressiva "de cada cop més ràpida, més
accelerada" distanciació de tot condicionament i de tota
circumstància. La deshumanització de l'art, en efecte, s'ha anat
acomplint, a un ritme frenètic, gairebé com una progressió
geomètrica.
Val a dir que durant el segle passat s'ha anat produint una cada
vegada major distanciació entre les arts plàstiques i l'art de la
paraula "o les arts de la paraula", la literatura. El pintor, el
gravador, el dibuixant, l'escultor, han fruït d'una llibertat
d'acció del tot vedada a l'escriptor. La paraula com a matèria o
mitjà de l'autor imposaria unes constriccions molt més fortes, molt
més determinants, que la línia o els colors, el fang o el marbre,
la fusta o el coure, els metalls o la pedra. Perquè únicament en
ella, únicament en el llenguatge, es dóna la soldadura infrangible
entre forma i fons, entre significant i significat. L'única matèria
necessàriament significativa per si mateixa "l'única matèria
artística amb significat propi" amb la qual treballam és la
paraula, és el llenguatge. I quan deim amb significat propi volem
dir amb significat indeclinable, amb significat irreparable, del
qual no podem prescindir de cap de les maneres. Això fa que la
llibertat de l'escriptor resulti força limitada si la comparam amb
la llibertat de l'artista plàstic. Per a posar"ho en evidència de
la forma més gràfica, podem dir que l'escriptor pot canviar de
tema, certament, però mai pot prescindir realment del tema, com es
pot permetre la pintura abstracta. Un text, artístic o no, sempre
significa alguna cosa per definició. Un text sense sentit deixa de
ser un text. La literatura abstracta, òbviament, és un
impossible.
Naturalment, la broma i la boutade sempre són possibles. Aquest
és el cas curiosíssim del llibre "o més aviat l'aparença de llibre"
Carcelles d'allís (1979) del bon amic Damià Huguet, sempre present
en el record, compost per 72 pàgines, totes amb un «text» idèntic,
que vol sonar a català però que utilitza un vocabulari inventat de
cap a peus. Però no es pot anar més enllà. Els que intentam
treballar amb la paraula mai no podem fer abstracció del seu
significat.
Seria absurd concloure que la literatura està en inferioritat de
condicions davant les arts plàstiques. Si la llibertat del pintor
abstracte ens pot produir una certa enveja als lletraferits, ja és
més dubtós que aquest pugui ser el cas davant l'inventor o el
«creador» d'instal·lacions.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.