Cultura i desenvolupament econòmic

TW
0

Abans de començar a parlar de Cultura ens hem de posar d'acord en el fet de definir què és cultura, ja que el component antropològic i social resulta molt important, ja que no és el mateix cultura per a un nepalí que per a un habitant de Botswana. Podem tenir com a punt de sortida que cultura és un concepte, una construcció intel·lectual utilitzada per descriure i explicar un conjunt complex d'artefactes, emocions, idees i comportaments humans. Dins aquest conjunt complex, i des del punt de vista antropològic hem de veure que l'inici de tot està en la capacitat d'elecció, i a pesar que paregui una certa bogeria aquesta pot ser motivada per l'enveja social i l'empatia, no només pels motius egoistes de l'individu. Quan s'han invocat els trets demogràfics i materials de l'entorn per justificar diverses pràctiques culturals en matèria econòmica no ha funcionat i es mostra que les construccions en l'economia i en la política són coherents a l'hora d'explicar els resultats socials. L'experiència demostra que les nostres creences afecten les nostres eleccions i aquestes són definitives, la suma de les eleccions individuals, per conformar una experiència col·lectiva.

Cada època té els seus trets diferencials i el creixement ràpid i sostingut de les rendes és sense cap dubte un segell de l'era moderna, aquest creixement duu aparellat un moviment dels agents econòmics, que han emprat certs sectors de la producció cultural, i és el moviment de la globalització. Fa molt de temps hauria estat possible imaginar cultures separades unes de les altres amb espai per respirar i créixer separades les unes de les altres, desenvolupar"se separadament, avui dia, es fa difícil que es doni aquesta situació a causa de les noves tecnologies tant de la comunicació de les mercaderies i persones com de la velocitat de la informació. Si els factors econòmics han caminat cap a la globalització en termes culturals, anem cap a un sistema de mestissatge unificador. Cap cultura és per si una entitat hermètica i tancada a les influències d'altres cultures i alhora influeix en altres per conformar el tret identitari d'un poble.

Comprendre la diferència entre societats desenvolupades i societats per desenvolupar ens donarà la diferència entre productes de consum cultural i demanda cultural que fan les mateixes societats, a pesar que paregui un disbarat, el consum de productes televisius serà més alt en societats poc desenvolupades econòmicament ja que duen aparellades un menor desenvolupament cultural, que en societats avançades on les ofertes són mes variades i on la capacitat d'elecció produïda per un nivell de vida alt es veu engrandit.

La cultura com a tal en els països industrialitzats s'ha convertit molts de cops en una indústria més i on entren en conflicte el mercader i el productor de la cultura. Cal fer doncs diverses precisions: l'artista com a creador ha de ser considerat una peça clau de l'engranatge productiu i ha de tenir una participació dins els beneficis industrials que produeixi la seva creació. És per això que hem d'agombolar els drets d'autor a les noves tecnologies i sobretot al món de la cibernètica i al ciberespai. Internet i les xarxes virtuals han servit com a vehicle de comunicació però, i quan encara no estan garantits els més simples drets d'autors a tots els països, el món virtual es pot convertir en un paradís per als pirates culturals. Els moviments de capitals entre països a causa dels fluxos produïts per l'intercanvi cultural, traduccions, drets d'autor, la indústria sonogràfica, el món audiovisual, s'han convertit en una font d'ingressos per a molts de països ja que el nivell de consum d'aquests productes és en els territoris desenvolupats cada cop major. És feina nostra, com a agents culturals, donar"los cada cop un contingut més de qualitat al qual s'arribarà des del camí de l'educació i la perseverança.