Tot el bé i/o tot el mal

TW
0

No sabrem mai què és millor, però de vegades és difícil no pensar que manifestacions amb tant de dramatisme subjacent com són les de condemna al terrorisme arribin a esdevenir rutinàries. Em direu que els morts són cada vegada distints, les famílies ferides cada vegada són unes altres i, sobretot, que no podem abandonar ni un moment l'exercici del dret a la vida. Així, pensar que aquestes manifestacions són rutinàries podria semblar una falta de respecte a les víctimes. I no és el cas. Però no em negareu que cada atemptat genera la resposta previsible, i els experts en comunicació saben que la repetició d'una imatge, per dramàtica que sigui, la trivialitza. Efectivament, sembla com si, per prendre consciència i moure'ns solidàriament davant qualsevol catàstrofe, necessitàssim unes imatges cada vegada més impactants. Ja en són prou, de dramàtiques, les imatges generades pel terrorisme. No necessitam truculències suplementàries per moure el nostre bagatge de solidaritat, per disparar la nostra capacitat d'irritació i condemna, però no s'ha de menysprear la possibilitat que la nostra resposta, imperceptiblement, perdi força. I, encara que en tenguéssim respostes més rotundes, aconseguiríem afeblir la fúria d'aquest genet de l'Apocalipsi? Segurament que no.

Què hem de fer?
I qui ens ho pot dir? Ara, qualsevol de nosaltres està en condicions de dir coses tan simples com que, davant el terrorisme, no ens podem aixoplugar en grans mots que congreguen fàcils acords: tots volem la pau, tots volem el bé, tots volem la democràcia, tots volem la felicitat. Però no basta per res. Ens hem de preguntar entorn de quina lògica interna s'organitza la follia. És menester no reduir les raons de l'adversari, perquè en aquest cas no l'arribarem a conèixer mai: ergo, no podrem arribar mai a un principi d'acord. I aquesta és una de les qüestions més desateses per una part immensa de la classe política i per un percentatge elevadíssim d'una societat no sempre correctament informada. Si nosaltres estam amb el bé absolut i els altres són el mal absolut "i sembla que aquesta és la percepció que es té del problema", prest o tard haurem de reconèixer un real estat de guerra "declarada o no.