Mai m'ha inspirat gaire confiança la pràctica de la psicoanàlisi
per a la solució dels problemes mentals però, davant situacions com
la del País Basc, em deman "des del moment que existeix una
denominada psicologia social" si no seria possible de realitzar
alguna psicoanàlisi col·lectiva per veure de comprendre millor
quines són les seves arrels i quins han estat els camins pels quals
s'ha arribat on es troben; fer"ne un diagnòstic per tal d'albirar
alguna via de sortida. Que tothom té dret a declarar"se
nacionalista, tant individus com col·lectius? D'acord. Però el que
ja no em sembla tan clar és si a l'any 2000 té cap sentit
declarar"se nacionalista i terrorista a la vegada, i, de més a més,
a un racó d'Europa. I tot això "i aquest és el quid de la qüestió"
amb una virulència arracional que hom no sap com justificar.
Es tractaria d'intentar comprendre les motivacions de les
150.000 persones que voten sistemàticament EH i, conseqüentment,
demostren recolzar i condonar els assassinats d'ETA, a més de
participar en la implantació de la llei del terror o de la por com
a mitjans per a aconseguir la independència, prescindint de la
democràcia i passant"se"la per l'entrecuix, tot acoquinant
impudentment la resta de la població.
Això suposaria, en realitat, dues investigacions
interrelacionades però diferents. La primera qüestió a esbrinar
seria com és possible, a les portes del segle XXI, i "per
descomptat" dins el marc europeu, creure que la independència
d'Euskadi és una precondició essencial i imprescindible per a la
solució de tots els seus problemes econòmics, polítics i culturals
i, en definitiva, per a la felicitat del poble basc. Sense deixar
de tenir present que si tothom és d'alguna nació "si tothom ha
nascut en un lloc determinat i participa, conscientment o
inconscientment, en una tradició cultural i lingüística
específica", d'això no se'n segueix que aquesta condició nacional
hagi de comportar també, necessàriament, una condició nacionalista.
Perquè les dues coses no són el mateix. Especialment, en una època
en la qual s'està construint la Unió Europea.
La segona qüestió és encara molt més crucial per tal com surt de
l'àmbit conceptual i envaeix l'àmbit moral. El tema a investigar i
esbrinar seria com és possible que, una vegada produïda la
identificació amb les tesis nacionalistes, puguem fins i tot
arribar a pensar que el valor d'aquestes és tan absolut que
justifiquen fins i tot el terrorisme dels cotxes bomba o del tir al
clatell i la implantació d'un règim de por, amb total menyspreu
"per descomptat" per a la democràcia i per a tothom que no pensi
com ells.
Perquè, no ens enganyem, en el fons tan antidemocràtic ha
resultat esser l'ayatollah Arzalluz com ho era, sens dubte, el
pensament de José Antonio Primo de Rivera, teòricament a les seves
antípodes però, en definitiva, tan nacionalista l'un com l'altre.
Si aquest, Primo de Rivera, es permetia parlar de «la dialèctica de
les pistoles» també l'ayatollah ha tengut recentment la «gràcia»
infumable de definir els bascos com una gent que "ja se sap" no té
cap inconvenient a manejar"les, en el context d'una desafortunada i
del tot fora de lloc comparança amb els catalans. Que després hagi
afegit que això no és exactament cap virtut, no subsana gens ni
mica la «gràcia» d'aquest reconeixement dels bascos com un poble
que "què hi farem?" pot caure en una violència cega. Justifica això
res? És que amb manifestacions d'aquest tipus i amb l'ambigüitat
calculada del pacte de Lizarra Arzalluz i el seu sector ha
aconseguit res de realment positiu? Tal vegada, l'eventual
psicoanàlisi del problema basc hauria de començar "tornant a la
psicoanàlisi tradicional" amb l'anàlisi del senyor Arzalluz en
persona, o d'un reduït grup de cabdills, en acte o en potència,
dins el Partit Nacionalista Basc.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.