Fins al 30 d'abril hi ha instal·lada al casal Solleric una
deliciosa exposició del pintor nord"americà Archie Guittes
(1903"1991) que cal recomanar vivament al públic interessat per la
pintura que es feia a Mallorca fa cinquanta anys (i que no pensi
que, necessàriament, la pintura que es fa ara és millor).
Qui formula aquesta recomanació, sens dubte està condicionat pel
fet que va conèixer bona part dels quadres realitzats per
l'artista, aquí, durant la dècada dels quarantes, a la sala gran
del Cercle de Belles Arts, quan aquest es trobava ubicat en els
baixos del Círculo Mallorquí, sobre la costa del carrer
Conquistador o Conqueridor. Tanmateix, li sembla prou clar que
"malgrat aquesta complicitat biogràfica que compromet o afecta la
seva sensibilitat" el valor estètic real de l'obra pictòrica
d'Archie Guittes és perfectament independent d'aquesta
circumstància de l'articulista. Per allunyada que aquesta obra
pugui resultar de les modes artístiques més recents, d'evolució tan
ràpida, deshumanitzada i deshumanitzadora, tanmateix hom hi pot
ensumar o constatar valors que estan per damunt del pas del temps.
I, en alguna obra concreta, de forma prou colpidora. Una certa
atemporalitat estranya és un privilegi d'aquelles obres d'art que
queden.
Aquella petita invasió de pintors americans "del sud i del nord"
que Mallorca va tenir la fortuna d'acollir durant els primers
decennis del segle, al cap i a la fi ens ha deixat un llegat ben
valuós, que de cap de les maneres podem desconsiderar. Les teles
que porten la signatura d'Archie Guittes no desmereixen gens del
valor del conjunt. Podem dir, ben al contrari, que varen contribuir
a fer paret, o que varen suposar una contribució prou valuosa.
Segurament pel fet de no conèixer"les, a mi m'han impressionat
especialment les seves primeres obres, d'abans de la seva partida
dels EUA. Hi ha uns dibuixos al carbó, realitzats a Chicago devers
1924/1926, d'una elegància i d'un nirvi de gran dibuixant
extraordinaris. Entre ells dos estudis de sengles nus femenins,
dempeus, un amb el colze aixecat i la mà al clatell i un altre amb
una mà a la galta, en actitud pensívola. Com també una sèrie de
quatre retrats a l'oli en format petit, oval, dels anys 1925/1927,
també d'una gran força.
Entre el conjunt dels olis realitzats al Marroc "entenc que
abans d'arrelar"se a Mallorca" hi ha una nota que duu el títol de
Carrer de Tànger (1930), una capavallada urbana que ens deixa veure
un tros de mar, amb una lluminositat molt ben aconseguida i que es
fa recordar.
En la impossibilitat de comentar tota la riquesa pictòrica
exposada a la planta noble del casal Solleric, voldria recalcar
l'interès d'una sèrie de paisatges pintats a i des de Gènova cap a
la badia, l'any 1936, com el que capta la primera apagada
lluminositat del dia, abans de la sortida del sol, i on hi figura
"com una mena de premonició bèl·lica" un poderós vaixell de guerra
enfilat cap a Palma, amb el títol de Twilight, comes to the
republic.
Però al costat de la força estètica dels seus paisatges "els més
coneguts els de Deià" hi ha també l'extraordinària delicadesa
d'unes pintures de flores que no cauen en cap dels estereotips
usuals en els bodegons tan de moda en aquella època. Concretament
cal destacar els titulats El tul i el gerro (1942) i Roses i
paisatge (1945); ambdós bé mereixen prendre's una mica de temps per
a paladejar"los. I també hi ha un Gerro amb gira"sols (1942) que no
es pot passar per alt de cap de les maneres.
Com a quart element a destacar, cal esmentar la claredat dels
seus nus a l'oli, dels quals voldria destacar Nube brushing her
hair (1932). I sens dubte faig malament de no comentar la nota
Bridge"Ronda (1930), ni la del racó de Deià El canal (1940), ni el
famós autoretrat conegut com Es Malalt (1944), ni Cicely al piano
(1944"45), ni el conegut i excel·lent retrat de Robert Graves
(1948). Però no és aquest el lloc, ni tampoc som jo el cicerone més
adequat. Per acabar d'animar el lector a enfrontar"se directament
amb una obra tan interessant, per a establir"hi el seu personal
diàleg part damunt del temps, citaré les paraules de l'artista: «La
meva actitud cap a la natura és de respecte. Si una pedra és de
color gris, ho accept. No crec que fos millor de color taronja. Ni
tampoc pràctic, perquè no em quedaria color per a pintar una
vertadera taronja».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.