El primer recull d'aforismes d'Elies Canetti que vaig topar-me
va esser una traducció a l'italià d'El cor secret del rellotge,
notes 1973"1985, a la llibreria de la zona de trànsit de l'aeroport
de Milà. A la portada interior vaig anotar la data, 27/1/88, i el
vaig començar a llegir en una sala d'espera del mateix aeroport i
en una habitació d'hotel d'una ciutat del nord de Sardenya que
compta amb universitat i amb nom català, Sàsser. A Platamona, una
platja a prop de Sàsser, la companyia per a la qual treballava hi
tenia un hotel. Deu fer qüestió d'un any o una mica més, vaig
encarregar a una llibreria alemanya de ciutat les Notes de
Hampstead, 1954 " 1971, en la versió original en alemany, per cert
bastant dur de pelar. Ara, acab de llegir la versió catalana de La
província de l'home, notes 1942 "1972.
Segurament, la millor manera de definir el premi Nobel de 1981
"ell va declarar que el rebia en nom de Franz Kafka, Karl Kraus,
Robert Musil i Hermann Broch" és com un gran provocador. Perquè les
idees o els plantejaments poden esser tant o més provocadores que
les conductes. Canetti, d'ascendència sefardita i poliglota des de
ben jove, sempre ha utilitzat el pensament com un instrument o una
arma de provocació.
Si tenim present que l'habitud d'anotar o enregistrar els seus
pensaments/llampecs va sorgir com un recurs compensador de la
tensió intel·lectual a la qual el sotmetia la preparació i la
configuració de Massa i poder, el seu assaig fonamental, no ens ha
de sorprendre gaire que la formulació dels seus apuntaments sovint
resulti incompleta. Per altra banda, cal recordar, potser, que el
pensament humà es produeix usualment a batzegades o a empentes, més
en forma de ràfegues que no de discursos perfectament clenxinats i
coherents. Els tractats són sempre el producte d'una llarga feina
de maduració i ordenació. Elies Canetti probablement és més un
pensador que no un literat, però això no vol dir que funcioni com
un tractadista filosòfic. Al cap i a la fi, la nostra època ha
estat massa brutal perquè s'hi hagin pogut produir gaires tractats
d'aquesta mena. Kafka, segurament l'escriptor més representatiu del
segle que fineix, no va acabar cap de les seves novel·les. Sartre
tampoc no va acabar ni L' Être et le Nèant, en el pla filosòfic, ni
L'Idiot de la famille, en el pla de la investigació literària. A La
província de l'home, el mateix Canetti ha recollit l'anotació
següent: «Caldria que un ho pogués dir tot amb tan poques paraules
com Lao Tse o Heràclit, i mentre un no pugui fer-ho no té realment
res a dir».
Al mateix recull trobam un d'aquests plantejaments provocadors:
«Un país on els jutges també es castiguen ells mateixos. No hi ha
cap justícia que no pateixin en la seva pròpia carn. Cap condemna
que no els afecti. Cap absolució que no els beneficiï, només que no
els costa res».
Fins aquí el plantejament de Canetti, possiblement massa concís,
quasi diríem massa sull. Però a partir d'ell, sens dubte, podem
endinsar-nos dins la provocació a favor d'una millor justícia. Tal
vegada no podria exigir-se de tot aprenent de jutge un estudi
aprofundit de l'obra de Kafka? Seria gens disfuncional per a la
justícia que els jutges fessin cada any una estada d'una setmana a
una presó diferent? Podria descomptar-se de la seva remuneració una
quantitat per tal de finançar una assegurança que cobrís les
errades processals del col·lectiu, almanco per a contribuir
simbòlicament a les compensacions als afectats? Cada dos o tres
anys, cada x temps, perjudicaria gens a l'administració de la
justícia que els jutges tinguessin l'obligació d'exposar
públicament aquells casos en què creuen que poden haver-se
equivocat? O hem de fomentar la tesi que els jutges no poden
errar-se mai? O tal vegada que el sistema del recurs al tribunal
superior és la garantia total que l'administració de la justícia no
pot fallar mai? I, realment, pot estar justificada, cap defensa
corporativa dels interessos professionals de la magistratura? Pot
posar-se en dubte el dret d'associació dels magistrats? Tenen cap
dret a sindicar-se? O és la de jutge una professió com les altres?
I en aquells països on encara existeix la pena de mort, seria
contraproduent que els jutges tinguessin l'obligació ineludible
d'assistir personalment a les execucions d'aquelles penes capitals
dictades per ells?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.