L'abstenció ha estat un dels elements caracteritzadors de les
proppassades eleccions municipals, autonòmiques i europees a les
illes Balears i Pitiüses. Aquest element democràtic "va a votar qui
vol, quan vol i a qui vol" no nega en absolut que el procés
electoral no hagi estat transparent i legítim, però no deixa de
plantejar un greu problema als nous "o antics, per repetició"
governants: les decisions es prenen amb el suport d'un de cada
quatre ciutadans, amb el benentès que un altre és de l'oposició, un
tercer mai no és, no ha estat i probablement no serà votant de
ningú i el quart determinarà cap on tomba la balança quan es torni
a decidir d'anar a votar.
En aquesta conjuntura les decisions que pren un partit
determinat, especialment quan ningú no disposa de la representació
suficient per governar en solitari, cas evident en el Parlament que
ha de legitimar el nou Govern, són de gran importància per al seu
propi futur. N'hi ha "de partits" que prefereixen restar a
l'oposició, però que no poden dir-ho clarament i que, per tant,
hauran de fer veure que han estat víctimes de l'operació pactista.
D'altres creuen que formar part del Govern els permetrà guanyar
quotes de popularitat i de credibilitat que els poden permetre
millorar els seus resultats en un futur immediat. Un altre,
finalment, té la paella pel mànec i fa anar l'oli on vol.
Aquest joc d'estira-i-arronsa també té el seu vessant cruel i
macabre, que suposa el major atractiu per als qui practiquen
l'enigmística i especulen alegrement sobre qui serà la víctima que
els servirà la fotografia del proper cadàver polític.
Na Maria Antònia, que en Llorenç Capellà definia com «més viva
que un cove d'alatxa», quanyarà, faci el que faci, segur. El
cadàver el posaran els altres; el seu propi cadàver (de qualcú dels
altres), és clar.
De tota manera, tornant al tema de l'elevada abstenció, resulta
significatiu que s'hagi produït especialment "per seguir amb la
tradició" en unes eleccions municipals i autonòmiques (les europees
encara són figues d'un altre paner) que suposen l'elecció del
representant per a les institucions que ens són més properes.
Sembla una contradicció, però no ho és tant si tenim en compte que
els electors també són més vius que un cove d'alatxa i saben que el
seu vot és especialment útil quan es tracta de determinar qui ha de
tenir el poder real, el Poder amb majúscules, i els 15 punts de
diferència en relació a la participació a les espanyoles del 96
deixen prou clar que tothom sap que és a Madrid des d'on es mana i
des d'on ens manen.
I si el Poder és a Madrid, és d'allà d'on l'hem de recuperar,
sigui mitjançant pactes, pressions, amenaces o negociacions.
L'element emotiu podria indicar que ens hem d'oposar
sistemàticament al poder de Madrid, però l'element racional ens
recorda que encara són ells els que poden decidir si som o no som
comunitat històrica, els que poden afavorir que disposem de policia
autonòmica, els que ens poden cedir la gestió dels aeroports, els
que ens poden traspassar tantes competències com vulguin i
dotar-les generosament via trams amplis d'IRPF, impostos especials,
certs segments d'IVA, etc.
Comptat i debatut, som en una conjuntura en què res de bo podem
esperar de la pròpia iniciativa del PP o del PSOE ja que els
interessos dels seus líders insulars "necessitats permanentment de
més recursos i competències per mantenir-se en el poder local, amb
la qual cosa es debilita el domini del Poder central" acaben
sistemàticament amb la negativa de les seus centrals a satisfer les
seves demandes. Tant els uns com els altres es quadren als designis
de les centrals respectives.
L'avanç en el camí de la sobirania passa per Madrid, ja ho hem
indicat abans, però en els pactes per al Govern Balear s'obren dues
línies d'actuació: la primera suposa negociar la transferència de
poder directament amb Madrid "cosa que comporta l'entesa amb els
nacionalistes espanyols del PP", la segona va associada a la via
del conflicte amb el Poder central i persegueix la consecució de
més competènces i recursos per la pressió "majoritàriament" dels
partits d'àmbit «local» (entengui's no estatal) i la connivència
dels nacionalistes espanyols del PSOE pel que suposa d'acció
anti-PP.
Amb qualsevol de les dues opcions els illencs hi guanyarem,
especialment perquè UM té la responsabilitat de constituir un
Govern que, al marge de l'opció elegida, representi un guany
objectiu i progressiu per a la llengua, la cultura, l'economia i la
societat d'aquest país nostrat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.