Malgrat la pràctica universalitat "almanco en l'espècie humana"
de la relació paternofilial, a la qual sols precedeix la
maternofilial, la veritat és que no en trobam massa testimonis
literaris, tant per part dels uns com per part dels altres. Els
genitors, tal vegada són més propensos a presumir de les qualitats
dels seus fills: ja se sap que tot pare té una certa propensió que
li caigui la bava davant les gràcies dels fills infants. Però els
infants es fan grans aviat i, més prest o més tard, l'estat de
gràcia va migrant-se. I, en tot cas, d'aquest estat de gràcia no
se'n sol fer cap mena de literatura, si no és eventualment la dels
contes de fades o la rondallística (i encara més per part dels
padrins o les padrines que no per part del pater familias). Ni
falta que fa, dirà qualcú. Perquè certament hi ha realitats i
sentiments que no tenen cap necessitat de ser literaturitzats, de
ser transformats en literatura.
En realitat, és més aviat des de l'altre costat que el tema es
planteja. Perquè si no hi ha pròpiament una literatura paternal
respecte als fills, sí hi ha una literatura filial respecte a la
figura del pare. El que fa pensar que la pietat filial planteja
prou més problemes de consciència que la pietat paterna. Hipòtesi
que tal vegada resulta indemostrable en termes d'estricta lògica
formal perquè, tanmateix, intuïm o sentim com ben fonamentada en la
realitat. Certament, no sabem de cap Carta al fill que faci pendant
a la famosa Carta al pare de Franz Kafka. En definitiva, som
conscients que la relació entre pare i fill és sempre una relació
fonamentalment asimètrica. I malgrat el fet que, d'entrada, la
responsabilitat paternal envers el fill és sempre molt més gran que
la responsabilitat filial envers el pare, tanmateix, els problemes
morals "els problemes psicològics si voleu" se'ls plantegen més
sovint els fills respecte als pares que no viceversa.
Independentment que els pares facin molt més pels seus fills,
estiguin disposats a donar més "a fer majors sacrificis si cal",
que no els fills pels pares. O potser també per això.
Una altra forma de dir-ho seria assenyalar que no existeix cap
complex que sigui el correlat del complex d'Èdip, malgrat que
aquesta manera de presentar la qüestió "sens dubte carregada de raó
o perfectament justificada" pot fer caure en una composició de lloc
una mica distorsionada per massa sexuada.
Aquestes reflexions d'un servidor, que no creu gaire en la
psicologia, les ha motivades la lectura del darrer llibre de Víctor
Gayà, Trenc d'alba, premi Roc Boronat d'enguany, que acaba de ser
publicat per Proa. Un llibre en el qual els escrúpols de pietat
filial del protagonista/narrador respecte a son pare, que s'està
morint a l'habitació d'una clínica palmesana, després d'una
intervenció quirúrgica sense cap esperança, són presentats amb un
rar equilibri, amb total versemblança, sense cap dramatisme passat
de rosca, sense exagerar cap nota, però a la vegada sense edulcorar
o endolcir cap caire de la realitat, sense aminorar gens la veu
d'una consciència genèricament culpable. Un llibre per a fer pensar
en una matèria o tema universal, literàriament no tan explotat com
molts d'altres. Un text una mica a cavall entre la narrativa i
l'assaig testimonial, en el qual la existència i el pensament han
precedit l'escriptura. La qual cosa no és poc.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.