El repte que comporta tot pensament d'una certa consistència i
envergadura, d'una certa gruixa, és el de capir-lo adequadament, el
d'entrar-hi o penetrar-hi amb un mínim de rigor. Val a dir que cal
anar molt alerta a acostar-nos-hi havent pres ja partit, pro o
contra, abans de comprendre'l realment.
La capacitat de valorar no hauria mai de donar-se abans d'hora;
no és bo que formem judicis de valor massa precipitadament.
Tanmateix, sovint sovint ens acostam al pensament d'altri amb
prejudicis tendenciosos, amb valoracions massa matineres. I això és
disfuncional del tot tant si els nostres prejudicis són favorables
com si són desfavorables.
És clar que aquesta saludable actitud de suspensió del judici
intel·lectual depèn també del grau de complexitat de l'obra que
volguem conèixer. Sempre hi ha o sempre trobarem conjunts més
complexos els uns que els altres. La qual cosa és la mateixa que
dir que no tots els autors ens presenten un repte semblant.
El d'alguns, sens dubte, és més fort; podem treure més partit
d'encarar-nos decididament amb el conjunt de les seves
troballes.
Naturalment, l'estímul que poguem experimentar dependrà també de la
feina que ja trobem feta, de l'atenció que ja hagi rebuda l'obra
d'un determinat pensador. Pot donar-se perfectament el cas que,
quan menys atenció hagi rebut, major sigui el nostre estímul.
Malgrat que també és cert que la feina feta pot fer-nos el camí més
atractiu.
No està massa de moda parlar ara de l'obra d'Eugeni d'Ors però
la veritat és que, amb la gran escassetat de pensadors que patim,
no sembla gens assenyat de preterir-ne cap.
Per descomptat, el pensament d'Eugeni d'Ors és massa ambigu i
aristocratitzant perquè pugui entusiasmar-nos. Les seves molt
posteriors simpaties per la Falange ja quedaven justificades, ben
per endavant, en el seu famós glosari, en articles publicats
vint-i-cinc o trenta anys abans de la guerra incivil.
Del mes de juliol de 1909 és, per exemple, un article de títol
tan significatiu com Imperialisme i Liberalisme, en el qual
podem llegir: «el Liberalisme representa l'individualisme
atomístic, l'Estat-mal menor, l'Estat gendarme, l'ideal localista,
la canonització dels horrors de la lliure concurrència, la Nulla
est redemptio per al proletariat; l'Imperialisme representa, al
contrari, la socialització, l'Estatisme, l'Estat educacional, la
Ciutat, l'ideal d'expansió dels pobles, la Justícia social, la
lluita per l'Ètica i per la Cultura».
Pocs dies després escrivia: «els pobles que no s'hagin
imperialitzat ells mateixos, conservant i fent triomfar la pròpia
personalitat, seran imperialitzats pels demés, perdent-la». I una
mesada més tard: «cal que Barcelona assoleixi el dret a exigir, en
les gents que entren i solen restar en ella, certes condicions
fisiològiques, certes condicions ètiques, certes condicions
d'instrucció, potser i tot certes condicions econòmiques: un
mínimum de salut física, moral i social. El propòsit pot semblar
antidemocràtic "m'és indiferent».
És clar que totes aquestes reflexions es produïen arran del
daltabaix de la Setmana Tràgica.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.