En el decurs d'una setmana, Miquel Alenyà ha estat actualitat
dues vegades, en altres tantes de les seves moltes i variades
activitats. És difícil trobar a Mallorca una persona amb un ventall
de curiositats tan aparentment diverses i tan satisfactòriament
ateses. Ara ha presentat l'Evolució econòmica a les Illes Balears.
1997, repetint un ritual que puntualment sobreposa la rosa dels
vents econòmics damunt del mapa d'aquestes illes, perquè nosaltres
i tot el món sapiguem de quin peu ens calçam. I diumenge passat, en
el suplement Balears Cultural, d'aquest mateix diari, feia
pedagogia sobre els beneficis que reporta a l'esperit una relació
molt estreta amb la música. Ni sobre una ni altra matèries
m'atreviria a dur-li la contrària, ja que no m'agrada posar-me en
evidència.
Però sí que m'atreviria a apuntar algunes impressions que potser
serien d'alguna utilitat per escriure un apèndix al treball
d'Alenyà sobre la música. L'única cosa que en aquest treball vaig
notar en falta és l'elogi del silenci, que, a la nostra illa, ha
esdevingut un bé més escàs que l'aigua. El silenci també és música.
O, dit d'una altra manera, no s'explica la música sense el
silenci.
La paradoxa és que la música s'ha convertit en el principal
enemic del silenci, és a dir, en el principal enemic d'ella
mateixa. No és el moment d'especificar, prèvia redefinició, de
quina música parlaríem quan la feim enemiga del silenci i d'ella
mateixa. S'hauria d'entendre per música tot conjunt de sons més o
menys estructurats sota la voluntat de «ser música», o sia que des
de la novena de Beethoven fins a José Luis Perales, tot cabria en
aquesta definició. Sembla com si tot el món s'hagués confabulat per
arruïnar irremeiablement qualsevol noció de silenci. Hauríem
d'ampliar el catàleg dels objectius ecologistes amb la proposta de
crear reserves de silenci. Contra aquest bé tan escàs actuen tota
casta de sons, de renous. Per ventura els més utilitzats, amb
moltes i mai benèfiques finalitats, són aquells als quals algú
atribueix caràcter musical. Aquests sons ens persegueixen de manera
obsessionant, aclaparadora, fins i tot en els lavabos, i com sap
tothom això no és una imatge. La persecució de què som objecte pels
qui venen aquests sons arriba als racons més insospitats. Ara ja
ens sembla normal que se'ns enxufi una versió abominable de «Per a
Elisa» mentre esperam que algú es posi al telèfon. I no podem pujar
al cotxe d'un amic sense que aquest posi tot d'una el casset en
marxa. No arribarem a avorrir la música per mor d'aquest mal ús que
en fan els enemics del silenci?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.