Res no fa pensar, a hores d'ara, que una determinada concepció
legal, com és, al cap i a la fi, la idea tradicional de l'estat
espanyol entès com a realitat anihiladora de les nacions que el
conformin, hagi d'ésser imposada per la força a tots aquells que no
li tenen ni poca ni gens d'estima. Però valgui dir que algunes de
les recents proclames dels cappares dels partits estatalistes
vessaven per tots els costats d'una intransigència tan pregona i
maldaven per sirvir-se d'una fraseologia tan inequívocament
franquista que feien evocar la pitjor intolerància, aquella que hom
podia creure arraconada sense reserves.
Les successives trobades/troballes nacionalistes i les
declaracions que els grups implicats produeixen, tot qüestionant
"amb matisos de ritme i d'intensitat" l'actual configuració de
l'estat i, ensems, anunciant el dret de les nacions que aquell
abraça a constituir-se, elles mateixes, en estats, han tingut la
virtualitat de sintetitzar un problema "el nacional" ben senzill
d'explicar i d'entendre si es pogués desempallagar de la pols que
ha deixat caure a plom el pas dels anys d'història deformada.
Ja Enric Prat de la Riba («La Nació Catalana») proposà, un segle
enrere, defugir del parany de confondre els conceptes d'estat i
nació. L'estat, deia, és una entitat jurídico-política artificial;
la nació, per contra, és una unitat de cultura, de civilització, un
esperit col·lectiu, un sentiment de pertinença. L'estat és, doncs,
un fet legal i, en conseqüència, contingent: les seves fronteres,
les de l'estat, poden ésser modificades per procediments jurídics;
la nació, en fonamentar-se en un fet històric i cultural, se situa
per sobre de qualsevol estructura i no admet, per tant,
modificacions ni alteracions per procediments legals. El mateix
autor advertí que el concepte integral d'estat-nació implica una
antinòmia inassumible, perquè parteix de considerar homologables
dues realitats que, com s'ha dit, operen en plans diferents. La
conclusió preclara d'aquesta teorització l'enuncia Prat dient que
les nacions aspiren «naturalment» a constituir-se en estat: «A cada
nació un estat: aquesta és la fórmula sintètica del nacionalisme
polític, aquest és el fet jurídic que ha de correspondre al fet
social de la nacionalitat».
Analitzar críticament les realitats que ens envolten implica
negar que les lleis consagrin dogmes, implica negar que siguin
quelcom més que un sistema de condicionament de la convivència
articulat en contemplació d'unes circumstàncies i d'unes
possibilitats mudables per definició. El sorgiment de la
Constitució de 1978 s'ha de vincular íntimament al moment polític
en què fou redactada, amb la presència ben propera dels jocs del
règim anterior, que planaven a lloure part sobre dels caps dels
pares de la pàtria, com demostraren, pocs anys més tard, el cop
d'estat del 23-F i la subsegüent Llei Orgànica d'Harmonització del
Procés Autonòmic (LOAPA). Per això, invocar la Constitució com a
límit no depassable per a les nacions que aspiren a
autodeterminar-se, significa el mateix que una adhesió irracional i
obligada a un cos que ha quedat petrificat, sense vida.
Ajudarà a entendre la precarietat d'un text, el constitucional,
que en els aspectes relatius a l'ordenació de l'estructura de
l'estat ja va néixer catiu i envellit, i que avui sona gairebé a
grotesc, recordar que parla, ni més ni menys, de «la unitat
indissoluble de la Nació espanyola, pàtria comuna i indivisible de
tots els espanyols» (article 2). Talment.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.